یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
راهیابی ۱۵ داستان به مرحله نهایی جشنواره اتقان

دبیر جشنواره اتقان گفت: در بخش داستان کوتاه و داستانک، ۱۵ اثر از هر بخش به مرحله نهایی راه یافته‌اند که در برنامه ویژه «در حلقه رندان» به نمایش گذاشته خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری «اولین دوره جشنواره - فرهنگی هنری اتقان» امروز صبح ۱۸ شهریور در سالن مهر حوزه هنری با حضور محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، مجتبی نورانی دبیر ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار، محمدرضا باقری دبیر جشنواره اتقان و دیگر دبیران و داوران این جشنواره برگزار شد.

ساجدی مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدای جلسه گفت: یکی از نکاتی که برای من جالب بود این است که ما همیشه وقتی درباره فرهنگ کار صحبت می‌کنیم، تصور می‌شود که کار زیاد به معنای فرهنگ کار است، اما این جشنواره حداقل به من نشان داد که زیاد کار کردن به تنهایی معنای فرهنگ کار را نمی‌رساند.

در ادامه محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع «فرهنگ کار و تلاش» در دو سه سال گذشته به عنوان یک اولویت جدی مطرح شد. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم به آن عمیق‌تر بپردازیم. بحث «فرهنگ کار» همیشه مطرح بوده، اما ما به دنبال فهم عمیق‌تری از نسبت فرهنگ کار با مسائل اساسی کشور بودیم. در همین راستا، مطالعه‌ای جامع انجام دادیم که چرایی، چیستی و چگونگی فرهنگ کار را بررسی کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات جامعه این است که برخی کلمات مشترک‌الفظ هستند و وقتی از فرهنگ کار صحبت می‌کنیم، ممکن است تصورات متفاوتی داشته باشیم. برای رفع این ابهام، در اولین مرحله، مشخص کردیم منظورمان از فرهنگ کار چیست. مطالعاتی انجام دادیم که به ۲۴ مؤلفه از جمله وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، اتقان کاری، تعاون و کار گروهی رسیدیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: مسئله بعدی این است که چه عواملی باعث ارتقای این مؤلفه‌ها می‌شود؟ عواملی همچون رابطه بین درآمد و مخارج، سبک رهبری مدیران، و هویت شغلی عوامل این ارتقا هستند. نتیجه این مطالعات نشان داد که برای ارتقای فرهنگ کار، باید به عواملی چون بهره‌وری و رشد اقتصادی توجه کرد.

وی افزود: در ادامه به این نکته پرداختیم که فرهنگ کار، نه تنها به جهش تولید کمک می‌کند بلکه تأثیر مثبتی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و تربیت فردی دارد. لذا، با توجه به این مسائل، سند فرهنگ کار و تلاش توسط شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب و ابلاغ شد.

چکشیان گفت: در این سند چهار راهبرد اصلی «تقویت مبانی فکری و نظری در حوزه فرهنگ کار»، «ظرفیت‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی»، «جریان‌سازی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای»، «الگوسازی و معرفی نمونه‌های موفق» تعریف شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در این راستا، جشنواره فرهنگی بود که به تولید محتوای رسانه‌ای و هنری کمک کند. این جشنواره با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی طراحی شد و آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ مرداد بود. اکنون داوری‌ها و جمع‌بندی‌ها در حال انجام است و اختتامیه‌ای در پیش داریم.

در ادامه محمدرضا باقری دبیر جشنواره اتقان تصریح کرد: از همه عزیزان رسانه‌ای باید تشکر کنم. اگر جشنواره با این حجم آثار به گوش مخاطب نرسد، هدف خود را کامل نخواهد کرد. شما هستید که صدای ما را به مخاطب می‌رسانید و اگر در کنار ما نباشید، تلاش‌های ما ناتمام می‌ماند. تولید آثار فرهنگی و هنری بخشی از کار است، اما تا زمانی که اثر به مخاطب نرسد، آن اثر کامل نیست. به همین دلیل از تمام عزیزان حوزه رسانه، از رسانه ملی تا کانال‌های کوچک، تشکر می‌کنم.

وی افزود: حال اگر به تقویم برگزاری جشنواره اتقان بپردازیم، در هفته آخر اسفند ۱۴۰۲ فراخوان جشنواره صادر شد. اما به دلیل تغییراتی که پس از شهادت رئیس‌جمهور رخ داد، ما آخرین مهلت ثبت‌نام را به ۲۰ مرداد تغییر دادیم. اختتامیه نیز در تاریخ ۲۶ شهریور ساعت ۱۵:۳۰ در تالار سوره برگزار خواهد شد. در کنار برنامه‌های اصلی، برخی برنامه‌های جانبی نیز برگزار می‌شود. یکی از این برنامه‌های این جشنواره «در حلقه رندان» است که اهالی ادبیات با آن آشنایی دارند و عموم مردم نیز با آن آشنایی نسبی دارند. این برنامه که یک شب شعر طنز محسوب می‌شود، با حضور پردازان ادبی در حوزه‌های نثر و نظم برگزار می‌شود. این دوره از برنامه به جشنواره ادغام اختصاص دارد و با موضوع تخصصی «فرهنگی کار» در تالار سوره برگزار خواهد شد.

باقری مطرح کرد: افتتاحیه نمایشگاه تجسمی نیز در همان روز، ۲۶ شهریور، در گالری‌های استاد عالی، خانه عکاسان و گالری خانه برگزار خواهد شد. همزمان با آیین معرفی، تجلیل برگزیدگان جشنواره صورت خواهد گرفت. همچنین، نشست تخصصی داستان‌نویسی در روز ۲۵ شهریور، ساعت ۱۴:۳۰ در سالن صفارزاده برگزار می‌شود. عصر شعر ادغام نیز در همان روز، ساعت ۱۷ در سالن هراتی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی افزود: نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی در تماشاخانه مهر، تماشاخانه ماه و محوطه حوزه هنری به اجرا درمی‌آیند. جزئیات بیشتر درباره این تقویم اجرایی به‌زودی در اختیار دوستان قرار می‌گیرد. در خصوص آمار تفکیکی آثار دریافتی در نخستین جشنواره، باید بگویم که در مجموع بیش از ۲۵۴۵ اثر دریافت شد. آثار در بخش‌های مختلف از طریق سایت «آرتفست» دریافت شده است.

دبیر جشنواره اتقان گفت: در بخش پوستر ۱۷۸ اثر، در بخش کارتون ۲۸۵ اثر و در بخش عکاسی ۹۴۶ تک عکس و ۹۶ مجموعه عکس دریافت شده است. همچنین، در بخش شعر طنز ۱۷۰ شعر، در بخش نثر طنز ۱۰۱ اثر، در بخش داستانک ۲۰۵ داستان و در بخش داستان کوتاه ۳۳۷ داستان به دست ما رسیده است. در کنار این‌ها، ۲۵ اجرای استندآپ کمدی و ۴۷ اثر تئاتر کوتاه صحنه‌ای و ۶۰ تئاتر خیابانی نیز از سراسر کشور ارسال شده‌اند.

وی افزود: بیشترین شرکت‌کنندگان این دوره از استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بودند. مدیران بخش‌های هنری این جشنواره، محمد صابر شیخ رضایی در بخش پوستر، محمدرضا زنگنه در بخش کارتون، سید شهاب واجدی در بخش عکاسی، عباس حسین‌نژاد در بخش طنز و کاظم رستمی در بخش داستان کوتاه، در این دوره از جشنواره هستند.

محمدرضا باقری تصریح کرد: داوران این جشنواره نیز از چهره‌های برجسته هر حوزه بودند. در بخش پوستر، مسعود نجابتی و کوروش پارسانژاد و محمد صمدی مسئولیت داوری را برعهده داشتند. در بخش کارتون، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهرام عظیمی و محمدعلی خلجی، و در بخش عکاسی، کمال‌الدین شاهرخ، محمود عبدالحسینی و مهدی قاسمی داوری را انجام دادند. در بخش داستان کوتاه، احسان عباسی، تیمور آقامحمدی و فرزانه فخریان و در بخش شعر طنز، محمدکاظم کاظمی و امید مهدی‌نژاد داوری را بر عهده داشتند. در بخش نثر طنز نیز مهرداد صدقی و رضا رفیع مسئولیت داوری را پذیرفتند.

وی افزود: تعداد آثار راه‌یافته به مرحله نهایی در بخش پوستر ۳۷ اثر، در بخش کارتون ۶۲ اثر و در بخش عکاسی ۶۰ تک‌عکس و ۷ مجموعه عکس است. این آثار تجسمی به سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مترو جهت نمایش در سطح شهر ارسال خواهند شد و در بنگاه‌های مختلف سطح کشور نیز به نمایش گذاشته خواهند شد.

دبیر جشنواره اتقان گفت: همچنین، در بخش داستان کوتاه و داستانک، ۱۵ اثر از هر بخش به مرحله نهایی راه یافته‌اند. در بخش شعر طنز ۳ اثر، و در بخش استندآپ کمدی نیز ۵ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند که در برنامه ویژه «در حلقه رندان» به نمایش گذاشته خواهند شد. داوران در آنجا برگزیده نهایی را انتخاب خواهند کرد. در بخش تئاتر خیابانی ۱۲ نمایش و در بخش تئاتر کوتاه صحنه‌ای نیز ۱۲ نمایش راه یافته‌اند که این آثار در تماشاخانه مهر و ماه و همچنین در کارخانه‌های منتخب تهران اجرا خواهند شد.

وی افزود: این جشنواره با کیفیت بسیار بالایی برگزار شده و امیدواریم که مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. از تمامی دست‌اندرکاران، داوران و هنرمندان که ما را در این مسیر همراهی کردند، سپاسگزاریم.

باقری تاکید کرد: آثار برگزیده به شهرداری تهران ارسال خواهد شد تا در سطح شهر به نمایش گذاشته شوند. همچنین، در بخش‌های دیگر نیز آثار برتر در تماشاخانه‌های مختلف به اجرا درخواهند آمد. این خلاصه‌ای از جشنواره است و امیدوارم در طول برگزاری نمایشگاه‌ها و روز اختتامیه، شما رسانه‌ها نیز ما را همراهی کنید. در پایان از همکارانم در موسسه هنر، وزارت فرهنگ و ستاد ملی ارتقاء فرهنگ کار تشکر می‌کنم. این جشنواره تنها یک شروع است و امیدواریم با کمک شما بتوانیم به اهداف بزرگ‌تری دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها