جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
یادی از شاعر«باغ گیلاس»

مرکزی – غلامعلی مهدیخانی متخلص به «مجرد» شاعر اراکی مولف کتاب «باغ گیلاس» و« تا همین غزل» در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراراک؛ غلامعلی مهدی خانی متخلص به «مجرد» در فروردین ماه سال ۱۳۱۵ در شهرستان اراک، شهر پروین اعتصامی و امیرکبیر متولد شد و در ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ در سن ۸۸ سالگی در شیراز، شهر حافظ و سعدی در کنار این دو شاعر شهیر ایران زمین آرام گرفت.

پدر وی با نام حاجی بابا در اراک به تجارت فرش اشتغال داشت. تبار غلامعلی از خاندان سید شجاع الدین حسینی است، که سرودن شعر از بیش از ۱۲۰۰ سال پیش تاکنون در بین اجداد مادریش پدیده‌ای موروثی به شمار می‌رود.

این شاعر بلند آوازه، از ۹ سالگی شروع به سرودن شعر کرد که در ابتدا اشعارش قوام چندانی نداشت و از ۱۷ سالگی به طور جدی شروع به سرودن کرد و در جراید چاپ و منتشر گشت و آرام آرام به محافل ادبی بزرگان حضور یافت.

مهدیخانی (مجرد)؛ در تمام قالب‌های شعری؛ اشعاری سروده است و با غزل میانه عاشقانه‌تری داشت.

وی در دهه‌های گذشته در بسیاری از محافل به ویژه محافل شعر آیینی و انقلاب در حوزه هنری حضور مستمر و فعال داشت. علاوه بر شعر، خوشنویس و نقاش هم بود و موسیقی را نیز به زیبایی می‌نواخت.

شاعر «باغ گیلاس» و «تا همین غزل‌ها» گاهگاهی به اراک می‌آمد و دوستداران حوزه شعر و ادبیات از محضر پرصفایش فیض می‌بردند.

از این شاعر پر آوازه و شهیر اراکی ۵ مجموعه با نام‌های «باغ گیلاس»؛ «سبز زیتونی»؛ «صدای مادرم»؛ «عشق و جاودانه‌ها» و «تا همین غزل‌ها» به یادگار مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها