نويسنده كتاب «اعتياد به اينترنت و موبايل» تأكيد كرد:
اول اصول اخلاقي و فرهنگ، سپس استفاده از موبايل و اينترنت
نويسنده كتاب «اعتياد به اينترنت و موبايل» در نشست بررسي اين اثر با اشاره به اين كه اين كتاب نگاهي انتقادي به استفاده از وسايل ارتباطي نوين دارد، گفت: خانوادههاي قبل از ارايه اين وسايل به فرزندان بايد اصول اخلاقي و فرهنگ استفاده از آنها را براي فرزندان تشريح كنند.
وي افزود: در عمر كوتاه اينترنت، هميشه با ديد مثبت به آن نگاه شده و مشكلاتي كه ممكن است براي كاربران ايجاد كند، ناديده گرفته شده است. اين كتاب با در نظر داشتن ديدگاههاي انتقادي نسبت به اينترنت، راهكاركايي را براي پيشگيري و درمان آسيبهاي اين حوزه ارايه ميكند.
حميديان تصريح كرد: اغلب والدين به دليل عدم شناخت اينترنت از اين پديده جهاني فاصله گرفتهاند كه اين موضوع سبب ميشود جوانان از اين فرصت استفاده و در اين دنياي ناشناخته يكهتازي كنند.
وي با اشاره به اين كه اعتياد ريشه رواني دارد و ممكن است در موارد گوناگون نظير اعتياد به خوردن، اعتياد به روابط عاطفي، اعتياد به بازيهاي رايانهاي، اعتياد به اينترنت و موبايل و ... ايجاد شود، گفت: اعتياد را نبايد از زندگي روزمره جدا ديد و بسيار حايز اهميت است كه خانوادهها بدانند، فرزندانشان در دنياي مجازي اينترنت به چه فضاهايي وارد ميشوند و بر رفتارهاي فرزندشان دقت داشته باشند. اغلب جواناني كه به استفاده از اينترنت اعتياد دارند، زماني كه براي چند روز اينترنت در دسترس نداشته باشند، احساس خوشايندي ندارند.
نويسنده كتاب «اعتياد به اينترنت و موبايل» با بيان اين كه اينترنت در اصطلاح «خوره زمان» نام دارد اظهارداشت: در ابتدا استفاده از فضاي اينترنت به صورت گذران اوقات فراغت و سرگمي است اما به مرور زمان و با افزايش دفعات استفاده، زمان گشتن در اين فضاي مجازي بيشتر ميشود و تقريبا تمام اوقات فرد را بدون اين كه خودآگاهي زيادي داشته باشد، پر ميكند.
حميديان بيان داشت: اغلب مهارتهاي افراد در زمينه كامپيوتر واسطهاي براي برقراري ارتباطات بيشتر به شمار ميرود و از الگوي «تقويت ارتباطات به واسطه تبحر» پيروي ميكند، اما خانوادهها براي كاهش اين آسيب در نوجوانان كه به صورت استفادههاي بيرويه از كامپيوتر بروز ميكند، بايد فاصله علمي و ارتباطيشان را با فرزندان كم كنند.
وي با اشاره به اين كه نوجوانان به دلايل گوناگوني ممكن است از اينترنت استفاده كنند، گفت: مهمترين انگيزه جوانان از استفاده اينترنت برقراري ارتباط به ويژه ارتباط با جنس مخالف است، البته اغلب نوجوانان از اين كار احساس گناه و تقصير ميكنند و سعي در پنهانكردن اين روابط دارند، ضمن اين كه ارتباطات اينترنتي نيز ارتباطات مجازي است و ويژگيهاي ارتباط عميق و سالم را ندارد.
حميديان خشونت ناشي از اين ارتباطات را بعد ديگر آسيبهاي رايانهاي دانست و خاطرنشان كرد: گاهي ارتباطات اينترنتي در چارچوب رايانه باقي نميماند و منجر به ملاقاتهاي حضوري ميشود كه اغلب اين ارتباطها پيامدهاي ناخوشايندي نظير فحاشي، تهديد، پرخاشگري و برخي اوقات گروگانگيري به دليل سوء استفاده از سادگي نوجوانان را دربردارد.
نويسنده كتاب «اعتياد به اينترنت و موبايل» خاطرنشان كرد: خانوادهها زماني كه عنوان اعتياد اينترنتي را ميشنوند از روشهاي انكاري استفاده ميكنند و اين موضوع نه تنها به فرزندشان كمك نميكند، بلكه باعث وخيمتر شدن مشكلات آنها ميشود.
از ديگر مشكلاتي كه حميديان در اين نشست به آنها اشاره كرد ميتوان ضعف بينايي، انحراف ستون فقرات به دليل رعايت نكردن اصول صحيح نشست در ساعات متوالي، گوژ پشتي و سوء تغذيه را نامبرد.
وي با اشاره به اين كه در زمان نگارش اين كتاب استفاده از تلفن همراه براي نوجوانان به اندازه كنوني رايج نبود، عنوان كرد: در اين كتاب كمتر به مبحث استفاده از تلفن همراه و نتايج سوء زيادهروي در استفاده از آن پرداخته شده است، اما اين وسيله ارتباطي نيز ميتواند خطراتي را براي نوجوانان به همراه داشته باشد و خانوادهها بايد بسيار هنرمندانه ارتباطات فرزندانشان را كنترل كنند.
حميديان درپايان عنوان كرد: استفاده نادرست از تلفن همراه نيز ميتواند اعتيادآور باشد. اين مساله گاهي با ايجاد دلهره و اظطراب در نوجوانان بروز ميكند. براي رفع اين معضلات، خانوادهها بايد قبل از ارايه اين وسيله ارتباطي به فرزندان، اصول اخلاقي و فرهنگ استفاده از اين وسيله را به آنان آموزش دهند تا آنها با آگاهي از مسايل اين زمينه و مشكلات احتمالي، تصميمات درستي را در مواقع گوناگون اتخاذ كنند.
نظرات