دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۱
«خنده در مراسم تدفين» منتشر شد

«خنده در مراسم تدفين» نخستين مجموعه شعر طنز همراه با طرح عليرضا لبش با درون‌مايه دغدغه‌هاي انسان امروز، به تازگي توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار كتاب شده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني انتشارات سوره مهر، لبش با تأكيد بر انتشار مجموعه جديدش با عنوان «خنده در مراسم تدفين» گفت: هدف كلي من از نگارش و سرايش اين مجموعه اشعار كوتاه و طرح‌ها اين است كه در هر اثري خنده تلخي وجود دارد، خنده‌اي همراه با تفكر و شايد تفكر بعد از لبخند همان تلخي داستان باشد. اين امر را در يكي از شعرهاي اين مجموعه نيز گفته‌ام «و در مراسم تدفين كسي مي‌خنديم.»

وي در ادامه افزود: مضمون شعرهاي مجموعه بيشتر مربوط به فضايي اجتماعي با صبغه‌اي طنز‌گونه است و معنايي نهفته در هر شعر وجود دارد. هرچند طنز به كار رفته در آن با تلخي هوشمندانه همراه است. قالب اين سروده‌ها همگي از نوع سپيد و نيمايي اند.

لبش با اشاره به 99 شعر كوتاه همراه با كاريكاتور يا طرح در كتاب «خنده در مراسم تدفين» تصريح كرد: دغدغه اصلي من معناي زندگي است، در واقع در اين مجموعه، سراينده به مفاهيم گم‌شده اصيل انساني توجه داشته و بر بسياري از معناهاي اصيل از جمله بحث اخلاق تاكيد كرده است.

وي با يادآوري مواجهه انسان امروز با بحران معنا در جامعه اظهار داشت: در جامعه مدرن پس از به وجود آمدن خلا معنا در زندگي مفاهيم جديدي را براي آن ساختند تا اين خلا پر شود؛ اما در جامعه امروزي ما متاسفانه نبود معنا براي جوان، عدم هويت را به وجود آورده است و در واقع هدف اصلي من از نوشتن «خنده در مراسم تدفين» همين خنده تلخ براي اين مصيبت است.

اين شاعر در پايان اشاره كرد: اين مجموعه پرسش‌هاي دروني من بوده و مرا واداشت تا به نگارش آن بپردازم.

در چكيده‌اي از مقدمه اين كتاب آمده است: « اين كتاب تلنگري است به انسان‌هايي كه در پيچ‌وخم مدرن گم شده و زندگي را از ياد برده‌اند؛ چونان غريقي گرفتار در رودخانه اي وحشي، كه تنها آرزويش پايين رفتن آب خوش از گلويش است.»

درون‌مايه اين مجموعه دغدغه‌هاي پديد‌آورنده و در واقع دغدغه‌هاي انسان‌هاست. به بيان ديگر درون‌مايه اين مجموعه خود زندگي با تمام نكات و ظرايف و لطائفش و شايد نمايانگر نوعي نگاه ساده و خودماني است به زندگي.

مهم‌ترين موضوعي كه عليرضا لبش در «خنده در مراسم تدفين» بر آن تاكيد داشته و در مقدمه نيز به آن پرداخته، انسان با تمام احساسات و آرزوهايش، عشق‌ورزي‌اش به خوبي‌ها و نفرتش از زشتي‌ها بوده است. 

«خنده در مراسم تدفين» شامل طرح‌ها و شعرهاي كوتاهي از سال 1378 در 119 صفحه با قيمت 1900 تومان و شمارگان 2500 نسخه اخيرا توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

لبش متولد يكم مهر 1360 است.مجموعه شعر «نسكافه‌هاي بعد از ظهر» او  پيش‌تر توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

اين شاعر دو مجموعه شعر سپيد با مضموني اجتماعي را توسط خانه شاعران در دست انتشار دارد. همچنين دو مجموعه داستاني و يك مجموعه طنز با محتوايي اجتماعي در آينده‌اي نزديك توسط انتشارات سوره مهر از او منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط