سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۷
بررسي نقش آثار باستاني در تاريخ و تاريخ‌نويسي ايران

نشستي با عنوان «تاريخچه باستان‌شناسي در ايران» در فرهنگ‌سراي شفق برگزار مي‌شود و سرپرست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري درباره نقش آثار باستاني در تاريخ و تاريخ‌نويسي ايران سخن خواهد گفت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست «تاريخچه باستان‌شناسي در ايران» با همكاري كانون تاريخ و ايران‌شناسي فرهنگ‌سراي شفق برگزار مي‌شود و دكتر سيد مهدي موسوي سرپرست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در اين نشست به بررسي مسايلي چون آشنايي با تاريخچه باستان‌شناسي در ايران، نقش آثار باستاني در تاريخ و تاريخ‌نويسي يك كشور، آشنايي با آثار باستاني ايران و جهان و جايگاه ايران در جهان از نظر غنايي اين آثار، آشنايي با رشته باستان‌شناسي و ابزار باستان‌شناسي و تاثير فرهنگ عمومي به نگهداري از آثار باستاني مي‌پردازد.

به گفته برخي باستان‌شناسان، از قرن نهم هجري (پانزدهم ميلادي) به بعد، با انتشار سفرنامه‌هاي سياحان و جهانگردان خارجي، ايران به‌عنوان يکي از کشورهاي باستاني با پيشينه فرهنگي کهن به جهانيان معرفي شد. باروباروي ايتاليايي يکي از نخستين کساني بود که در سال 877 هجري (1472ميلادي) از تخت جمشيد، جايي که در گزارش خود از آن با نام «چهل منار» ياد کرده بازديد كرد.

تقريبا دو سده بعد در عصر صفوي «پيترو دلاواله» جهانگرد ايتاليايي در سال 1032هجري (1622 ميلادي)، پاي در تخت جمشيد گذاشت و کتيبه‌هاي ميخي آن‌جا را نسخه‌برداري و براي مطالعه با خود به اروپا برد.

«انگلبرت کمپفر» جهانگرد و پزشک آلماني در سال 1098هجري 
(1685ميلادي) به تخت جمشيد آمد. وي نخستين کسي است که خطوط کتيبه‌هاي هخامنشي را به ميخ تشبيه کرد و آن‌ها را «خطوط ميخي» نامگذاري کرد و در سفرنامه‌اش آگاهي‌هاي بيشتري درباره اين محوطه باستاني به دست داد.

علاقه‌مندان براي شركت در اين نشست مي‌توانند عصر روز چهارشنبه (14 بهمن) ساعت 16 به فرهنگ‌سراي شفق واقع در خيابان سيدجمال‌الدين‌اسدآبادي خيابان 21 بوستان شفق مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها