سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): رویداد ملی کتابال تجربه داوطلبانهای است که از سوی «جمعیت دختران ایران» هر تابستان برای دختران سراسر کشور برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند با اجرای ایدههای جذاب چالش و مسئله را به صورت گروهی حل کنند.
داوری گروهها هم بر اساس گزارش و مستندی که از مراحل کار ساختند و بارگذاری کردند انجام میشود. تابستان ۱۴۰۳ این رویداد با ترویج کتاب و کتابخوانی فراخوان داده و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان از ۲۰ شهرستان در قالب ۱۶ گروه در این رویداد ملی شرکت کردند. در این میان نیز اعضای جمعیت دختران ایران نیز در چهار شهرستان استان کرمان با همکاری کانون در این طرح شرکت کردند.
۳ هزار جلد کتاب در شهر کرمان جمعآوری شد
مسئول جمعیت دختران کرمان گفت: طرح کتابال، در زمینه ایدههای کنشگرانه در راستای کتاب و کتابخوانی بود که در گروه دختران کرمان برگزار شد و حدود ۱۵۷ دختر در ۲۹ گروه در این طرح در شهر کرمان شرکت کردند.
اعظم کریمیانزاده افزود: گروهها بین سه تا هشت نفر بودند که هر گروه دو ایده را انتخاب کردند و در طول تابستان در آن راستا تولید محتوا میکردند که شامل عکس و فیلم و ایدههای خلاقانه بود.
وی با اشاره به اینکه یکی از طرحهای موفق امسال طرح جمعآوری کتاب مازاد بود، اظهار کرد: این طرح برای کتابهایی که یک بار خوانده شده بود نه کتابهای کهنه و قدیمی؛ تبلیغات در این زمینه شکل گرفت، پوسترهای آن در برخی مکانها زده شد و همچنین در گروهها و کانالهای مجازی قرار گرفت که در مدت سه روز حدود ۳ هزار جلد کتاب جمع آوری شد.
کریمیانزاده تاکید کرد: پس از این طرح و جمعآوری کتابها، کتابخانه دو مدرسه را درست کردیم و برخی کتابها به یکسری دانشگاهها منتقل شد همچنین کتابهای دفاع مقدسی آن به کتابخانه گلزار شهدا اهدا شد.
وی ادامه داد: برخی از گروهها دوست داشتند که این کتابهای جمع آوری شده از محله خود را برای استفاده عموم در مساجد و هیئتهای همان محله بگذارند که این اتفاق افتاد و مورد استقبال صورت گرفت.
کریمیانزاده با اشاره به اینکه ایده دیگر کتابال امسال، اهدای کتاب و کتابخوانی برای کودکان در بیمارستان بود، گفت: به کودکانی که در بخشهای کودکان بستری بودند، ضمن معرفی کتاب آن کتاب به کودک اهدا میشد.
وی عنوان کرد: کار معرفی کتاب گاهی در پارک و خیابانهای پرتردد نیز انجام میشد، مثلاً یکی از ایدههای خلاقانه در این زمینه به این صورت بود که پشت مقوایی که به شکل پیتزا درست شده بود، قطعه و یا بریدهای از یک کتاب نوشته شده بود و با بازی و سرگرمی بریدهای از کتاب را برای شهروندان میخواندند.
مسئول جمعیت دختران کرمان تصریح کرد: حتی برخی دیگر از دختران گروههای دوستانه و خانوادگی تشکیل داده بودند و در آن گروهها هر شب یک صفحه کتاب و یا یک داستان میخواندند و به اشتراک میگذاشتند و به نوعی در صفحات مجازی نیز تولید محتوا میکردند.
۲۰ مرکز کانون در ۲۰ شهرستان در کتابال شرکت کردند
سعیده اعتمادی, کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان گفت: در طرح کتابال امسال ۲۰ مرکز در شهرستانهای استان کرمان شرکت کردند و حضور فعال داشتند که بنا بر شیوه نامه این طرح باید از هر ۱۰ طرح، دو طرح انتخاب و به مرحله نهایی میرسیدند.
وی افزود: دو طرح منتخب از مرکز بردسیر۱ انتخاب شدند که هر دو طرح نیز با هم هم پوشانی داشتند و طرحهای خوبی بودند.
اعتمادی با بیان اینکه کانون در طرح کتابال همراه شد، اظهار کرد: طرح کتابال یک تجربه دو هفته کار داوطلبانه در حوزه کتاب و کتابخوانی بود که به همت جمعیت دختران زمین در سراسر کشور برگزار شد.
اعتمادی تاکید کرد: مراکز فرهنگیهنری کانون انار، بافت، بردسیر یک، بم، شماره دو، چهار و پنج شهر کرمان، راین، شماره یک رفسنجان، راور، زرند و رابر با ۲۰ ایده در این رویداد در تابستان ۱۴۰۳ شرکت کردند.
به گفته وی, هیئت داوران شامل مهدیه عاقبتی، زهره دهیادگاری و مژگان طیاری کارشناسان کانون استان دو طرح را برگزیده و شایسته تقدیر معرفی کردند.
۴۰ پروژه در طرح کتابال در رفسنجان انجام شد
زینب گنجی، مسئول جمعیت دختران رفسنجان اظهار کرد: برنامه کتابال رفسنجان اول مرداد امسال با حدود ۳۰۰ نوجوان از شهرستانهای رفسنجان، کشکوئیه و نوق در ۲۰ گروه کلید خورد.
وی افزود: در پایان کار که در واقع پایان تابستان بود، بچهها توانستند ۴۰ پروژه را در زمینه کتاب و کتابخوانی در زمینه کنشگری اجتماعی به اتمام برسانند.
گنجی با بیان اینکه پروژهها بسیار متفاوت بودند و هر کدام به یک گونه و با ویژگی های خاص انجام شدند، ادامه داد: برای مثال ساخت مستند درباره کتاب و کتابخوانی، ساخت ایستگاه های کتاب و کتابخوانی از کار های انجام شده است. به گفته وی، همه گروه ها یک کتابخانه را در سطح شهر راه اندازی و یا احیا کردند همچنین مراسم کتاب پارتی برگزار شد که شامل کارگاه های کتاب و کتابخوانی می شد.
کتابخانه دو مدرسه تجهیز شد
روشنک شجاع حیدری، مسئول جمعیت دختران شهرستان بم گفت: جمعیت دختران پتانسل این را دارد که بچه ها در آن جمعیت در یک موجی حرکت کنند که نه تنها خود بلکه عدهای را نیز با خود همراه سازند همچنین در کنار هم رشد کنند و کار مثبت و رو به جلویی انجام دهند.
وی افزود: ما در بم در ماه محرم که شروع کارمان بود، به هیئتها میرفتیم و چهره به چهره در این زمینه تبلیغ میکردیم.
وی ادامه داد: ما توانستیم ۲۳ عضو داشته باشیم و کارمان را با همان تعداد آغاز کنیم، ما در برنامه جمعیت دختران نبودیم و خودمان به نوعی خودجوش با جمعیت دختران ایران آشنا شدیم و همکاری کردیم.
شجاع حیدری خاطرنشان کرد: ما در بم ۴ گروه و ۶ تسهیلگر داریم، خوشبختانه همگی با هم در جمعیت بم دوست هستیم و تاکنون کارهای فرهنگی زیادی را انجام دادیم.
وی با اشاره به طرح کتابال گفت: در کتاب بال کتابهایی جمعآوری کردیم و به کانون پرورش فکری بردیم و آنجا آنها را به ردههای سنی تفکیک کردیم، کانون دو مدرسه را به ما معرفی کرد که البته آنها کتاب داشتند اما کتابهای بسیار قدیمی و گروه سنی بالا بود. همه را تفکیک کردیم و آنها به مدارس تحویل دادیم، در گروههای طرح امین اعلام کردیم و پرسیدیم کدام مدارس کتاب ندارند و تجهیز نیستند که یک کتابخانه در نرماشیر به ما معرفی شد که به آنجا تحویل دادیم و بقیه کتابها به کتابخانه مرکزی شهر بم اهدا شد.
مسئول جمعیت دختران شهرستان بم تاکید کرد: در کتابخانه مرکزی کتابهایی که مناسب بود، کتابخانه برداشت و برخی از کتابها به تشخیص کتابخانه مرکزی برای هیچ کتابخانهای استفاده نمیشد که آنها را به ضایعاتیها فروختیم و هزینه آن را صرف طرح کردیم.
۳ طرح خلاقانه موفق در بردسیر اجرا شد
فرزانه اسدی، آرزو رحیمزاده، ستایش احمدی، فاطمه سالاری اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک بردسیر گروه «بالهای کاغذی» را با تسهیلگری فائزه خسروی مربی فرهنگی این مرکز تشکیل دادند و طرح «برش خوشمزه» و «کتافیلم» را برای ترویج کتاب و کتابخوانی در تابستان ۱۴۰۳ اجرا کردند.
در طرح «برش خوشمزه» گروه چهار نفره دختران نوجوان بردسیر ابتدا کتابهای مورد علاقه خود را از میان قفسههای کتابخانه انتخاب کردند و بعد قسمت جذاب کتاب را جدا کردند.
نام کتاب و نویسنده و برش خوشمزهای از کتاب روی کارتهای نوشته شد. مروجان کتاب این برشهای خوشمزه را به خواروبار فروشی محل بردند و خواستند این معرفی کتابها در سبد خرید مراجعهکنندگان قرار بگیرد.
با همکاری خواروبار فروش محل برشهای خوشمزه کتابها به همراه دعوتنامهای برای مراجعه به کانون و خواندن باقی داستان کتابها به دست مردم شهر رسید. در طرح دوم اعضای گروه «بالهای کاغذی» معرفی کتابها را روی کاغذهای دایرهای شکل نوشتند و کف لیوانهای پر از پفیلا پنهان کردند. دیگر اعضای کانون بردسیر همزمان با دیدن فیلم «پسرتشمال» با لیوانهای پفیلا پذیرایی شدند. با تمام شدن فیلم و لیوان پفیلا، معرفی کتابها ظاهر میشدند و با عطر و بوی متفاوتی خوانندهها را به سمت قفسه کتابها و پیدا کردن کتاب و امانت و خواندن هدایت میکردند.
کتاببازها طرح کتابال کانون پرورش فکری شهرستان بافت بود
ستایش ابراهیم پور، سوگند رحیمپور، پرنیا رجایی، پرندیس منشیزاده، ثنا حمزهنژاد اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بافت با تسهیلگری مرضیه ترابی مربی فرهنگی این مرکز طرح «کتاببازها» را برای ترویج کتاب و کتابخوانی در تابستان ۱۴۰۳ اجرا کردند.
در طرح «کتاببازها» گروه پنج نفره دختران نوجوان بافت به معرفی مجموعه کتاب جزیره بیتربیتها نوشته شهرام شفیعی نویسنده هم شهریشان پرداختند.
طرح «کتاببازها» با خواندن پنج جلد از این مجموعه در مرحله اول آغاز شد. سپس طرح دیواری با شخصیت اصلی داستان یعنی «پادشاه بیتربیتها» ادامه یافت. با ایجاد کنجکاوی با استفاده از طرح دیواری در مقابل سوال دیگر اعضا درباره این شخصیت، کتاب و ماجراها و شخصیتهای آن معرفی شدند.
در مرحله بعدی نقاشی شخصیتها روی سنگ بر علاقهمندی دیگر اعضا برای خواندن این مجموعه کتاب کمک کرد.
همچنین طرح یک لقمه کتاب از طرح کانون شهرستان راور بود. در طرح «یک لقمه کتاب» گروه سه نفره دختران نوجوان راور ابتدا قسمتهایی از کتابهای جذاب کتابخانه را جدا و با اسم نویسنده و کتاب جمعآوری کردند.
مکان مناسب برای پخش این معرفی کتابها از سوی مروجان کتاب کانون راور «نانوایی» انتخاب شد. نامههایی به شکل نان تهیه شد و معرفی کتابهای پشت قرص نانهای چسبانده شدند. معرفی کتاب ها همراه با نان گندم به مشتریهای نانوایی تحویل داده شد و سر سفره خانوادهها لقمهای از کتاب هم نشست.
نظر شما