دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
آمیختگی محسوس ادبیات کلاسیک ایران با فلسفه و عرفان

سیدمیثم موسویان، نویسنده و منتقد ادبی گفت: ادبیات کلاسیک ما به نحوی محسوس با فلسفه و عرفان در هم تنیده شده است.

سیدمیثم موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: نیچه اذعان کرده که روانشناسی را از کتاب «برادران کارامازوف» آموخته است؛ یعنی فلسفه، ادبیات، عرفان کاملاً در هم تنیده‌اند و کسی به‌درستی مرزهای آنها را نمی‌شناسد. این آمیختگی در ادبیات کلاسیک ما بسیار محسوس است.

وی ادامه داد: در ادبیات ماده‌گرا یکی از مهم ترین دست مایه‌ها، تولید تنهایی و زجر بشر است که این درست برعکس ادبیات کلاسیک ماست که بن‌مایه آن رشد و امید و کشف و شهود است. ادبیات کلاسیک ما در مسیر تعالی است؛ اما محصول غرب و محصول مدرن بیماری روانی است.

موسویان تاکید کرد: ما در حال تجریه جامعه مدرن و پست مدرن هستیم و اکنون ادبیات ما بازتاب‌دهنده همین حالات ماست و به نوعی تکرار همان ادبیات غربی است.

این برنده جایزه جلال در مورد میزان توجه خود به ادبیات اقلیمی گفت: من متولد همدان هستم و در تمام این سال‌ها سعی کرده‌ام به فضای گذشته خود و زادگاهم نزدیک باشم. زیست‌بوم همدان در آثار من دیده می‌شود.

وی همچنین درباره کتاب «بی نام پدر» خود توضیح داد: این رمان، داستان زندگی یکی از بدنام‌ترین و فاسدترین تیمسارهای رژیم شاهنشاهی است. داستان رمان در دو برهه زمانی و در سه خط داستانی در هم تنیده روایت می‌شود. در ابتدا، داستان تیمسار که برای سرکوب غائله کردها به کردستان فرستاده شده و ماجرای ازدواجش با دختری کرد روایت می‌شود در ادامه داستان ماجرای فرزندش که از وجود تیمسار بی‌خبر است روایت می شود و این روایت‌ها در نقطه‌ای طلایی به هم می‌رسند.

موسویان همچنین درباره «به نام مادر» که برنده کتاب سال دفاع مقدس شده است، گفت: این اثر، داستان زندگی پر ماجرای خلبان شهید ابوالفضل مهدیار از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها