پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
از جایزه کتاب‌های کودکان «جین آدامز» تا «پناهندگان نانسن»

جایزه کتاب‌های کودکان «جین آدامز» تا «پناهندگان نانسن» ازجمله جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک در سطح دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جایزه جین آدامز به کتاب‌هایی اهدا می‌شود که به طور مؤثر صلح، عدالت اجتماعی و وحدت جهانی و برابری جنسی و نژادی را ترویج کنند و از معیارهای متداول برتری در کتاب‌های ادبی برخوردار باشند.

از سال ۱۹۹۳ کتاب‌های تصویری نیز می‌توانند این جایزه را دریافت کنند و افزون بر کتاب‌های برنده جایزه، کتاب‌هایی نیز با عنوان برنده افتخاری (honored books) معرفی می‌شوند. نویسندگان وتصویرگران برنده جایزه و کتاب‌های برنده افتخاری گواهینامه و جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

جین آدامز دومین زنی است که جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است. او زنی اهل آمریکا بود که در سال ۱۸۶۰ به دنیا آمد. وی به سبب کوشش‌هایش در ترویج صلح و اصلاحات اجتماعی پرآوازه شد.

آدامز در سال ۱۹۱۵ به ریاست نخستین انجمن بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی (WILPF) که یک نهاد تازه‌تأسیس بود، برگزیده شد. انجمن صلح جین آدامز، به عنوان بخش آموزشی انجمن بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی فعالیت می‌کند و از سال ۱۹۳۵ هر ساله جایزه کتاب‌های کودکان جین آدامز را اهدا می‌کند.

از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۲ برندگان در ماه سپتامبر در زادروز جین آدامز معرفی می‌شدند. اما از سال ۲۰۰۳ تاکنون برندگان این جایزه ترویج صلح و ادبیات در روز ۲۸ آوریل، روز پایه‌گذاری انجمن بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی، معرفی می‌شوند. جایزه‌های برندگان نیز هر سال در جشنی عمومی در سومین جمعه ماه اکتبر اهدا می‌شود.
کتاب‌های واجد شرایط دریافت این جایزه باید برای کودکان پنج تا چهارده‌ساله مناسب باشند و همینطور باید در ایالات متحده یا کانادا در سال تقویمی قبل از سال جایزه منتشر شده باشند.

کتاب‌های تقدیری جایزه ادامز شامل این معیارها هستند: «نمونه‌ای از برتری ادبی، بصری و زیبایی‌شناسی»، «دعوت به گفت‌وگو، پاسخ پرشور، بازتاب هدفمند و پرسش عمیق» که مربوط به یک یا چند مورد زیر باشند:
- مردم چگونه می توانند با شفقت، همدلی و فعالیت برای پیشبرد اعتقاد جین ادامز، که دستیابی به صلح واقعی به معنای چیزی بیش از پایان دادن به جنگ است، کار کنند. این به معنای تضمین عدالت برای همه مردم است؟
- افراد از تمام هویت‌های نژادی، هویت‌های جنسیتی، مذاهب، توانایی‌ها، طبقات و فرهنگ‌ها چگونه می‌توانند با عدالت و صلح با هم زندگی و کار کنند؟
- مردم، به ویژه کودکان و نوجوانان، چگونه می‌توانند چرخه ترس را بشکنند؟ و چگونه می‌توانند خلاقانه، بدون خشونت و انسانی به بی‌عدالتی و درگیری پاسخ دهند؟
- مردم چگونه می‌توانند با هم کار کنند تا مشکلات و سرکوب ناشی از تعصب، جنگ، خشونت، بی عدالتی اجتماعی، نژادپرستی، جنسیت، دگرجنس‌گرایی، سن‌گرایی، طبقه‌بندی، توانایی‌گرایی و تمام سلسله مراتب قدرت و فرصت را حل کنند؟
- مردم چگونه می‌توانند احترام و درک تفاوت‌ها و ارزش و اهمیت همه افراد و گروه‌ها را ایجاد کنند؟
- مردم چگونه می‌توانند برای قدرت و برابری زنان در سراسر جهان کار کنند؟

جایزه نانسن

جایزه پناهندگان نانسن انگلیسی سالانه توسط کمیساریایی عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان به فرد، گروه یا سازمانی اعطا می‌شود که خدمات برجسته‌شان به افراد پناهجو و بی‌خانمان به رسمیت شناخته شود. اهدای این جایزه از سال ۱۹۵۴ پایه‌گذاری شد.

این جایزه به نام فریتیوف نانسن، سیاح، سیاستمدار و دانشمند نروژی و برنده جایزه صلح نوبل، نام‌گذاری شده است. نانسن به عنوان اولین کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در جامعه ملل گام‌های بزرگی در جهت رساندن صدای آوارگان و مهاجرین اجباری برداشت. جایزه پناهندگان نانسن شامل مدال افتخار، مدال نانسن و جایزه نقدی صدهزاردلاری است که توسط دولت‌های نروژ و سوئیس اهداء می‌شود، برای اینکه در مشورت با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان صرف پروژه کمک به مهاجرت اجباری شود. شورای پناهندگان نروژی (NRC) و بنیاد آیکیا از برنامه اهدای جایزه نانسن حمایت می‌کنند.

همه ساله جایزه نانسن کمیساریایی عالی ملل متحد برای پناهندگان طی مراسم ویژه‌ای در ژنو، سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان اهدا می‌شود. این مراسم در سالن اکسام و با حضور کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان مل متحد در همکاری با دانشگاه ژنو، بنیاد ژنو و آکادمی بین‌المللی حقوق بشر برای برگزاری اولین مراسم بحث و تبادل نظر نانسن را برگزار کردند. در حال حاضر این رویداد سالانه با بحث و بررسی در خصوص عملکرد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و موضوعات مربوط به پناهندگان در بین کانون جامعه روشنفکران ژنو، رسانه‌ها و جوانان صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۱۲ بحث و گفت‌وگویی تحت عنوان زنان و بازسازی سومالی از آشفتگی به امید با حضور لیما گبوی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۱ و از فعالان حقوق بشر اهل لیبریا، الیزابت راسموسن دبیرکل کمیساریا و باربارا هندریکس هنرپیشه آمریکایی و سفیر حسن نیت مادام‌العمر کمیساریایی عالی پناهندگان ملل متحد در آن حضور داشتند.

مهم‌ترین نامزدها در این جایزه کسانی هستند که فراتر از دعوت به وظیفه عمل کرده‌اند و در عمل پایبندی‌شان و شجاعت خود را در کمک مستقیم به افراد آواره نشان داده‌اند. نامزدها باید از طریق وبسایت نانسن کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان معرفی شوند. کارکنان کنونی و پیشین کمیساریا نمی‌توانند نامزد این جایزه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط