دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر یازدهمین دوره جایزه «کتاب مهر»

کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر یازدهمین دوره جایزه «کتاب مهر» به کوشش دختران نوجوان کتابخوان به عنوان داور، معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه «کتاب مهر» در محل سالن تئاتر «هامون» با حضور نویسندگان، مترجمان و ناشران کتاب‌های نوجوان و حضور ویژه هادی حجازی‌فر، مدیر تئاتر هامون برگزار شد.

جشنواره کتاب مهر با هدف ترویج کتابخوانی، جهت آشنایی بیشتر دختران نوجوان با جهان ادبیات و در نتیجه، افزایش اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های آنان و نیز ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین نویسندگان و نوجوانان و کمک به معرفی آثار نویسندگان متعهد در حوزه نوجوان، در سال ۱۳۹۰ به پیشنهاد علی‌اصغر سیدآبادی و مؤسسه نیکوکاری مهر طه تأسیس شده است.

زهرا نژاد بهرام از اعضای هیئت‌رئیسه مؤسسه نیکوکاری «مهر طه» در این مراسم گفت: جایزه کتاب مهر، اولین جایزه کتابی است که دختران نوجوان آن را داوری می کنند.

به گفت فرزانه رحمانی، دبیر علمی جایزه کتاب مهر، داوران نوجوان علاوه بر مطالعه رمان‌های نوجوان چاپ‌شده سال قبل، به بررسی و نقد آن‌ها می‌پردازند و با برقراری ارتباط مؤثر و فعالیت گروهی، انتخاب بهترین کتاب را نیز تجربه می‌کنند.

یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر با حضور داورانی از مؤسسه نیکوکاری «مهر طه»، مؤسسه توانمندسازی مهروماه، انجمن درخت کوچک زندگی قزوین، پرنده درخت کوچک تهران، برخی مراکز کانون پرورش کودکان و نوجوانان در شهرهای تهران، تربت حیدریه، اردبیل و نیشابور، مؤسسه شکوفا، مؤسسه توکا انوشه دستان پرواز از مشهد، نوجوانان باغچه حواس و نوجوانان کتابخانه بهار در روستای رمین چابهار برگزار شد.

در این دوره کتاب «جسدهای معلق» نوشته مریم فریدی از نشر پیدایش در بخش «تألیف» و کتاب «خواهرخوانده» با ترجمه لیلا حیدری از انتشارات پرتقال به عنوان کتاب‌های برگزیده و کتاب «گریز از سال صفر» نوشته حسین قربان‌زاده خیاوی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش تألیف و کتاب «عمارت گالانت» با ترجمه محمد جوادی از نشر کتابسرای تندیس، از طرف داوران شایسته تقدیر شناخته شدند.

دبیرخانه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر تلاش سازنده دو مروج کتاب، نسرین خضری و هانیه ابویسانی را قدر نهاده و آن‌ها را به عنوان مروجان برگزیده یازدهمین دوره جایزه کتاب معرفی کرد.

نقد کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر از طرف داوران نوجوان جایزه کتاب در مراسم اختتامیه خوانده شد و تندیس و لوح تقدیر نویسندگان و مترجمان کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر توسط داوران نوجوان به آن‌ها تقدیم شد.

قاسمی نیکو، دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر، از همه ناشرانی که کتاب‌های رمان رده سنی نوجوان را منتشر می‌کنند، درخواست کرد کتاب‌های چاپ اول سال ۱۴۰۲ خود را برای بررسی به دبیرخانه جایزه کتاب معرفی کنند و در زمینه تهیه این کتاب‌ها برای دوازدهمین دوره جایزه کتاب مهر با دبیرخانه همکاری کنند.

در ادامه، فرزانه رحمانی، دبیر علمی جایزه کتاب مهر، ضمن قدردانی از این حرکت که باعث توانمندی دختران و زنان آینده این سرزمین می‌شود، گفت: اکنون جایزه کتاب مهر، درخت قوی و باصلابتی شده و تعداد بیشتری از گروه‌ها و حلقه‌های کتابخوانی برای پیوستن به جایزه کتاب مهر اعلام آمادگی کرده‌اند. امید است که در دوره‌های پیشِ رو، داوران نوجوان بتوانند گونه‌های مختلف ادبی مانند شعر، جستار و کتاب‌های حوزه دانش اجتماعی را نیز در کنار کتاب‌های داستان داوری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط