چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
ژانرها گستره‌ای از امکانات و انتخاب‌ها را پیش روی فیلمساز دغدغه‌مند می‌گذارند

حسن حسینی نویسنده کتاب «فیلم و کتاب الفبای ژانر» که در بخش نمایشگاه کتاب‌وسینمای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران حضور دارد و دبیر یکی از نشست های تخصصی «۴۱_۲۰» است، در یادداشتی درباره این اثر توضیحاتی داد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حسن حسینی: مجموعه حاضر با هدف پاسخ گویی به پرسش‌های همراهان جوان انجمن سینمای جوانان ایران در باب رابطه ژانر و فیلم کوتاه فراهم آمده، پرسش هایی است که در خلال نشست‌های حاشیه جشنواره یا در قالب مقالات ارائه شده به همایش ها، مجال طرح یافته است.
پرسش‌هایی که گاه خبر از سوء برداشت‌ها و کژاندیشی‌ها در این حوزه می‌دهد. پرسش‌هایی از این دست که آشنایی با باید و نبایدهای ژانر به چه کار سازنده فیلم کوتاه که مبنای کارش تجربه گرایی است، می‌آید؟ آیا کارکردن در چهارچوب قواعد ژانر مانع خلاقیت و نوآوری نیست و جلوی فیلمساز جوان برای طرح دغدغه‌های اجتماعی یا نظریات سیاسی و فرهنگی‌اش را نمی‌گیرد؟

غافل از اینکه ژانرها بر خلاف باور بعضی سینمادوستان و فیلم‌سازان جوان، نه تنها برآمده از مجموعه فرمول‌های خشک و انعطاف ناپذیر نیستند، بلکه بالعکس، گستره‌ای از امکانات و انتخاب‌ها پیش روی فیلمساز نوجوی دغدغه مند و تجربه گرا می‌گذارند.مفهوم ژانر در زمانه ما چنان کارکردهای متنوع، گستردگی و تاثیرگذاری یافته که دست اندرکاران هنر و خلاقیت را از چالش و رویارویی با آن گریزی نیست. پس چه بهتر که این هماوردی به پشتوانه دانش و دانایی صورت پذیرد.ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی با تکیه بر همین واقعیت فراگیری ژانر در دوران معاصر مدعی می‌شود که متن بدون ژانر وجود ندارد. از نگاه او هر متن با مشارکت در یک یا چند ژانر (به شیوه‌های گوناگون) معنا می‌یابد.در این مجموعه مباحثی چون پویایی و نوزایی ژانرها، از جمله در قالب قابلیت ژانرهای مختلف برای درآمیختن با ژانرهای دیگر و ایجاد آمیزه های تازه، ژانرهای فرعی که تابع تحولات صنعتی، تکنولوژیک و فرهنگی دوره های مختلف در بستر ژانرهای اصلی مجال ظهور یافته اند و نقش عواملی چون فرهنگ بومی در از آن خود ساختن عناصر وارداتی مورد بحث قرار گرفته است. در این مجموعه حسین ایران‌پور، منصور براهیمی، نوید پورمحمدرضا، مریم جلالی، علی روحانی، رامتین شهبازی، علیرضا کاوه، مجید کیانیان، عطا مجابی و امیررضا نوری پرتو به من یار رساندند که از آن‌ها تشکر می کنم. چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها