-
مژده لواسانی مطرح کرد؛
لذت کتابخوانی باعث استمرار خواندن میشود؛ حتی برای فردی که اولین کتابش را میخواند
مژده لواسانی گفت: لذت کتابخوانی با هیچچیز قابل مقایسه نیست. ما با هر کتاب تازه، میتوانیم جهان ناشناختهای را بهواسطه شخصیتها و روایتهایش تجربه کنیم. لذت کتابخوانی باعث استمرار میشود؛ حتی برای فردی که اولین کتابش را میخواند. افرادی که کتابخوانی را دوست ندارند، درواقع یا شروع نکردهاند یا حداقل خوب شروع نکردهاند.
-
امیرعلی نبویان مطرح کرد؛
بازخوانی «برادران کارامازوف» نیاز امروز جامعه است
امیرعلی نبویان گفت: برای فهم حقیقت باید «برادران کارامازوف» را خواند و در حالت متعالی، باید نوشتن برادران کارامازوف را آموخت. یکی از مباحثی که تبدیل به معضل اجتماعی شده، نشنیده شدن صدای مخالف، از بین رفتن فضای گفتوشنود و تامل بر حرفهای مخالفان است. درحالیکه ممکن است بعد از مدتی ما هم به شیوه دیگر فکر کنیم. «برادران کارامازوف» یکی از آثار ادبی تاریخ است که نیاز به بازخوانی آن حس میشود.
-
نویسنده کتاب «هنر فیلم کوتاه داستانی» مطرح کرد؛
مسیر فیلم کوتاه با کتاب «هنر فیلم کوتاه داستانی» اصطلاح میشود
پیمان شوقی گفت: امیدوارم کتاب «هنر فیلم کوتاه داستانی» بتواند نگاهها را نسبت به فیلم کوتاه تغییر دهد. در سینمای جهان و بهویژه سینمای ایران، فیلم کوتاه به عنوان یک مرحله گذار به فیلم بلند شناخته میشود و من امیدوارم که این کتاب به تصحیح این نگاه غلط کمک کند. اگر این کتاب در همان زمان انتشارش ترجمه میشد، شاید مسیر فیلم کوتاه در کشور ما به شکل متفاوتی پیش میرفت.
-
بازیگر، نویسنده و گوینده رادیو در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
معرفی کتابهای جذاب، میتواند در ایجاد عادت کتابخوانی تاثیرگذار باشد
ایوب آقاخانی گفت: برای جذب خوانندگان جدید، باید آثار جذاب و مهیج پیشنهاد کنیم. این کتابها باید طوری طراحی شده باشند که پس از خواندن یک کتاب، مخاطب دوباره به دنبال کتابهای دیگر برود و این مسیر را ادامه دهد. اگر کتابی معرفی شده، جذاب نباشد؛ احتمال زیادی وجود دارد که مخاطب دیگر به سراغ کتابهای جدید نرود و علاقهاش به خواندن کاهش یابد. بنابراین، معرفی کتابهایی که از نظر داستانی و اطلاعاتی جذاب هستند، میتواند در ایجاد یک عادت کتابخوانی تاثیرگذار باشد.
-
سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری مطرح کرد؛
سرعت رسانهها مانع ماندگاری آثار هنری است
سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: در دنیای امروز، تعداد رویدادها و اتفاقات آنقدر زیاد شده است که رسانهها مانند سیستم عصبی یک بدن بیشازحد حساس، با هر تحریک کوچکی، بلافاصله واکنش نشان میدهند. این سرعت در انتقال اطلاعات باعث شده است که حتی اخبار مهم بهسرعت منتقل و سپس فراموش شوند. در این شرایط، فقط آثاری که بسیار عمیق و معنادار هستند میتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.
-
در گفتوگو با مدیرعامل نشر کمیکا مطرح شد؛
چگونه کمیکهای ایرانی، قهرمانان جدید برای نسل امروز خلق میکنند؟
محمدمهدی جلالیان گفت: نوجوانان به مطالعه متن کتاب علاقه ندارند؛ اما وقتی کتاب کمیک ارائه میشود، نه تنها بیشتر از متن رمان، بلکه حتی بیشتر از انیمیشن هم جذب آن میشوند، چون در کمیک، مخاطب با تخیل خود به داستان جان میبخشد. آنها نمیتواند با قهرمانانی مانند رستم یا شخصیتهای قدیمی بهراحتی ارتباط برقرار کند. بنابراین، قهرمانهای ما شخصیتهایی هستند که درگیر چالشهای مدرسه، دوستان و زندگی روزمره خود هستند و بهتدریج به قهرمان تبدیل میشوند.
-
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران مطرح کرد؛
فرهنگ و هنر، موضوع فلسطین را در ذهن جهان تثبیت میکند
علی فروزانفر گفت: کتاب همچنان یکی از ابزارهای اصلی تثبیت و انتقال محتوا است. هرچند امروز ابزارهای جدیدی پدید آمدهاند، اما این موضوع از اهمیت کتاب کم نکرده است، بلکه رسانههای جدید در کنار کتابها به انتقال محتوا کمک میکنند.
-
مترجم کتاب «فضاهای هنر چیدمان» مطرح کرد؛
این کتاب تحولات هنرهای جدید را از دهه ۱۹۶۰ بررسی میکند
هاجر سلیمی نمین گفت: کتاب «فضاهای هنر چیدمان از حاشیه به متن» بهخاطر پرداخت به تحولات هنرهای جدید و بهویژه هنر چیدمان از دهه ۱۹۶۰ به بعد برای ترجمه اهمیت داشت. ۱۹۶۰ به بعد دورهای است که تحولی عظیم در تاریخ هنر ایجاد میشود
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۱۱
ما اجرای گرافیک را آموزش میدهیم؛ ولی پژوهش مغفول مانده است
محمدحسین نیرومند گفت: ما در دانشگاهها، اجرای هنر را آموزش میدهیم ولی حوزه پژوهش مغفول مانده است و اساساً دانشجوهایی که به این حوزه علاقهمند باشند را شناسایی نکردهایم. رشد در رشته گرافیک، لزوماً منوط به تولید اثر نیست، بلکه دانش مبانی و نظریهپردازی قوی هم لازم است.
-
میزگرد «پژوهشهای تئاتر کودک و نوجوان» - ۲
اجرای نمایش در مدارس، باعث خلاقیت کودکان میشود/ در تئاتر کودک فقیر هستیم
مهدی کاموس گفت: نمایشنامههایی که در مدارس و مهدکودکها اجرا میشود، باعث خلاقیت کودکان میشود. امروز بیشتر نمایشهایی ساخته میشود که کودکان مخاطب آنها هستند؛ اما در هر ۳ حوزه نمایشنامه برای کودک، نمایشنامه درباره کودک برای بزرگسال و نمایشنامه با بازیگر کودک فقیر هستیم.
-
نقاش آیینی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
آثار هنری فلسطین بهدرستی نشر داده نمیشوند/ باید از مدیران علت را جویا شد
عبدالحمید قدیریان درباره اهمیت ثبت و نشر آثار هنری مرتبط با مقاومت، توضیح داد: تنها تولید اثر کافی نیست، بلکه انتشار، نقد و استمرار نیز مهم است. اوایل انقلاب، حوزه هنری این سیاست مدیریتی را به خوبی انجام داد و پوسترهای آثار هنری را نشر و توزیع میکرد. متأسفانه، آثار هنری درباره فلسطین بهدرستی نشر داده نمیشوند. باید از مدیران پرسید که چرا این کار انجام نمیشود.
-
در گفتوگو با کارگردان بخش انیمیشن «باغ کیانوش» مطرح شد؛
«باغ کیانوش» و چالش نمایش فکر بکر و نقشه شهر
کارگردان بخش انیمیشن «باغ کیانوش» گفت: در ادبیات، بیشتر با مسائل ذهنی سروکار داریم اما سینما احوالات را به چیزی قابلدیدن تبدیل میکند. قدرت دنیای ادبیات در توصیف چیزهایی است که دیدنی نیستند.گاهی ادبیات از سینما پیشی میگیرد، چون به مخاطب اجازه میدهد که تخیل خود را بهطور اختصاصی به کار گیرد. به همین دلیل برای تصویر ذهن از ویژگیهای انیمیشن استفادهای کردیم که در اجرای رئال و عادی فیلم نمیتوان به آن دست یافت.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۲۰
رویدادهای فلسطین، باید با همکاری سایر نهادها مستندسازی شوند
دبیر فرهنگستان هنر گفت: فرهنگستان هنر، کتابهایی در زمینه آثار هنری مرتبط با مقاومت و فلسطین منتشر کرده است. این روند میتواند به عنوان منبعی مکتوب برای نسلهای آینده ثبت شود. با همکاری فرهنگستان هنر و سایر نهادهای مرتبط، میتوان امیدوار بود که رویدادهای مرتبط با فلسطین بهصورت جامع و مؤثر ثبت و مستندسازی شوند.
-
گفتوگوی ایبنا با کارگردان فیلم «باغ کیانوش» - ۱
فیلم «باغ کیانوش» ماجراجویی نوجوانانه با رگههایی از اکشن و فانتزی است
رضا کشاورز حداد گفت: فیلم «باغ کیانوش» فارغ از اینکه این فیلم کودک و نوجوان است در ژانر ماجراجویی یا ادونچر دستهبندی میشود. فیلم البته رگههایی از اکشن و فانتزی نیز دارد اما همه اینها زیر مجموعه قالب ماجراجویی هستند. ما در ژانر ماجراجویی، فضای فانتزی و ترس را داریم.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱۹
هنر فلسطین، همانند خود فلسطین مظلوم است
رئیس فرهنگستان هنر در پاسخ به اینکه چرا فرهنگستان از تولید کتابهای هنری مرتبط با فلسطین حمایت نمیکند؟ گفت: هنر فلسطین، همانند خود فلسطین، مظلوم است. همین که نمایشگاه تحت نظارت فرهنگستان هنر برگزار میشود، نشان از حمایت ما دارد.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۱۰
تبدیل پایاننامههای ارزشمند به کتاب راه برونرفت از انزوای کتاب گرافیک
استاد گرافیک دانشگاه هنر تصریح کرد: بعضی از پایاننامهها ارزش چاپ شدن به صورت کتاب را دارند و میتوانند حتی منبع باشند اما چاپ شدن پایاننامهها در قالب کتاب مرسوم نیست.
-
میزگرد «پژوهشهای تئاتر کودک و نوجوان» - ۱
پژوهشهای مخاطبشناسی تئاتر کودک و نوجوان، ضعیف و محدود است/ به جای حقوق، بر تکالیف کودک تمرکز کردهایم
مهدی کاموس، نویسنده و کارگردان در عرصه نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان گفت: پژوهشهای انجامشده در حوزه مخاطبشناسی تئاتر کودک و نوجوان بسیار ضعیف و محدود بودهاند. دچار کمبودهای جدی در زمینه بررسی تأثیرات و پیامدهای این آثار بر مخاطب کودک و نوجوان هستیم. بسیاری از پژوهشها بهجای بررسی مخاطب به آثار پرداختهاند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی / ۱۸
«فلسطین تنها نیست» بیش از ۸۳۰ هزار بار دیده شده است
پیشکسوت کاریکاتور گفت: کتاب دیجیتال «فلسطین تنها نیست» در سایت ایران کارتون بالای ۲۵۰ هزار بار دیده شده است و این عدد در نسخه انگلیسی، ۵۸۰ هزار بار است. کتابها هنوز جایگاه خود را دارند، اما به شکل دیجیتال عرضه میشوند. هزینههای چاپ کتاب در حوزه هنرهای تجسمی بسیار بالاست. هزینهها باعث شده کتابهای کمتری چاپ شوند. اما این به معنای حذف کامل کتاب نیست.
-
معاون امور هنری وزیر فرهنگ در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
تولید محتوا بر عهده هنرمند و نشر آن وظیفه نهادهای حاکمیتی است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ گفت: تولید محتوا بر عهده هنرمند اما نشر و پخش آن بر عهده نهادهای حاکمیتی است. آثاری که بهعنوان آثار هنری دیداری، تولید میشوند؛ در موقعیت خاص خود احساس را به خوبی منتقل میکنند اما وقتی هنرها، از سهبعدی به دوبعدی یعنی عکس یا نقاشی تبدیل میشود، از ارزش تجربه هنری کاسته میشود. به همین دلیل، این آثار در لحظه خلق میشوند و در همان لحظه هم باید دیده شوند.
-
یک نویسنده و پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی مطرح کرد؛
هوش مصنوعی به معماری متناسب با زیستبوم کمک میکند
مهیار عرب بوربور نویسنده «تاریخچه و مبانی هوش مصنوعی در عرصه هنر و معماری» گفت: ابزارهای مبتنی بر هوش مانند مدلسازی سهبعدی و واقعیت مجازی امکان بازبینی و اصلاح طرحها را به صورت تعاملی فراهم میکنند. علاوه بر این، تحلیل شرایط توسط هوش مصنوعی به ایجاد طراحیهایی متناسب با محیط زیست و نیازهای محلی کمک میکند.
-
نویسنده کتاب «ژانرهای ترکیبی» مطرح کرد؛
ژانرها فرصتی برای خلاقیت و نوآوری هستند
علی روحانی نویسنده کتاب «ژانرهای ترکیبی» گفت: این کتاب به سفارش انجمن سینمای جوان به مناسبت همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران نوشته شد که نمونهاش در خارج از کشور هم نیست. در این کتاب نشان دادیم که ژانرها فرصتی برای خلاقیت و نوآوری هستند و خود ژانرها برای استفاده مستقیم کافی نیستند و میتوان از ژانرهای ترکیبی استفاده کرد.
-
نویسنده کتاب «فیلم جستار، نظریه تا عمل» مطرح کرد؛
«فیلم جستار، نظریه تا عمل» مجموعه مقالههایی از سینمای جهان و ایران است
رامتین شهبازی نویسنده کتاب «فیلم جستار، نظریه تا عمل» گفت: تصمیم بر این شد که مقالات کتاب ترکیبی از تالیف و ترجمه باشد. پژوهشگران مقالاتی را تالیف کردند که بیشتر در حوزه فیلمهای خارجی و سینمای جهان بود. بنابراین مقاله خودم را راجع به فیلمجستارهای ایران در نظر گرفتم.
-
برنده جایزه بزرگ بخش «کتاب و سینما» مطرح کرد؛
امید به رونق اقتباس در سینمای بلند/ سیمرغ فیلمنامه اقتباسی باید به فجر بازگردد
کارگردان فیلم اقتباسی «پای پرواز» گفت:نمیدانم چرا اقتباس در سینمای بلند ما کمتر رخ میدهد و چرا از اقتباس فرار میکنیم. ما داستانهای بسیار خوبی داریم و کشورمان تاریخ چند هزار سالهای دارد. امیدوارم در جشنوارههای آینده، بخش اقتباس رونق بیشتری بگیرد.
-
مدیر عامل خانه کتاب در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
حرکت به سمت زیرساختهای پایدار برای پیوند کتاب و سینما
علی رمضانی گفت: همزمان با برگزاری فستیوالهای هنری و نمایشگاه کتاب، فروش آثار مکتوب هم رونق گرفته و این نشان میدهد که حرکت به سمت زیرساختهای پایدار در هر دو حوزه آغاز شده است. ما به دنبال ارتقای حوزه کتاب هستیم و آنها نیز در تلاش برای ارتقای سینما هستند.
-
کارگردان فیلم کوتاه «جنگل» مطرح کرد؛
داستان «شکار شبانه» با نمای «وسترن شمالی»!
کارگردان فیلم کوتاه «جنگل» گفت: ترکیب «وسترن شمالی» قوه محرکهای شد که من باید این داستان را بسازم اما مشکلی که با داستان «شکار شبانه» برای اقتباس داشتم، این بود که در اصل داستان، شکارچی به سراغ خالو شهباز میرود که به نظر من برای فیلم کافی نبود.
-
دبیر چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد؛
جایزه «کتاب و سینما» برای هنرمندان تفاوتی با جوایز اصلی ندارد
مهدی آذرپندار گفت: جایزه «کتاب و سینما» برای شرکتکنندگان تفاوتی با جوایز اصلی ندارد. بهطور خاص، یکی از فیلمسازانی که در بخش «کتاب و سینما» جایزه گرفت، اولین فیلم سینمایی خود را ساخت و آن فیلم بسیار موفق و پرفروش شد. معمولاً اعتراض به یک جایزه جنبی چندان متداول نیست، اما امسال تعدادی از افراد ناراضی بودند که چرا مجوز حضور در بخش «کتاب و سینما» را نگرفتهاند و این امری طبیعی است؛ هر جایزه مهمی همیشه معترضانی هم دارد.
-
داور جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به گلایهها؛
استقبال که زیاد باشد اعتراض هم به خاطر حضور نیافتن زیاد میشود
داور بخش «کتاب و سینما» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: ۳ سال پیش، ۱۲ فیلم و امسال ۲۷ فیلم در «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران داشتیم. تداوم روند روبه رشد، موجب اعتراض به خاطر اشتیاق حضور در این بخش شده است. استقبال که زیاد باشد اعتراض هم به خاطر حضور نیافتن زیاد میشود.
-
در گفتوگو با کارگردان فیلم اقتباسی «نخ» مطرح شد؛
کودکی در دفاع مقدس؛ «نخ» الهام از «حوض خون» است
کارگردان فیلم اقتباسی «نخ» گفت: داستان فیلم «نخ» از واقعیت سرچشمه گرفته و کتاب «حوض خون» در آشنایی من با این موضوع نقش مهمی داشته است.
-
گفتوگو با نویسنده کتاب «درآمدی بر بازآفرینی واقعیت»؛
شیوه اقتباس در فیلمها؛ از اقتباس آزاد تا اقتباس وفادارانه
نویسنده کتاب «درآمدی بر بازآفرینی واقعیت» گفت: کتاب استراتژی فیلمسازها در اقتباس آزاد یا وفادارانه از یک واقعیت را مورد بررسی قرار داده است.
-
نویسنده کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه» مطرح کرد؛
اقتباس در بحث ایده کمککننده است
علیرضا بختیان نویسنده کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه» گفت: ما این کتاب را با همکاری رامتین شهبازی نوشتیم. در این کتاب به آثار اقتباسی برگزیده جشنواره فیلم کوتاه، در دهه ۹۰ شمسی پرداختیم.