شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
دشواری‌های مدیریت کتابخانه ۱۱۸ ساله/ مسائل کتابخانه مجلس چیست؟

فصل جدید کتابخانه مجلس، با انتصاب معینی‌پور به‌عنوان رئیس این مرکز ۱۱۸ ساله آغاز شده و انتظار می‌رود براساس شناخت مسائل کهنه و برمدار توجه به اولویت‌ها، انتظارات پاسخ داده شود.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نفیسه خلیلی: غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی چهارم تیرماه سال ۱۳۹۹ با حکم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب شد. با آغاز به‌کار مجلس دوازدهم و مشخص‌شدن رئیس این دوره، گمانه‌زنی‌ها درباره ابقاء یا انتصاب جدید در کتابخانه مجلس آغاز شد.

قالیباف ۲۳ تیرماه در حکمی حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده دوره دوازدهم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی را به‌عنوان سرپرست کتابخانه مجلس انتخاب کرد و ۱۵ مردادماه مسعود معینی‌پور، مدیر سابق شبکه چهار را به ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

معینی‌پور، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) است، و اجرا و کارشناسی بیش از ۴۰ برنامه رادیویی، سردبیری، اجرا، کارشناسی و نویسندگی بیش از یک‌صد برنامه زنده و تولیدی رادیویی و تلویزیونی در شبکه‌های مختلف صدا و سیما را در کارنامه خود دارد.

نگاهی به سوابق معینی‌پور نشان از سوابق پررنگ رسانه‌ای او دارد. او در حوزه ساخت برنامه‌های تصویری پژوهش‌محور، جسارتش را نشان داده است. توجه به پژوهش در پیش‌تولید برنامه‌های ترکیبی مانند «زندگی پس از زندگی» و «سوره» در بخش برنامه‌های دینی، «چرخ» در بخش برنامه‌های علمی و فناوری «زاویه» در حوزه برنامه‌های علوم انسانی و اجتماعی و «سورنا» در بخش برنامه‌های پژوهش‌محور موسیقی، از برنامه‌های شاخص صدا و سیما در دوران ریاست او در شبکه چهار سیما است.


بخش پژوهش کتابخانه مجلس را احیا کنید!

نگاهی به آمار انتشار نشریات پژوهشی کتابخانه مجلس نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ (دوره رسول جعفریان)، ۲۳۲ عنوان کتاب در بخش انتشارات و پژوهش کتابخانه مجلس منتشر شد، این مسیر موفق در دوره ریاست فعلی نیز با انتصاب یک معاون، مشاور کتابدار، کتابشناس، و پژوهشگر قابل تکرار است. انتشار کتاب‌های پژوهشی و ادامه انتشار مجله‌های مهمی مانند «پیام بهارستان»، «مطبوعات بهارستان»، «نامه بهارستان» و «اسناد بهارستان» و مجله بین‌المللی کتابخانه مجلس با نام «The Parliament's Library» حداقل خواسته پژوهشگران از یک کتابخانه مرجع و تخصصی یعنی کتابخانه مجلس شورای اسلامی است. انتشار این مجلات و آثار حتی در قالب الکترونیکی، فصل جدیدی در حوزه پژوهشی کتابخانه مجلس باز می‌کند. فعال شدن مرکز پژوهش و انتشارات کتابخانه مجلس که قلب تپنده کتابخانه است، کاری است کارستان و این مهم می‌تواند اولویت مهمی برای رئیس جدید کتابخانه باشد.


از آنجا که کتابخانه مجلس بودجه محدودی دارد و انتشار آثار پژوهشی، خود یک ضرورت بزرگ است می‌توان با استفاده از روش (POD) انتشار کتاب در قالب تک‌نسخه‌ای و براساس درخواست متقاضی عمل کرد؛ روشی که فناوری آن در ایران نیز وجود دارد و نهادهای مختلف به‌عنوان کارگزار می‌توانند در این زمینه با کتابخانه مجلس همکاری کنند. به زبان ساده اینکه نیازی نیست کتاب‌ها در قالب افست و با تیراژ زیاد منتشر شود، فقط کافی است ۵۰ نسخه کتاب به‌عنوان نسخه تولد اثر منتشر شود و مابقی براساس POD - چاپ براساس تقاضا - منتشر شود.

توجه به خرید منابع خطی و چاپی جدید برای به‌روزرسانی کتابخانه مجلس یک ضرورت است. رئیس جدید کتابخانه مجلس باید بداند که نشریات خارجی کتابخانه مجلس از سال ۲۰۱۲ به‌روز نشده همچنین در چندسال اخیر به دلیل کمبود بودجه، خرید منابع فارسی هم بسیار محدود بوده است. کتابخانه مجلس سالیان سال است نسخه خطی و سندی خریداری نکرده، اگر این خرید انجام نشود، دلالان کتاب این آثار را از کشور خارج می‌کنند، و در این شرایط باید آنچه خود داشتیم را از کتابخانه‌های کشورهای غربی و عربی بیگانه تمنا کنیم! بنابراین جذب بودجه برای خرید کتاب و اسناد و به‌روزرسانی منابع کتابخانه مجلس، خودش یک وظیفه بزرگ و زمان‌بر است، که شما با کمک متخصصان کتابخانه مجلس می‌توانید این ضرورت را عملیاتی کنید.


تعامل کتابخانه مجلس با کتابخانه‌های میراثی کشور


تعامل با کتابخانه‌های مهم میراثی و مرجع کشور و تهیه یک بانک اطلاعاتی از منابع خطی آن‌ها در قالب یک کتابخانه دیجیتال واحد، می‌تواند انقلاب بزرگی در دسترس‌پذیرکردن منابع خطی این مراکز ایجادکند. کتابخانه ملک، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس، و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می‌توانند با محوریت کنابخانه ملی؛ نهضت دیجیتال‌سازی منابع را مدیریت و یک کتابخانه دیجیتال واحد با یک درگاه مشترک را ایجاد کنند. هرچند جلسات «مکتب» و «مهتاب» کتابخانه ملی درباره نهضت دیجیتال‌سازی منابع و جلوگیری از موازی‌کاری، مصوباتی را داشته اما به دلیل رسانه‌ای نکردن محتوا و مصوبات این جلسات، و الزامی نبودن آن برای اعضا، این مصوبات عملاً راه به جایی نبرده است.


افزایش مراجعات حضوری یا ارتقای خدمات غیرحضوری؟


کتابخانه مجلس به دلیل همجواری با مجلس شورای اسلامی و شرایط خاصی که به خصوص بعد از حمله داعش متحمل شد، شرایط خاصی دارد. حالا رئیس کتابخانه مجلس باید تکلیف ارائه خدمات حضوری و مجازی به پژوهشگران را مشخص کند؛ آیا کتابخانه مجلس همان‌طور با حداقل مخاطبان حضوری به خدمات خود ادامه می‌دهد؟ آیا کتابخانه مجلس شورای اسلامی با انقلاب بزرگ تکمیل دیجیتال‌سازی منابع و اسناد؛ مسیر خدمت‌رسانی مجازی را با ارائه تسهیلات مطلوب جبران می‌کند؟ آیا سایت کتابخانه مجلس که از اسفندماه سال گذشته غیرفعال است، به‌سرعت فعالیت خود را آغاز می‌کند؟ باغ میراث بهارستان که تیم قبلی بارها بر روی خدمات آن مانور دادند، آیا با وجود غیرفعال بودن سایت کتابخانه مجلس هنوز هم امکان ارائه خدمات به پژوهشگران را دارد؟ این‌ها سوالاتی است که رئیس جدید کتابخانه مجلس باید به آن پاسخ بدهد.


نهضت دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه مجلس که از دوره فدایی عراقی شروع شده، در دوره جعفریان به اوج خود رسیده بود، در دوره ریاست جدید کتابخانه مجلس به کجا خواهد رسید؟ کتابخانه مجلس با بارگذاری ۲ هزار و ۵۴۷ شماره روزنامه و مجله از نشریات دوره قاجار، بارگذاری بیش از ۴هزار فایل صوتی در پایگاه صدای ماندگار پارلمان، بارگذاری بیش از ۲ میلیون برگ سند در پایگاه اسناد پارلمانی قبل از انقلاب، بارگذاری بیش از یک‌ونیم میلیون برگ سند در پایگاه اسناد پارلمانی بعد از انقلاب، بارگذاری ۶ هزار و ۶۵ عنوان نسخه خطی در پایگاه جامع نسخ خطی و بارگذاری ۹ هزار و ۷۳۷ عنوان نسخه سنگی و سربی در پایگاه جامع نسخ، چاپ سنگی و سربی، این مجموعه را تحویل ریاست جدید کتابخانه مجلس می‌دهد. حالا باید دید دراین دوره، بارگذاری منابع و اسناد کتابخانه مجلس به کجا می‌انجامد؟ و خدمات مطلوب غیرحضوری به مراجعان چقدر پیشرفت می‌کند؟



در دوره قاسمیان بر نهضت دیجیتال‌سازی منابع تأکید شده بود و حتی در این زمینه ریاست قبلی کتابخانه مجلس وارد تعامل با رئیس کتابخانه ملی برای برگرداندن اسناد ۶ دوره مجلس به کتابخانه مجلس و احیای روابط با کتابخانه ملی برای دیجیتال‌سازی منابع شده بود. مختارپور، رئیس کتابخانه ملی در این جلسات بر برگزاری جلسات «مکتب» و «مهتاب» و گردآوری اطلاعات کتاب‌ها و اسناد دیجیتال‌سازی‌شده کتابخانه‌های بزرگ کشور یه‌صورت یک‌جا و تهیه یک بانک اطلاعاتی و دیجیتالی اطلاعات کتاب‌ها و اسناد تأکید کرده بود؛ البته نتیجه‌ای از این قول همکاری هم بیرون نیامد.


تکمیل ساختمان جدید کتابخانه مجلس؛ طرحی که در زمان شهردار بودن قالیباف کلید خورد

تکمیل بنای جدید کتابخانه مجلس و انتقال ساختمان قدیمی از ضلع غربی مدرسه سپهسالار به ضلع شرقی این مدرسه یک ضرورت بزرگ برای کتابخانه مجلس است؛ بنابراین رایزنی برای دریافت بودجه و تلاش برای تمکیل و انتقال ساختمان فعلی به ساختمان جدید کتابخانه مجلس باید در اولویت رئیس جدید این کتابخانه قراربگیرد. ساختمانی که قرار است علاوه بر کتابخانه مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، و مرکز تحقیقات اسلامی قم را، که زیر نظر مجلس شورای اسلامی است، در خود جای دهد.


کلنگ احداث ساختمان جدید کتابخانه مجلس در سال ۱۳۹۲ یعنی در زمان مجلس هشتم؛ دوره ریاست لاریجانی و زمانی که قالیباف شهردار بود، زده‌شده است. ایده ساخت ساختمان جدید برای کتابخانه مجلس ماحصل توافق مجلس هفتم با شهردار وقت آن زمان؛ قالیباف است و این چهار سال باقی مانده آخرین فرصت برای تکمیل طرحی است که مجری آن رئیس مجلس شورای اسلامی در پست شهردار بوده است. زیرا مشخص نیست اولویت رئیس بعدی مجلس تکمیل این پروژه باشد یا خیر؟ حیف است طرحی که دو سوم آن تکمیل شده و قالیباف، مجری آن بوده، ناتمام بماند.


کمبود فضا و خطر آسیب به منابع بسیار جدی است!


عامل دیگری که ضرورت انتقال به ساختمان جدید کتابخانه مجلس را اولویت می‌دهد؛ مشکل محدودیت فضاست. کتابخانه مجلس بیش از ۳۰ سال است با کمبود فضا روبه رو است، و این محدودیت در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده به‌طوری که با وجود مخازن متحرک و جابه‌جایی‌های موقت، امکان آسیب رسیدن به منابع بسیار محتمل است، و کارکنان کتابخانه مجلس به‌خصوص در سال‌های اخیر بارها نسبت به کمبود فضا و پُرشدن مخازن و احتمال از دسترس خارج شدن منابع به دلیل اجبار به جمع‌آوری منابع قدیمی‌تر و چیدن منابع جدید هشدار داده‌اند. انتقال به ساختمان جدید علاوه بر نجات منابع، امکان دسترسی آسان‌تر پژوهشگران به کتابخانه مجلس را، با توجه به پروتکل‌های بالای امنیتی ساختمان فعلی، فراهم خواهدکرد؛ چرا که درب کتابخانه مجلس بعد از، حمله داعش و کرونا تقریباً به روی مراجعان بسته شده است و مراجعه حضوری به این کتابخانه مرجع بسیار کم شده است.


منشورات ارزشمند و کم‌نظیر سازمان ملل نباید خاک بخورد!

منشورات و اسناد سازمان ملل که فقط سه کتابخانه وزارت امور خارجه، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه علوم و فناوری شیراز آن‌ها را دریافت می‌کنند، درحال حاضر، دپو شده در انبار کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود، درحالی که چینش، سازماندهی و اختصاص یک فضای مناسب به آن می‌تواند این منابع را در اختیار پژوهشگران قرار بدهد. این منابع با وجود یک کتابدار متخصص و تعامل او با واحدهای دانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در اجرای طرح‌های پژوهشی و مهم کشور داشته باشد؛ زیرا این منابع آخرین دستاوردهای جهان در حوزه‌های علوم انسانی محیط‌زیست، انرژی، کشاورزی، و … را ارائه می‌کند. ۷۰۰ کارتن کتاب چاپی کتابخانه مجلس از انبار منفی ۳ ساختمان مجلس به انباری در خیابان پاستور نگهداری می‌شود که به دلیل محدودیت رفت و آمد به این انبار امکان دسترسی به این منابع وجود ندارد؛ اگر این دسترسی هم فراهم شود به‌دلیل ساماندهی نشدن کتاب‌ها باز هم امکان استفاده از آن وجود ندارد. این منابع می‌تواند عرضه منابع چاپی کتابخانه مجلس را به‌روز کند، و باید برای انتقال آن به ساختمان جدید کتابخانه مجلس اقدام‌کرد.


ایجاد کتابخانه ویژه نمایندگان در جوار صحن علنی مجلس؛ ضرورتی انکارناپذیر


دسترس‌پذیرکردن منابع برای نمایندگان مجلس، وظیفه مهم کتابخانه مجلس است. ایجاد کتابخانه ویژه نمایندگان مجلس در دوره اخیر (دوره قاسمیان) بسیار مورد تآکید بود و حتی پیگیری‌های زیادی برای ایجاد آن انجام شد. در مجلس هفتم، پایگاهی به‌نام «پان» (پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگان)، به‌عنوان بازوی اجرایی کتابخانه در کنار صحن علنی مجلس قرار داشت و این پایگاه، منابع اطلاعاتی را به راحتی در اختیار نمایندگان مجلس، قرار می‌داد اما در اواخر مجلس هشتم کتابخانه ویژه نمایندگان مجلس تعطیل شد. آشنایی نمایندگان به‌خصوص نمایندگان جدید مجلس با منابع، مخازن و اسناد کتابخانه مجلس نقش مهمی، در موفقیت نمایندگان مردم در بررسی طرح‌ها و لوایح دارد.

تجلیل از نخبگان میراث‌بان از سوی کتابخانه مجلس


نزدیک به یک‌دهه شناسایی و قدرشناسی از متخصصان احیای نسخه‌های خطی در کتابخانه مجلس تبدیل به یک روال شده بود. کتابخانه مجلس ۱۰ سال با برگزاری «آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی»، به‌صورت مستمر از فهرست‌نگاران، مصححان، پژوهشگران نسخ خطی و اسناد کشور و دیگر دست‌اندرکاران این حوزه تجلیل و حمایت می‌کرد؛ این سلسله در دوره آقای جعفریان از هم گسیخت. خوب است رئیس کتابخانه مجلس درباره احیای این آیین نیز فکری کند.


تکلیف برگزاری جلسات هیئت امنای کتابخانه مجلس چه می‌شود؟


براساس ماده هفت کتابخانه مجلس اعضای انتخابی هیئت‌امنا به پیشنهاد رئیس کتابخانه و با حکم رئیس مجلس برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند. این انتخاب‌ها در آغاز هر دوره مجلس و حداکثر سه‌ماه پس از تشکیل نخستین جلسه مجلس انجام خواهد شد. ماده هشتم اساسنامه کتابخانه مجلس می‌گوید هیئت‌امنا می‌تواند در صورت نیاز و برحسب مورد، از مشاوره و خدمات افراد صاحب‌نظر استفاده‌کند یا آن‌ها را برای شرکت در جلسه دعوت کند. ماده ۹ همین اساسنامه نیز به ضرورت برگزاری جلسات هیئت‌امنا می‌پردازد _ جلسات هیئت‌امنا حداقل هرسه‌ماه یک‌بار تشکیل می‌گردد و با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد. تصمیمات با اکثریت آرای حاضر در جلسه قابل اجرا خواهد بود._ مواد قانونی این اساسنامه تکلیف راه و مسیر درست را برای ریاست کتابخانه مجلس تعیین کرده است. البته که نباید اساسنامه را تفسیر به رای کرد.

آیا اساسنامه کتابخانه مجلس نباید به روزرسانی شود؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هیئت امنای کتابخانه مجلس که شامل رئیس مجلس، رؤسای کمسیون‌های ارشاد و هنر اسلامی، وسایل ارتباط‌جمعی، فرهنگ، آموزش عالی، کارپرداز فرهنگی مجلس، رئیس کتابخانه مجلس و دو نفر از کارشناسان کتابداری و کتابشناسی به پیشنهاد رئیس کتابخانه و تأیید رئیس مجلس است، قرار است تشکیل شود؟ آیا اساسنامه کتابخانه مجلس که مصوب سال ۷۵ است، نیاز به روزامدسازی ندارد؟ در حال حاضر منظور از کمیسیون‌های نام برده شده در اساسنامه کدام کمیسیون‌ها هستند؟ در مجموع تکلیف هیات‌امنا و جلساتش در دوران جدید چه می‌شود؟ تشکیل جلسات هیات‌امنای کتابخانه مهمی مانند کتابخانه مجلس یعنی هم‌اندیشی برای اداره دوراندیشانه یک کتابخانه که نزدیک به یکصدوبیست سال قدمت دارد. اهداف کتابخانه مجلس در گرو عمل به اساسنامه است.


کتابخانه مجلس از ۲۸ سال پیش تاکنون با هدف ارتقا فعالیت‌های این مرکز و داشتن ردیف بودجه مشخص استقلال پیدا می‌کند. در سال ۷۵ فدایی‌عراقی که استاد کتابداری، دو دوره نماینده مجلس و سکاندار کتابخانه مجلس بود؛ اساسنامه کتابخانه مجلس را به تصویب مجلس رساند، تا ردیف بودجه مستقل و پست سازمانی مشخص برای این کتابخانه ایجادشود. فدایی با اشاره به این‌که من به این شرط به کتابخانه مجلس رفتم که دارای اساسنامه، بودجه و شأن مستقل مانند کتابخانه ملی شود، می‌گوید: از آنجا که حمایت رئیس مجلس وقت را داشتم و معتقد بودم، طرح‌ها، لایحه‌ها و متون قدیمی که درباره تاریخ و ملت در کتابخانه مجلس وجود دارد، باید در بهترین جایگاه و به بهترین حالت نگهداری و اطلاع‌رسانی شود، اساسنامه کتابخانه مجلس را با کمک تنی چند از نمایندگان مجلس در سال ۷۵ تصویب کردیم.

رئیس جدید کتابخانه مجلس به اساسنامه کتابخانه وفادار باشد

ماده ۱۱ اساسنامه کتابخانه مجلس می‌گوید: _ رئیس مجلس فردی برجسته از نظر علمی و مذهبی را که دارای تخصص کتابداری، کتابشناسی، اطلاع‌رسانی باشد به‌عنوان رئیس‌کتابخانه، موزه و مرکز اسناد به مدت چهار سال منصوب می‌نماید. انتصاب مجدد وی بلامانع است_ غلامرضا فدایی، رئیس اسبق کتابخانه مجلس در این زمینه می‌گوید: «رئیس مجلس باید هر چهار سال یک‌بار، یک فرد متخصص و ترجیحاً کتابدار و آشنا به کتاب را رئیس کتابخانه مجلس منصوب کند. به خاطر دارم، آن زمان در هنگام تصویب اساسنامه کنابخانه مجلس، کلمه «ترجیحاً» را آوردم تا در نوشتن اساسنامه کتابخانه مجلس خودخواهانه عمل نکرده باشم، اما جالب است به من ایراد گرفتند که ننویسید ترجیحاً، بنویسید دقیقاً کتابدار باشد.» فدایی معتقد است: «با تمام احترامی که برای حجت‌الاسلام قاسمیان از نظر هنری و طلبگی قائل هستم باید بگویم آن زمان نیز گفتم ایشان به درد هرکاری می‌خوردند، الا ریاست کتابخانه مجلس. کتابخانه مجلس فردی را می‌طلبد که آشنا به کتاب باشد. برای کتابخانه مجلس وقت بگذارد و اهداف کتابخانه مجلس زمانی محقَق می‌شود که به اساسنامه این کتابخانه عمل شود.»


به‌گفته فدایی؛ یک‌زمانی، از یکی از رؤسای مجلس پیشین انتقاد شد که چرا فلان شخص، که کتابداری نمی‌داند، را رئیس کتابخانه مجلس کرده‌اید؟ این در حالی بود که هنوز مرکب تصویب اساسنامه کتابخانه مجلس خشک نشده بود. ایشان در پاسخ گفتند چه فرقی می‌کند او نیز آشنا به کتاب است و کتاب می‌خواند! اما باید بدانیم هدف اساسنامه از آوردن و گنجاندن فرد کتابدار و آشنا به کتاب صرفاً کتاب خواندن نیست؛ بلکه منظور آشنایی فرد با امور کتابداری و کتابخانه است.


توصیه یک رئیس اسبق برای رئیس جدید!


نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی نیز به رئیس جدید کتابخانه مجلس دارد: «من دلم برای زحمت‌هایی که در کتابخانه مجلس کشیدم، می‌سوزد و دوست‌دارم براساس مصوبات اساسانه کتابخانه مجلس عیناً عمل شود، جلسات هیات‌امنای کتابخانه مجلس به‌صورت منظم تشکیل شود و به مصوبات اساسنامه کتابخانه مجلس عمل شود. کاربران، مخاطبان، پژوهشگران، متخصصان و مستندسازان بتوانند به سهولت به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. باید به مخاطبان تخصصی کتابخانه مجلس به‌طور ویژه توجه کرد. دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه مجلس یک ضرورت مهم برای خدمات‌رسانی بهتر به مخاطبان تخصصی و پژوهشگران است و این مهم باید مورد توجه رئیس کتابخانه مجلس قرار بگیرد؛ البته این منابع تا حد زیادی دیجیتال شده‌اند.»


رئیس کتابخانه مجلس نباید زینت‌المجالس و چندشغله باشد، و قائم‌مقام منصوب کند. رئیس جدید کتابخانه مجلس تلاش کند، حداقل معاونان و مشاوران خود را از میان دلسوزان و متخصصان کتابخانه مجلس انتخاب کند، تا این مرکز، تخصصی اداره شود. کتابخانه مجلس دارای اسناد و منابع ارزشمندی است، واقعاً باید قدر آن را دانست و دسترسی به منابع را برای انجام پژوهش‌ها فراهم‌کرد. به پژوهشگران دلسوز و علاقه‌مند اجازه رؤیت و بهره‌برداری از اسناد قابل استفاده داده شود.


نظر فدایی به‌عنوان یک متخصص کتابداری، نماینده مردم و رئیس اسبق کتابخانه مجلس قابل تأمل است، اما گذر زمان نشان داده که معیشت کتابداران کتابخانه مجلس با استقلال این مرکز نسبت به کارکنان مجلس شورای اسلامی در مقیاس بسیار پایین‌تری قرار دارد، و از آن طرف این مرکز تبدیل به حیات‌خلوتی برای طی‌کردن دوران بازنشستگی یا انتصاب‌های کم‌بازده شده است، و از آن طرف اساسنامه کتابخانه مجلس با توجه به مقتضیات زمان، نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی است.

به‌نظر می‌رسد الحاق مجدد کتابخانه مجلس به مجلس شورای اسلامی می‌تواند علاوه بر بودجه جاری و تخصیص یافته؛ بودجه‌های کمکی دیگری را نیز به کتابخانه مجلس وارد کند و این شرایط، به بهبود معیشت کتابداران کتابخانه مجلس و خرید منابع نیز کمک خواهد کرد. در مجموع این توصیه‌ها فقط ارائه گزارش صِرف از وضعیت موجود و اولویت‌های ضروری برای کتابخانه مجلس است و در نهایت رئیس جدید کتابخانه مجلس است که باید تصمیم بگیرد راه را چطور، چگونه و با چه‌کسانی ادامه دهد!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها