سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
دو کارگاه ساخت کتاب‌های حسی‌لمسی برگزار شد

کارگاه آموزش ساخت کتاب‌های حسی‌لمسی ویژه معلمان مدارس استثنائی کشور و مربیان مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این کارگاه‌ها نزدیک به ۳۰۰ کاربر شامل معلمان مدارس استثنائی کشور، مربیان مراکز فراگیر کانون و سایر علاقه‌مندان شرکت داشتند و ضمن آموزش، نظرها، پرسش‌ها، پیشنهادها و تجربه‌های خود را با هم درمیان گذاشتند.

این وبینار یکی از برنامه‌هایی است که در پی عقد تفاهم‌نامه میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در سال ۱۴۰۲ و تدوین شیوه‌نامه اجرایی آن با عنوان رویش (فصل دانایی) که در اختیار اداره‌های کل کانون در استان‌ها و هم‌زمان برای سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور قرار گرفت، برگزار شده است.

در این وبینار که با همکاری بخش ساخت کتاب‌های حسی‌لمسی مؤسسه بادبادک و حضور زهرا فرمانی و ستاره اقتداری مدرسان این مؤسسه برگزار شد، بیش از ۵۰ نوع کتاب حسی‌لمسی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد به نمایش درآمد و شرکت‌کنندگان در مورد آن‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بر همین اساس، در دو کارگاه ساخت این کتاب‌ها، مواردی همچون هدف اصلی از ساخت کتاب حسی‌لمسی (این کتاب را می‌سازم تا چه چیزی را به کودک آموزش دهم)، جذابیت تصاویر و میزان به‌کارگیری تخیل و تجسم مخاطب، رعایت پوشانندگی نداشتن تصاویر در نمایش جزییات، رعایت تناسب در اندازه‌ها، بازنمایی صحیح موضوع‌ها، استفاده صحیح و متنوع از بافت و… مطرح شد.

دو کارگاه ساخت کتاب‌های حسی‌لمسی برگزار شد

میزان استفاده از خطوط مرجع و علائم راهنما، وضوح موضوعی و هدفمندی مجموعه تصاویر، میزان حذف خطاهای بصری و حسی لمسی، میزان استفاده از تکرار و تنوع صحیح در تصاویر، رعایت میزان برجستگی و ضخامت اشکال، میزان استحکام و دوام تصاویر و صحافی کتاب، قابلیت تکثیر داشتن، رعایت آسانی در حمل برای گروه سنی مخاطب، رعایت میزان حجم برای گروه سنی مخاطب و… از دیگر نکته‌هایی بود که در این دو کارگاه عنوان شد.

قرار است مربیان و معلمان طبق موارد مطرح‌شده در این دو وبینار، با شعار «هر مربی‌معلم یک کتاب حسی‌لمسی» آثار خود را تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ به دبیرخانه رویش مستقر در اداره‌های کل کانون هر استان ارسال کنند.

گفتنی است، گزیده این آثار پس از داوری اولیه در دبیرخانه فراگیر کانون هر استان به اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال می‌شود تا بهترین آثار در آذر ۱۴۰۳ هم‌زمان با هفته معلولان، در مراسمی که به همین مناسبت برگزار می‌شود، معرفی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط