-
میزگرد «پژوهشهای تئاتر کودک و نوجوان» - ۲
اجرای نمایش در مدارس، باعث خلاقیت کودکان میشود/ در تئاتر کودک فقیر هستیم
مهدی کاموس گفت: نمایشنامههایی که در مدارس و مهدکودکها اجرا میشود، باعث خلاقیت کودکان میشود. امروز بیشتر نمایشهایی ساخته میشود که کودکان مخاطب آنها هستند؛ اما در هر ۳ حوزه نمایشنامه برای کودک، نمایشنامه درباره کودک برای بزرگسال و نمایشنامه با بازیگر کودک فقیر هستیم.
-
نقاش آیینی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
آثار هنری فلسطین بهدرستی نشر داده نمیشوند/ باید از مدیران علت را جویا شد
عبدالحمید قدیریان درباره اهمیت ثبت و نشر آثار هنری مرتبط با مقاومت، توضیح داد: تنها تولید اثر کافی نیست، بلکه انتشار، نقد و استمرار نیز مهم است. اوایل انقلاب، حوزه هنری این سیاست مدیریتی را به خوبی انجام داد و پوسترهای آثار هنری را نشر و توزیع میکرد. متأسفانه، آثار هنری درباره فلسطین بهدرستی نشر داده نمیشوند. باید از مدیران پرسید که چرا این کار انجام نمیشود.
-
در گفتوگو با کارگردان بخش انیمیشن «باغ کیانوش» مطرح شد؛
«باغ کیانوش» و چالش نمایش فکر بکر و نقشه شهر
کارگردان بخش انیمیشن «باغ کیانوش» گفت: در ادبیات، بیشتر با مسائل ذهنی سروکار داریم اما سینما احوالات را به چیزی قابلدیدن تبدیل میکند. قدرت دنیای ادبیات در توصیف چیزهایی است که دیدنی نیستند.گاهی ادبیات از سینما پیشی میگیرد، چون به مخاطب اجازه میدهد که تخیل خود را بهطور اختصاصی به کار گیرد. به همین دلیل برای تصویر ذهن از ویژگیهای انیمیشن استفادهای کردیم که در اجرای رئال و عادی فیلم نمیتوان به آن دست یافت.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۲۰
رویدادهای فلسطین، باید با همکاری سایر نهادها مستندسازی شوند
دبیر فرهنگستان هنر گفت: فرهنگستان هنر، کتابهایی در زمینه آثار هنری مرتبط با مقاومت و فلسطین منتشر کرده است. این روند میتواند به عنوان منبعی مکتوب برای نسلهای آینده ثبت شود. با همکاری فرهنگستان هنر و سایر نهادهای مرتبط، میتوان امیدوار بود که رویدادهای مرتبط با فلسطین بهصورت جامع و مؤثر ثبت و مستندسازی شوند.
-
گفتوگوی ایبنا با کارگردان فیلم «باغ کیانوش» - ۱
فیلم «باغ کیانوش» ماجراجویی نوجوانانه با رگههایی از اکشن و فانتزی است
رضا کشاورز حداد گفت: فیلم «باغ کیانوش» فارغ از اینکه این فیلم کودک و نوجوان است در ژانر ماجراجویی یا ادونچر دستهبندی میشود. فیلم البته رگههایی از اکشن و فانتزی نیز دارد اما همه اینها زیر مجموعه قالب ماجراجویی هستند. ما در ژانر ماجراجویی، فضای فانتزی و ترس را داریم.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱۹
هنر فلسطین، همانند خود فلسطین مظلوم است
رئیس فرهنگستان هنر در پاسخ به اینکه چرا فرهنگستان از تولید کتابهای هنری مرتبط با فلسطین حمایت نمیکند؟ گفت: هنر فلسطین، همانند خود فلسطین، مظلوم است. همین که نمایشگاه تحت نظارت فرهنگستان هنر برگزار میشود، نشان از حمایت ما دارد.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۱۰
تبدیل پایاننامههای ارزشمند به کتاب راه برونرفت از انزوای کتاب گرافیک
استاد گرافیک دانشگاه هنر تصریح کرد: بعضی از پایاننامهها ارزش چاپ شدن به صورت کتاب را دارند و میتوانند حتی منبع باشند اما چاپ شدن پایاننامهها در قالب کتاب مرسوم نیست.
-
میزگرد «پژوهشهای تئاتر کودک و نوجوان» - ۱
پژوهشهای مخاطبشناسی تئاتر کودک و نوجوان، ضعیف و محدود است/ به جای حقوق، بر تکالیف کودک تمرکز کردهایم
مهدی کاموس، نویسنده و کارگردان در عرصه نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان گفت: پژوهشهای انجامشده در حوزه مخاطبشناسی تئاتر کودک و نوجوان بسیار ضعیف و محدود بودهاند. دچار کمبودهای جدی در زمینه بررسی تأثیرات و پیامدهای این آثار بر مخاطب کودک و نوجوان هستیم. بسیاری از پژوهشها بهجای بررسی مخاطب به آثار پرداختهاند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی / ۱۸
«فلسطین تنها نیست» بیش از ۸۳۰ هزار بار دیده شده است
پیشکسوت کاریکاتور گفت: کتاب دیجیتال «فلسطین تنها نیست» در سایت ایران کارتون بالای ۲۵۰ هزار بار دیده شده است و این عدد در نسخه انگلیسی، ۵۸۰ هزار بار است. کتابها هنوز جایگاه خود را دارند، اما به شکل دیجیتال عرضه میشوند. هزینههای چاپ کتاب در حوزه هنرهای تجسمی بسیار بالاست. هزینهها باعث شده کتابهای کمتری چاپ شوند. اما این به معنای حذف کامل کتاب نیست.
-
معاون امور هنری وزیر فرهنگ در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
تولید محتوا بر عهده هنرمند و نشر آن وظیفه نهادهای حاکمیتی است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ گفت: تولید محتوا بر عهده هنرمند اما نشر و پخش آن بر عهده نهادهای حاکمیتی است. آثاری که بهعنوان آثار هنری دیداری، تولید میشوند؛ در موقعیت خاص خود احساس را به خوبی منتقل میکنند اما وقتی هنرها، از سهبعدی به دوبعدی یعنی عکس یا نقاشی تبدیل میشود، از ارزش تجربه هنری کاسته میشود. به همین دلیل، این آثار در لحظه خلق میشوند و در همان لحظه هم باید دیده شوند.
-
یک نویسنده و پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی مطرح کرد؛
هوش مصنوعی به معماری متناسب با زیستبوم کمک میکند
مهیار عرب بوربور نویسنده «تاریخچه و مبانی هوش مصنوعی در عرصه هنر و معماری» گفت: ابزارهای مبتنی بر هوش مانند مدلسازی سهبعدی و واقعیت مجازی امکان بازبینی و اصلاح طرحها را به صورت تعاملی فراهم میکنند. علاوه بر این، تحلیل شرایط توسط هوش مصنوعی به ایجاد طراحیهایی متناسب با محیط زیست و نیازهای محلی کمک میکند.
-
نویسنده کتاب «ژانرهای ترکیبی» مطرح کرد؛
ژانرها فرصتی برای خلاقیت و نوآوری هستند
علی روحانی نویسنده کتاب «ژانرهای ترکیبی» گفت: این کتاب به سفارش انجمن سینمای جوان به مناسبت همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران نوشته شد که نمونهاش در خارج از کشور هم نیست. در این کتاب نشان دادیم که ژانرها فرصتی برای خلاقیت و نوآوری هستند و خود ژانرها برای استفاده مستقیم کافی نیستند و میتوان از ژانرهای ترکیبی استفاده کرد.
-
نویسنده کتاب «فیلم جستار، نظریه تا عمل» مطرح کرد؛
«فیلم جستار، نظریه تا عمل» مجموعه مقالههایی از سینمای جهان و ایران است
رامتین شهبازی نویسنده کتاب «فیلم جستار، نظریه تا عمل» گفت: تصمیم بر این شد که مقالات کتاب ترکیبی از تالیف و ترجمه باشد. پژوهشگران مقالاتی را تالیف کردند که بیشتر در حوزه فیلمهای خارجی و سینمای جهان بود. بنابراین مقاله خودم را راجع به فیلمجستارهای ایران در نظر گرفتم.
-
برنده جایزه بزرگ بخش «کتاب و سینما» مطرح کرد؛
امید به رونق اقتباس در سینمای بلند/ سیمرغ فیلمنامه اقتباسی باید به فجر بازگردد
کارگردان فیلم اقتباسی «پای پرواز» گفت:نمیدانم چرا اقتباس در سینمای بلند ما کمتر رخ میدهد و چرا از اقتباس فرار میکنیم. ما داستانهای بسیار خوبی داریم و کشورمان تاریخ چند هزار سالهای دارد. امیدوارم در جشنوارههای آینده، بخش اقتباس رونق بیشتری بگیرد.
-
مدیر عامل خانه کتاب در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
حرکت به سمت زیرساختهای پایدار برای پیوند کتاب و سینما
علی رمضانی گفت: همزمان با برگزاری فستیوالهای هنری و نمایشگاه کتاب، فروش آثار مکتوب هم رونق گرفته و این نشان میدهد که حرکت به سمت زیرساختهای پایدار در هر دو حوزه آغاز شده است. ما به دنبال ارتقای حوزه کتاب هستیم و آنها نیز در تلاش برای ارتقای سینما هستند.
-
کارگردان فیلم کوتاه «جنگل» مطرح کرد؛
داستان «شکار شبانه» با نمای «وسترن شمالی»!
کارگردان فیلم کوتاه «جنگل» گفت: ترکیب «وسترن شمالی» قوه محرکهای شد که من باید این داستان را بسازم اما مشکلی که با داستان «شکار شبانه» برای اقتباس داشتم، این بود که در اصل داستان، شکارچی به سراغ خالو شهباز میرود که به نظر من برای فیلم کافی نبود.
-
دبیر چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد؛
جایزه «کتاب و سینما» برای هنرمندان تفاوتی با جوایز اصلی ندارد
مهدی آذرپندار گفت: جایزه «کتاب و سینما» برای شرکتکنندگان تفاوتی با جوایز اصلی ندارد. بهطور خاص، یکی از فیلمسازانی که در بخش «کتاب و سینما» جایزه گرفت، اولین فیلم سینمایی خود را ساخت و آن فیلم بسیار موفق و پرفروش شد. معمولاً اعتراض به یک جایزه جنبی چندان متداول نیست، اما امسال تعدادی از افراد ناراضی بودند که چرا مجوز حضور در بخش «کتاب و سینما» را نگرفتهاند و این امری طبیعی است؛ هر جایزه مهمی همیشه معترضانی هم دارد.
-
داور جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به گلایهها؛
استقبال که زیاد باشد اعتراض هم به خاطر حضور نیافتن زیاد میشود
داور بخش «کتاب و سینما» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: ۳ سال پیش، ۱۲ فیلم و امسال ۲۷ فیلم در «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران داشتیم. تداوم روند روبه رشد، موجب اعتراض به خاطر اشتیاق حضور در این بخش شده است. استقبال که زیاد باشد اعتراض هم به خاطر حضور نیافتن زیاد میشود.
-
در گفتوگو با کارگردان فیلم اقتباسی «نخ» مطرح شد؛
کودکی در دفاع مقدس؛ «نخ» الهام از «حوض خون» است
کارگردان فیلم اقتباسی «نخ» گفت: داستان فیلم «نخ» از واقعیت سرچشمه گرفته و کتاب «حوض خون» در آشنایی من با این موضوع نقش مهمی داشته است.
-
گفتوگو با نویسنده کتاب «درآمدی بر بازآفرینی واقعیت»؛
شیوه اقتباس در فیلمها؛ از اقتباس آزاد تا اقتباس وفادارانه
نویسنده کتاب «درآمدی بر بازآفرینی واقعیت» گفت: کتاب استراتژی فیلمسازها در اقتباس آزاد یا وفادارانه از یک واقعیت را مورد بررسی قرار داده است.
-
نویسنده کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه» مطرح کرد؛
اقتباس در بحث ایده کمککننده است
علیرضا بختیان نویسنده کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه» گفت: ما این کتاب را با همکاری رامتین شهبازی نوشتیم. در این کتاب به آثار اقتباسی برگزیده جشنواره فیلم کوتاه، در دهه ۹۰ شمسی پرداختیم.
-
کارگردان فیلم اقتباسی «طلوع سرد» مطرح کرد؛
بخشش، محوریت اصلی داستان «طلوع سرد» است
کارگردان فیلم اقتباسی «طلوع سرد» گفت: این ایده از ابتدا در ذهنم بود و بعد به دنبال سوژهای برای آن گشتم. در نهایت به داستانی درباره یک غسال رسیدم. در فیلم، غسال با جنازه ارتباطی شخصی پیدا میکند تا بخشش برجستهتر شود.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱۵
نیاز به «یادمان» داریم تا خاطرات فلسطین زنده بماند/ کتاب یک یادمان تاریخی است
کاریکاتوریست پیشکسوت و مشاور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماندگاری آثار هنری فلسطین، به دلیل حجم بالای تولیدات تبدیل به یک چالش شده است. نسل بعدی اشخاص مهم و تاثیرگذار را نمیشناسد. حالا فکر کنید؛ نسلهای بعدی چطور قرار است این شخصیتها و وقایع را بشناسند! ما نیاز به «یادمان» داریم تا این خاطرات زنده بمانند. یکی از بهترین روشهای یادمانسازی کتاب است. کتاب میتواند به عنوان یک یادمان تاریخی عمل کند.
-
کارگردان فیلم اقتباسی «۱۳ سالگی» مطرح کرد؛
نمایش «از چیزی نمیترسیدم» در فیلم و وفاداری به واقعیت برایم جذاب بود
کارگردان فیلم اقتباسی «۱۳ سالگی» در رابطه با منبع اصلی فیلم توضیح داد: کتابی که ما برای این فیلم انتخاب کردیم، «از چیزی نمیترسیدم» شامل دستنوشتههای سردار سلیمانی است. برای من جذاب بود که بتوانم این جزئیات را در فیلم نمایش دهم و به واقعیت وفادار باشم.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۹
مخاطب کتابهای نفیس در جهان کتابخانهها هستند/ «مطالعه بصری»؛ نیاز اصلی هنرمندان
مسعود شجاعی طباطبایی گفت: بعد از انقلاب، ردیف بودجه برای دانشجوها در نظر گرفته شده بود که میتوانستیم کتابهای تخصصی خودمان را وارد کنیم، اما الان هزینههای بسیار بالایی دارد. کتابهای گرافیک بخاطر چاپ رنگی و کیفیت مناسب برای ناشر هزینهبر هستند. کتاب همه جای دنیا گران است و به عنوان یک جنس لوکس به شناخته میشود ولی این مانع از چاپ شدن کتاب نیست بلکه کتابها به کتابخانه میرود.
-
در گفتوگو با کارگردان فیلم کوتاه «نسبتاً خوشبخت» مطرح شد؛
حل چالش زمان داستان در اقتباس «نسبتاً خوشبخت»
کارگردان فیلم کوتاه «نسبتاً خوشبخت» گفت: من اقتباس وفادارانهای از داستان نداشتم. در داستان اصلی، شخصیت برای ۲۵ سال در خانهای گرفتار بود و رفتارهایی مانند شکار پرندگان داشت، اما من نمیخواستم به این سمت بروم. در عوض، داستان را به یک مقطع زمانی کوتاهتر و در دنیای مدرن شهری امروز منتقل کردم.
-
کارگردان فیلم «رئیس شمایی» مطرح کرد؛
وفاداری به روح قصه در «رئیس شمایی» اهمیت داشت
کارگردان فیلم «رئیس شمایی» گفت: وقتی شما به جوهرهی اصلی داستان وفادار باشید، باقی مسائل خودشان پیش میروند. این باعث راحتتر شدن کار میشود و شما میتوانید بهتر به قصه عمق دهید. وفاداری به اصل داستان به معنی آن است که مسیر داستان درست پیش میرود و شما نیازی ندارید تغییرات زیادی ایجاد کنید؛ چرا که بقیه ماجرا خود به خود شکل میگیرد.
-
مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد؛
«کتاب و سینما» فرصت تماشای جهان شگفتانگیز اقتباس است
مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران گفت: تنوع در موضوع و ژانرها، تجربه منحصر به فردی را برای مخاطبان رقم زده است.این فرصت مناسبی برای تماشای جهانی فشرده و کوچک اما شگفتانگیز از اقتباسها است.
-
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مطرح کرد؛
فیلم اقتباسی رسول صدرعاملی در راه جشنواره فیلم فجر / برای تقویت جشنواره فیلم کودک و نوجوان برنامه داریم
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد فارابی برای افزایش کیفیت فیلمنامههای جشنواره کودک برنامهریزی میکند و احتمالا بخش ویژهای برای اقتباسها داشته باشیم تا این حوزه تقویت شود. امسال یک فیلم اقتباسی از کتاب «زیبا صدایم کن» با همکاری کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان به کارگردانی رسول صدرعاملی در حال تولید است که نشان می دهد ما در مسیر اقتباس گامهایی برداشتهایم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
-
کارگردان فیلمکوتاه «برقص» مطرح کرد؛
«برقص» اقتباسی در ژانر وحشت از شعر محمود درویش با حال و هوای مقاومت است
کارگردان فیلمکوتاه «برقص» مطرح کرد: برای من جذاب بود که بتوانم حرف جدیدی در یک ژانر جدید بزنم. حالا، با الهام از شعرهای درویش و حال و هوای مقاومت، تصمیم گرفتم فیلمی در ژانر وحشت با محوریت فلسطین و مقاومت بسازم. امیدوارم نتیجه کار به خوبی از آب دربیاید و بتواند تأثیرگذار باشد.