جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
هنر در ماراتن جشنواره‌ها

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، یادداشت، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

معرفی کتاب «تداوم الگوی معماری حسینیه‌های دوره قاجار»؛ بررسی تأثیرات تاریخی بر فرهنگ‌سراهای مدرن

کتاب «تداوم الگوی معماری حسینیه‌های دوره قاجار در طراحی فرهنگسرا» عسل ستار در نوبت اول با ۵۰۰ نسخه و ۲۲۲ صفحه به قیمت ۲۱۰ هزار تومان به همت انتشارات مرسل به‌تازگی منتشر شده است. کتاب «تداوم الگوی معماری حسینیه‌های دوره قاجار در طراحی فرهنگسرا» با موضوع تکیه‌ها و حسینیه‌ها در تاریخ ایران و همچنین معماری اسلامی برای علاقه منان به این حوزه گردآوری شده است.

بررسی تأثیرات تاریخی بر فرهنگ‌سراهای مدرن

به همت نشر خُنیاگر؛ کتاب «سی‌ویک اتود برای سی‌ویک گوشه» منتشر شد

اغلبِ کتاب‌هایی که با مضمون یا عنوان اتود منتشر می‌شوند برخاسته از فضای موسیقی ایرانی نیستند. اگر هدفِ اتودنوازی را حرکتی در جهتِ افزایش مهارتِ ذهنی و فیزیکیِ نوازنده بدانیم، لازم است این مهارت‌ها همسو با بستری باشند که نوازنده قرار است در آن حضور داشته و با درنظرگرفتن این دیدگاه لازم است در اتود برای ساز ایرانی موسیقی ایرانی نقش پایه‌ای داشته باشد. در دلِ گوشه‌های ردیف موتیف‌ها، تحریرها، عبارات و جملات بسیاری وجود دارد که اجرا و درکشان برای هنرجویان، و نیز تفهیم و تدریسشان برای هنرآموزان با دشواری‌هایی همراه است. گاه این دشواری به کافی‌نبودنِ مهارت نوازندگی و تکنیکی هنرجو بر می‌گردد و گاه به عدم درکِ معنای جملاتِ موسیقاییِ ثقیل و پیچیده. در کتاب پیشِ‌رو که ۳۱ اتود برمبنای گوشه‌های دستگاه شور از ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند ارائه شده بر قسمت‌های دشوار ردیف نوری افکنده‌ایم و به استقبال دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با آنها رفته‌ایم. تکرار مداوم این قسمت‌ها و اجرای دگره‌هایی از آنها موجب قوام‌یافتنِ درک هنرجو و افزایشِ توانمندیِ اجراییِ وی می‌شود.

کتاب «سی‌ویک اتود برای سی‌ویک گوشه» منتشر شد

به همت انتشارات فارابی؛ شماره ۲۵۸ مجله «فیلم نگار» منتشر شد

شماره ۲۵۸ ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلم‌نگار ویژه مرداد ۱۴۰۳ در ۱۱۲ صفحه منتشر شد. پرونده تازه‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها روی میز فیلم نگارجدید قرار گرفته‌است. در ابتدای بخش سینمای ایران، سیناپس سریال «افعی تهران» و فیلمهای «شور عاشقی» و «آبی روشن» را می‌خوانیم و سپس نقد و تحلیل‌های نویسندگان مجله درباره این آثار آورده شده‌است.

شماره ۲۵۸ مجله «فیلم نگار» منتشر شد

همزمان با گشایش نمایشگاه «دروس، شماره ۳۴»؛ کتاب «گالری گلستان» رونمایی شد

این دو رویداد هنری، با تمرکز بر ۳۵ سال فعالیت لیلی گلستان در کسوت گالری‌دار و به بهانه هشتاد سالگی او برگزار شد. گالری گلستان نخستین گالری ایران است که پس از انقلاب به همت لیلی گلستان تأسیس شده است.

کتاب «گالری گلستان» رونمایی شد

هنرهای نمایشی؛ انتشار فراخوان چهارمین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها»

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای پویا نگه‌داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد و ارتقاء کیفی نمایشنامه‌های ویژه اجرا در مساجد از تمامی نویسندگان علاقمند دعوت می‌کند تا آثار خود را تا ۲۰ مردادماه به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

انتشار فراخوان چهارمین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها»

هم‌زمان با اکران مردمی در فرهنگسرای اشراق؛ استقبال میلیاردی مخاطبان از فیلم اقتباسی «شور عاشقی»

فیلم سینمایی «شور عاشقی» اقتباسی از واقعه عاشورا و حماسه زینب (س) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داریوش یاری با جذب بیش از ۲۷ هزار مخاطب در طول ۴ هفته اکران توانست به فروش یک میلیارد تومانی در گیشه سینماها دست یابد.

استقبال میلیاردی مخاطبان از فیلم اقتباسی «شور عاشقی»

به همت انتشارت پارت؛ کتاب «از بازیگری تا اجرا» منتشر شد

کتاب «از بازیگری تا اجرا» به همت انتشارات نیماژ، با موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی و موضوع فرعی نقد و نظریه تئاتر نوشته فیلیپ اوسلندر و ترجمه رضوانه امامی‌پور برای اولین برا چاپ شده است. مخاطبان اصلی این کتاب علاقه‌مندان و منتقدان حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی هستند.

کتاب «از بازیگری تا اجرا» منتشر شد

به همت انتشارات پارت؛ کتاب «شگردهای آهنگ‌سازی» در نوبت دوم منتشر شد

کتاب «شگردهای آهنگ‌سازی» نوشته‌ی جاناتان پیترز و ترجمه محسن الهامیان در نوبت دوم ۱۴۰۳ به قیمت ۶۰۰ هزار تومان در ۴۹۶ صفحه به همت انتشارات پارت منتشر شده است.

کتاب «شگردهای آهنگ‌سازی» به بررسی جامع و کاملی از اصول و تکنیک‌های آهنگ‌سازی برای علاقه‌مندان به این حوزه می‌پردازد. این کتاب باهدف آموزش و ارتقای مهارت‌های آهنگ‌سازی برای دانشجویان موسیقی، آهنگ‌سازان مبتدی و حرفه‌ای و علاقه‌مندان به این هنر نگاشته شده است.

کتاب «شگردهای آهنگ‌سازی» در نوبت دوم منتشر شد

همزمان با معرفی عوامل؛ پوستر نمایش «قضیه تفنگ چخوف» رونمایی شد

نمایش «قضیه تفنگ چخوف» اجراهای خود را از روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد، ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه هامون آغاز خواهد کرد. مهدی میرباقری، طراح پوستر این نمایش پیش از این مدیریت هویت بصری و طراحی لوگو و پوستر آثار جشنواره‌های هنری و سریال‌هایی چون «گناه فرشته»، «جیران»، «زخم کاری»، «آقازاده» و سینمایی «خون شد» را برعهده داشته است.

پوستر نمایش «قضیه تفنگ چخوف» رونمایی شد

گفت‌وگو با مدیر فروش انتشارات پارت؛ کتاب‌های جدید موسیقی چه زمانی به بازار نشر می‌آید؟

نگار مفیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد کتاب‌های جدید انتشارات پارت گفت: «شگردهای آهنگسازی» اثر محسن الهامیان، «آثاری از رکن‌الدین مختاری برای کمانچه» اثر مهدی علومی و کتاب «هارمونی در موسیقی اروپای غربی» تا دو هفته آینده منتشر و در بازار کتاب موجود می‌شوند.

کتاب‌های جدید موسیقی چه زمانی به بازار نشر می‌آید؟

به همت انتشارات گویا؛ کتاب «مجموعه نمایشنامه بهزاد فراهانی» منتشر شد

کتاب «مجموعه نمایشنامه بهزاد فراهانی» به همت انتشارات گویا با موضوع اصلی «تئاتر» و موضوع فرعی «مجموعه نمایشنامه» نوشته بهزاد فراهانی منتشر شد.
مجموعه نمایشنامه‌های این کتاب عبارتند از: «اینجوریم میشه تمومش کرد»، «یزدگرد و آسیابان»، «گل سایبان مشهدی»، «چهار شاخه گل سرخ»، «دو چهره کارفرما»، «حیدر برار»، «خواب های آشفته زیر سایبان خشتی ما»، و «معدن». به نظر می‌آید مخاطبان اصلی این کتاب علاقه‌مندان به حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی هستند.

کتاب «مجموعه نمایشنامه بهزاد فراهانی» منتشر شد

معرفی کتاب «تفنگ را بگذار، کانولی را بردار»؛ داستان حماسی ساخت فیلم «پدرخوانده»

ویسنده کتاب «تفنگ را بگذار، کانولی را بردار» مارک سیل، یک روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی است. سیل قبل از اینکه در سال ۱۹۸۴ به عنوان نویسنده مجلات مستقل تبدیل شود، به عنوان یک روزنامه‌نگار در تگزاس کار می‌کرد و از سال ۲۰۰۳ به عنوان ویراستار فعالیت داشت و در آن دوره با حدود ۱۵ کتاب همکاری کرده است.

داستان حماسی ساخت فیلم «پدرخوانده»

به مناسبت انتشار کتاب «احتضار»؛ نشست «عصر چهارشنبه‌های بخارا» در باغ‌موزه نگارستان برگزار می‌شود

پنجاه‌ودومین نشست «عصر چهارشنبه‌های بخارا» به مناسبت انتشار کتاب «احتضار» در باغ‌موزه نگارستان برگزار می‌شود. این کتاب شامل عکس‌های سعید فلاح‌پور از تهران است که با عنوان «تهران در قاب عکس» و با همکاری مجله بخارا، باغ‌موزه نگارستان و انتشارات بط منتشر شده است.

نشست «عصر چهارشنبه‌های بخارا» در باغ‌موزه نگارستان برگزار می‌شود

اقتباسی از یک رمان؛ «ریش آبی» به باغ کتاب می‌رود

نمایش «ریش آبی» که بازخوانی از رمان «ریش آبی» نوشته امیلی بوتوم و ترجمه ویدا سامعی است، با کارگردانی آروند دشت آرای از روز یکشنبه ۱۴ مرداد، اجرای عمومی خود را در سالن کُرهال پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب آغاز کرد. در این اثر نمایشی که توسط مارین ون هولک دراماتورژی شده است، کاظم سیاحی، ستاره پسیانی، خسرو پسیانی، پریسا شاه‌ولیان به ایفای نقش می‌پردازند.

«ریش آبی» به باغ کتاب می‌رود

برای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ «اسکن» آماده نمایش و پخش شد

فیلم کوتاه «اسکن» به کارگردانی علی رضاپور، تهیه‌کنندگی ثمین آقاپور و نویسندگی محمود پوینده است که پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی و پس تولید، آماده نمایش و پخش جهانی شد. این فیلم همچنین در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز ثبت‌نام کرده است.

«اسکن» آماده نمایش و پخش شد

به همت انتشارات پارت؛ کتاب «رازهای اصلی آوازنویسی» در نوبت دوم منتشر شد

کتاب «رازهای اصلی آوازنویسی» نوشته گری یوئر و ترجمه محسن الهامیان در نوبت دوم سال ۱۴۰۳ به قیمت ۲۱۶ تومان در ۳۳۱ صفحه به همت انتشارات پارت منتشر شده است.

این کتاب به بررسی جنبه‌های مختلف هنر آوازنویسی که یکی از بخش‌های مهم موسیقی است، می‌پردازد. گری یوئر در این کتاب تکنیک‌ها و اصول بنیادی آوازنویسی را به طور جامع و عمیق شرح می‌دهد. او به بررسی ساختار و فرم‌های مختلف ملودی، هارمونی، و ریتم می‌پردازد و روش‌های خلاقانه‌ای برای بهبود و نوآوری در آوازنویسی ارائه می‌دهد.

کتاب «رازهای اصلی آوازنویسی» در نوبت دوم منتشر شد

به همت انتشارات سروش؛ کتاب «مستند رادیویی به زبان آدمیزاد» منتشر شد

چاپ نخست جلد سوم کتاب «مستند رادیویی به زبان آدمیزاد؛ راهنمای عملیاتی کارگردانی نمایش‌های رادیویی، مستندهای نمایشی، رادیو تئاتر، و نمایشنامه‌خوانی از صفر تا صد» با ترجمه، تحقیق و نگارش مهدی آذری از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «مستند رادیویی به زبان آدمیزاد» منتشر شد

اثر جدیدی از بنکسی؛ هنرمند خیابانی و خلق اثر

«بنکسی» از جدیدترین اثر هنری خود رونمایی کرد که یک بز را درحالی که بالای یک ستون متصل به دیوار ایستاده است و چند تکه سنگ نیز از زیر پای او به زمین می‌ریزند، نشان می دهد.

هنرمند خیابانی و خلق اثر

به همت انتشارات یکشنبه؛ کتاب «بوطیقای نمایشنامه نویسی ۲» منتشر شد

کتاب «بوطیقای نمایشنامه نویسی ۲» نوشته نصرالله قادری و غلامحسین دولت‌آبادی با موضوع نمایشنامه به همت انتشارات یکشنبه منتشر شد.

کتاب  «بوطیقای نمایشنامه نویسی ۲»  منتشر شد

معرفی کتاب «نخستینه‌های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول»؛ بررسی تاریخ اولیه چاپ و نشر ایران

تاریخ اولیه چاپ و نشر ایران در کتاب «نخستینه‌های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» مورد بررسی قرار می‌گیرد و چاپخانه‌ها به تفکیک هر شهر معرفی می‌شوند. حدود ۴۰۰ صفحه از این کتاب به تصاویری مانند ته‌نقش‌ها و انواع قلم اختصاص یافته است.

بررسی تاریخ اولیه چاپ و نشر ایران

همزمان با سالروز شهادت شهید صارمی؛ مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی روز خبرنگار را تبریک گفت

هم زمان با فرا رسیدن هفدهم مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، مجید زین العابدین مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی روز خبرنگار را به فعالان رسانه در حوزه خبر تبریک گفت.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی روز خبرنگار را تبریک گفت

مدیر مسئول نشر «نظام الملک»؛ برای چاپ کتاب در هر شاخه هنری آماده‌ایم

مدیر مسئول نشر «نظام الملک» گفت: ما در تمامی حوزه‌های هنر فعالیت نداریم اما می‌توان گفت که راه را برای سایر بخش‌های هنر نبسته‌ایم، ما اکثر تولیدات در حوزه سینما و عکاسی انجام می‌دهیم اما کتاب‌های انیمیشن، نقوش ایرانی، کاریکاتور و … نیز تولید داشتیم.

برای چاپ کتاب در هر شاخه هنری آماده‌ایم

معرفی کتاب «تئاتر پرتغال ۲»؛ درک عمق تئاتر قرن ۱۶ پرتغال از منظر آثار لوئیز دِکامونش

کتاب «تئاتر پرتغال ۲؛ نمایشنامه‌ای با عنوان آمفی ترئونی‌ها» نوشتهٔ لوئیز دِکامونش و ترجمه صبری ذکری در نوبت اول با ۱۶۲ صفحه به قیمت ۵۰۰ هزار تومان در ۵۰۰ نسخه به همت انتشارات شب‌شعر منتشرشده است.

درک عمق تئاتر قرن ۱۶ پرتغال از منظر آثار لوئیز دِکامونش

در قسمت جدید؛ «هری‌پاتر» سوژه برنامه «امتداد» شد

دوازدهمین قسمت از برنامه گفت‌وگومحور «امتداد»، محصول مرکز سیمرغ، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی انصاری، امروز ۱۹ مردادماه ساعت ۱۶ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

«هری‌پاتر» سوژه برنامه «امتداد» شد

به همت انتشارات نیماژ؛ کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» منتشر شد

کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» نوشتهٔ فیلیپ اوسلندر و ترجمهٔ رضوانه امامی پور در نوبت اول ۱۴۰۳ در ۲۶۰ صفحه به قیمت ۲۸۰ هزار تومان به همت انتشارات نیماژ منتشر شده است

کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» منتشر شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها