محمداسماعیل عبادتی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاثیر تعطیلات پیدرپی تهران بهدلیل آلودگی هوا بربازار کتاب بیان کرد: بهدلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی، تعطیلات یکهفتهای را پشت سر گذاشتیم؛ این موضوع روند کاری مشاغل و اصناف بسیاری را با اختلال روبهرو کرد. کتاب فروشی نیز یکی از مشاغلی بود که متاسفانه در تعطیلات با چالشهای زیادی مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه کتابفروشی «نوک مدادی» هنوز نتوانسته آثار تعطیلی هفته گذشته را جبران کند، افزود: یک هفته تعطیلی، نهتنها کتابفروشی «نوک مدادی»، بلکه هیچیک از فروشگاههای راسته خیابان انقلاب تعطیل نبودند؛ چراکه یک مغازه، فروشگاه و یا یک مکان تجاری به راحتی توان توقف فعالیت را ندارد؛ پای موضوعاتی همچون اجارهبهای فروشگاه، هزینههای نیروی کار و مسائلی از این دست، درمیان است؛ بنابراین نمیتوانیم بهراحتی کتابفروشی را تعطیل کنیم.
بهگفته وی، در واقع طی هفته گذشته، هرچند کتابفروشیها باز بودند اما متاسفانه وضعیت بهگونهای پیش رفت که چندان فرقی با تعطیل بودن نداشت. کسب و کارمان، دچار یکسری عقبماندگیها شد تا نتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.
عبادتی درباره مشابهتهای تعطیلیهای پیدرپی تهران به دلیل آلودگی و شرایط کرونایی، اظهار کرد: تعطیلی هفته گذشته به نوعی تداعیگر تعطیلات زمان کرونا بود اما در زمان کرونا تعطیلات ادامهدار بود؛ بنابراین شرایط خاص خود را داشت و هر صنف به هرگونهای توانست، فعالیت خود را با آن شرایط وفق دهد اما به نظر میرسد چنانچه شرایطی همچون کرونا پیش بیاید بیشتر کسب و کارها ازجمله کتابفروشها دیگر تاب و توان از سر گذراندن آن را ندارند؛ چون با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت روز جامعه برونرفت از شرایطی همچون روزها و ماههای سخت همگیری کرونا، برای اکثر مشاغل و اصناف دشوار و طاقتفرسا است.
مدیر کتابفروشی «نوک مدادی» ادامه داد: به هر حال کتابفروشی «نوک مدادی» در تعطیلات آلودگی هوای تهران، سعی کرد ضمن توجه به تبلیغات، فروش مجازی و برخط خود را گسترش دهد اما چندان مثمرثمر واقع نشد، چون فرصت کافی برای تبلیغات نداشتیم. خوشبختانه این تعطیلات طی ۷ روز، به پایان رسید چون در غیر اینصورت برای ادامه کار مجبور بودیم به «آرایش جنگی» متوسل شویم. در مجموع تعطیلات، کمر بسیاری از اصناف بهویژه کتابفروشیها را خم میکند.
عبادتی درباره استفاده از امکان فروش مجازی گفت: اگرچه فروش مجازی و برخط، گزینه خوبی برای مشاغل در تعطیلاتی طولانی و حتی یک هفتهای است اما برای فروش مجازی کتاب، نمیتوان با قاطعیت مدعی بود این روش، بتواند چرخ فروش این محصول فرهنگی را خوب بچرخاند.
به گفته وی، تاب باید در دسترس مشتری باشد و خریدار بتواند آن را ورق بزند و از بین موضوعات مختلف، چند کتاب تورق کند و نویسندگان را بشناسد. همه این نکتهها با وبگردی، سخت و تا حدودی امکانپذیر نیست؛ چون کتابفروشی، فضایی است که حضور فیزیکی در آن کمک زیادی برای گزینش محتواهای مختلف است.
وی اظهار کرد: به هر حال اینکه چطور بتوانیم در تعطیلات ضمن کنترل کردن هزینهها، کسب درآمد داشته باشیم از موضوعاتی به شمار میرود که همه مشاغل ازجمله صنف کتابفروش به آن واقف هستند اما به نظرم باید عقبتر بنشینیم و به مسئله پشت آن فکر کنیم؛ بهعبارت دیگر باید به این بیندیشم که چرا در کشور، معضلی همچون قطعی برق یا گاز و ناترازی انرژی و تعطیلی باید وجود داشته باشد.
عبادتی ادامه داد: این موضوع تمهیدات خاص خود را میطلبد و نیازمند بحث ریشهای است. درمجموع با آنکه میتوان در فضای مجازی فروش داشت اما آنچنان که باید کافی نیست، بهویژه برای فروشگاههایی همچون فروشگاه «نوک مدادی» که گسترده است. همچنین موقعیت مکانی آن به گونهای است که بیشتر قشر دانشجو، کارمند و دانشآموز رفت و آمد دارند و وقتی این اقشار تعطیل باشند فروشگاه کاملاً، حمایت مشتری خود را از دست میدهد.
نظر شما