سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نازنین فاطمه سامنی: منتظر حکیم، هنرمند عراقی، در رویکردی نوآورانه و مفهومی، با استفاده از زغال و کتابهای قدیمی، تابلوهایی خلق کرده که به شکلی بدیع، روایتگر دردها و رنجهای مردم غزه هستند. این سه تابلو، که از ابزارها و بسترهایی غیرمعمول برای بیان هنری بهره میبرند، توجه مخاطبان را به ترکیب هنر، تاریخ و هویت جلب کردهاند.
منتظر حکیم در توضیح این آثار در حساب فضای مجازی خود نوشت: «این سه تابلو را با زغال که نماد قدرت و استحکام است، روی کتابهای زرد و قدیمی کشیدم که نماد شهادتهای خاموش بر آنچه این سرزمین پشت سر گذاشته است، هستند.» این گفته به وضوح از پیام عمیقی پرده برمیدارد که حکیم در خلق آثار خود دنبال کرده است. زغال بهعنوان مادهای قوی، نمادی از مقاومت و پایداری است، در حالی که کتابهای زرد و قدیمی به خاطرات، اسناد تاریخی و شهادتهایی اشاره دارند که در سکوت باقی ماندهاند.
این آثار از چند منظر شایسته تأملاند. نخست، استفاده از کتاب بهعنوان ابزاری برای خلق اثر هنری است. کتابها، که معمولاً در نقش حامل دانش و فرهنگ شناخته میشوند، در اینجا به بستری برای بیان هنری تبدیل شدهاند. این کاربرد نوآورانه، بار دیگر نشان میدهد که کتاب نه تنها یک رسانه برای انتقال محتوا، بلکه میتواند به ابزاری برای خلق هنر نیز بدل شود. حکیم با این انتخاب، ارتباطی میان هنر و ادبیات ایجاد کرده و از کتابها بهعنوان شاهدان خاموش تاریخ بهره برده است.
دوم، این آثار تأکیدی دوباره بر قابلیتهای چندگانه کتاب دارند. کتابها، علاوه بر کارکرد معمول خود در انتقال محتوا، میتوانند حامل پیامهای عمیق تاریخی و فرهنگی شوند و حتی در نقش ماده خام برای خلق هنر ظاهر شوند. در اینجا، کتاب بهعنوان نمادی از تاریخ، خاطرات جمعی و هویت فرهنگی مردم غزه مطرح شده و این ویژگیها را از طریق هنر، به زبانی جهانی منتقل کرده است.
منتظر حکیم با این آثار، مخاطبان را به تأملی دوباره درباره رنجها و مقاومت مردم غزه دعوت کرده است. این تابلوها تنها یک اثر هنری نیستند؛ بلکه گفتوگویی میان هنر، تاریخ و جامعهاند. او نشان داده که چگونه میتوان از هنر بهعنوان ابزاری برای یادآوری و مقاومت استفاده کرد و در عین حال، ارزشهای فرهنگی و تاریخی را نیز پاس داشت.
این آثار نمادی از قدرت هنر در بازنمایی تجربههای انسانیاند و یادآوری میکنند که کتاب، در همه اشکال خود، میتواند ابزاری مؤثر برای روایت، شهادت و حتی مقاومت باشد.
نظر شما