چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
مهمترین دغدغه فرهنگی مجلس باید مسئله انتقال ارزش‌ها به نسل نوجوان باشد

نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی، بر حمایت از صنعت نشر و تقویت اعتبارات این حوزه تاکید و درباره مهم‌ترین دغدغه فرهنگی مجلس دوازدهم گفت: مهم‌ترین دغدغه، باید تغذیه فرهنگی نوجوانان و جوانان، انتقال مبانی، مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی به آن‌ها باشد.

پیمان فلسفی، نماینده منتخب مجلس دوازدهم با حضور در غرفه ایبنا در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ ضمن تبریک دهه کرامت درباره تامین اعتبارات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بیان کرد: معتقدم بخشی از اعتبارات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قاعدتاً باید حاکمیتی باشد؛ به‌عبارت دیگر حاکمیت باید کمک کند تا صنعت نشر گسترش پیدا کند و کتاب و کتابخوانی بین مردم، بیشتر رایج شود و دسترسی به منابع مکتوب افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر جایگاه کتاب با وجود انواع رسانه‌های نوین افزود: هیچ رسانه‌ای، در انتقال انواع مفاهیم تاریخی، اجتماعی، سیاسی و علمی جای کتاب را نمی‌گیرد؛ به‌عبارت دیگر کتاب همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد که هیچ رسانه‌ای نتوانسته جای آن را بگیرد.

فلسفی ادامه داد: ظهور رسانه‌های نوین، بار مسئولان و علاقه‌مندان به فرهنگ کتابخوانی را سنگین کرده است؛ به‌عبارت دیگر فرهنگ نشر و کتابخوانی در کشور با حمایت‌های دولت و مجلس گسترش پیدا کند؛ علاوه بر این بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ترویج شود؛ چراکه می‌دانیم اعتبارات دولت محدود و اعتبارات فرهنگی نیز مشخص است اما می‌توان سهم بیشتری به تولید کتاب و صنایع مرتبط اختصاص داد.

وی به گردش مالی صنعت نشر اشاره و بیان کرد: می‌دانیم گردش مالی صنعت نشر، ۱۳ هزار میلیارد تومان و صنعت سینما، ۱۰۰۰ میلیارد تومان؛ یعنی ۱۳ برابر اختلاف؛ بنابراین باید توجه داشت چطور می‌توان به نیاز مخاطبان کتاب بر اساس جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری کشور پاسخ داد. به‌عبارت دیگر به این پرسش توجه کنیم؛ برای پاسخ به نیاز آن‌ها چقدر باید سرمایه‌گذاری کرد؟ این اعتبار باید محاسبه و «سرانه کتاب» در مقایسه با کشورهای دیگر در قالب یک مطالعه تطبیقی احصا شود.

نماینده منتخب مجلس دوازدهم درباره ضرورت مطالعه تطبیقی با موضوع سرانه کتاب ایران و دیگر کشورها ادامه داد: این مطالعه نشان خواهد داد، ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی و انقلابی با فرهنگ دینی؛ کشوری که به‌دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی است، از ابزار کتاب باید بیشتر استفاده کند.

فلسفی با تاکید براینکه گردش مالی صنعت نشر باید رشد کند، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ایران و نادر دنیا از نظر بازدیدکننده، یکی از روش‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه صنعت نشر است و معتقدم به نمایشگاه کتاب تهران نیز باید کمک کرد؛ بنابراین در مجلس دوازدهم فارق از اینکه مجموع اعتبارات نمایشگاه چقدر است، موضوع کتاب و کتابخوانی را به‌طور کلان دیده خواهد شد که نمایشگاه کتاب تهران بخشی از آن است.

این نماینده منتخب مجلس دوازدهم، به فعالیت بخش خصوصی در صنعت نشر بیان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی فعال در صنعت نشر، به‌دلایل مختلف مانند شیوع ویروس کرونا و تحریم به حمایت بیشتری نیاز دارد.

فلسفی درباره مهم‌ترین دغدغه فرهنگی‌اش به‌عنوان نماینده منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه، باید تغذیه فرهنگی نوجوانان و جوانان، انتقال مبانی، مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی به آن‌ها باشد که برای این کار نیازمند ابزار هستیم. با توجه به اینکه خوراک فضای مجازی برای مخاطبان جوان و نوجوان، کار دشوار است، به‌ویژه برای خنثی‌سازی این محتواها، باید بیشتر به مقوله کتاب و کتابخوانی، انواع روش‌های فرهنگی و هنری و تلفیق شیوه‌های فرهنگی و هنری توجه شود.

وی بر حمایت از تولیدکنندگان محتوا تاکید و بیان کرد: نکته مهم حمایت از هنرمندان، ناشران و نویسندگان به‌عنوان تولیدکنندگان محتوا است. بازار فرهنگی و ااقتصاد نشر باید رونق پیدا کند، فضاهای کسب و کار بیش از گذشته تعریف شود؛ علاوه بر تولید، مخاطبان باید ارزان‌تر به تولیدات فرهنگی دست پیدا کنند؛ چراکه حجم تولید با تهاجم فرهنگی و نیاز مخاطبان تناسبی ندارد.

این نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم با تقویت سرمایه‌گذاری و ترویج فرهنگ کتابخوانی بر اساس بیانیه گام دوم انفلاب اسلامی، شاهد تقویت حوزه نشر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها