جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
«فریاد ملی ماه» گلچین اشعار بانوان مطرح معاصر ایران زمین

هرمزگان - به همت انتشارات «هرمز» مجموعه شعر «فریاد ملی ماه» گلچین اشعار بانوان مطرح معاصر ایران زمین به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، مجموعه شعر «فریاد ملی ماه» به کوشش شاعرانه نرگس دوست، اعظم نیک‌روش و فریبا حمزه‌ای؛ زیرنظر حبیب پیام و شهرام فروغی‌مهر به همت بلند انتشارات «هرمز» به زبان فارسی در ۳۶۴ صفحه تجدید چاپ شد.

این مجموعه، جلد نخست اشعار زنان شاعر و شناخته شده جغرافیای پهناور سرزمین شاعر خیزمان است و جلد دوم آن نیز شامل شاهکار شاعران معاصر دیگری است که هنوز منتشر نشده است.

در پشت جلد «فریاد ملی ماه» شعر و زن در جهان هستی را دو مقوله جدا نشدنی از طبیعت و حیات بشری دانسته‌اند و آمده است: یکی آرام بخش و دیگری شگرف و در هستی خود با صورتی دگرگون نمود پیدا کرده‌اند. خصوصاً موجود «زن» فارغ از آنکه اهمیت صد چندانش را بشر در طول تاریخ به جامعه و اجتماع قبولانده باشد و بداند که بدون «آفرت» (یعنی زن در زبان کردی) جهان تهی و خالی از خود است و شاید به دلیل غریزه جنسیتی که در مرد بوده این تفکیک جنسیتی را ناخودآگاه در ذهن خویش به وجود آورده و به افکار عمومی تزریق کرده است.

اما با نگاهی دقیق و فرامتنی می‌توان دریافت که انسان در بطن کلمات و در کنار شعر و زن می‌تواند به لذت مضاعفی در درون خود برسد.

در این کتاب ارزشمند پنجاه شاعر از سراسر مرز پرگُهر شعر دارند که سهم هرمزگان دو شاعر صاحب اثر به نام‌های فریبا حمزه‌ای و مرضیه برمال (مریم) است.

این مجموعه مشتمل بر اشعار فروغ فرخزاد، محبوبه ابراهیمی، پگاه احمدی، الهام اسلامی، شیوا ارسطویی، سارا اسماعیلی، سارا اردهالی، نرگس باقری، مرضیه برمال (مریم)، زلما بهادر، آرزو پناهی، رویا تفتی، نسرین جافری، رزا جمالی، روجا چمنکار، خاطره حجازی، زبیده حسینی و فریبا حمزه‌ای است.

همچنین اشعار آسیه حیدری شاهیسرایی، سریا داودی حموله، ساناز داودزاده‌فر، لیلا درخش، مینا دستغیب، نرگس دوست، افسانه رئیسی، کبری سعیدی شهرزاد، آفاق شوهانی، آذردخت ضیایی، فرناز فرازمند، آزاده فراهانی، نسرین فرقانی، فرزانه قوامی، مهرنوش قربانعلی، افروز کاظم‌زاده و روح انگیز کراچی را می‌توان در این کتاب مطالعه کرد.

فرصت لذت بردن از خوانش اشعار فرنگیس کردی، صحرا کلانتری، عفت کیمیایی، فهیمه محمودی، بی‌تا ملکوتی، گراناز موسوی، نرگس میریه، فیروزه میزانی، افسانه نجومی، نازنین نظام شهیدی، پروین نگهداری، اعظم نیک‌روش، مریم هوله، زهرا یونسی و معصومه یوسفی در این اثر فراهم است.

نرگس دوست، گردآورنده این اثر تحصیلکرده رشته کارگردانی است و از فعالان حوزه ادبیات و سینماست همچنین وی سرپرستی نشریات تخصصی ادبی نرگسان شولیز و هنر و جامعه را برعهده دارد.

نمونه شعر «نامت چه بود؟» اثر مرضیه (مریم) برمال:

نامت چه بود؟
ای مرد بعید!
در غربت چشم‌هام
در هوای دل آلود تهران
باران شدی
باریدی
بر ثانیه‌های خیره ی خرداد
نامت چه بود؟!
با خیابان که تنها شدی برگرد
در لحظه‌های غمگین حنجره ام
فریاد بزن:
نه..‌.همراز من آمبولانس را خبر نکن
نه…مرده شور را صدا نزن
این مرد، بعید است توی قلبت مرده باشد
دارد ها می‌کند آرام
بر آیینه‌ی چشم‌هات
رد نفسهایش را بگیر
مدام نبض می‌زند
رگ مخفی حضورش...

به گزارش ایبنا، این اثر ادبی برگزیده شعر زنان ایران در قطع رقعی و جلد شومیز، در چاپ نخست سال ۱۳۹۸ به چاپ رسید و اینک نیز با شمارگان یک هزار نسخه به قیمت ۱۲۵ هزار تومان به چاپ دوم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها