چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
تجربه تدریس تفکر بنیادین درباره‌ معماری، من را به تدوین کتاب در این زمینه سوق داد

نویسنده کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری؛ درس‌نامه‌ای میان‌رشته‌ای» که روز گذشته به عنوان اثر برگزیده چهل‌ودومین جایزه کتاب سال انتخاب شد، گفت: طی چند سال تلاش کردم دانشجویان را به تفکر بنیادی درباره‌ی معماری از دریچه تاریخ ترغیب کنم. تجربه این تدریس، درنهایت من را به تدوین کتابی با همین هدف، سوق داد.

مهرداد قیومی بیدهندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد روند انتخاب موضوع کتاب برای تألیف و چرایی این انتخاب گفت: در طی سال‌هایی که با دانشجویان، مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های محققان این حوزه در ایران سروکار داشتم، متوجه بحرانی جدی در این زمینه شدم؛ بحرانی که باعث نوعی فلج‌شدگی فکری شده است. این وضعیت ناشی از تعطیلی تفکر است.

او خاطرنشان کرد: در بهترین حالت، دانشگاه‌ها فقط بر حجم اطلاعات دانشجویان می‌افزایند، اما تفکر کردن به آنان آموزش داده نمی‌شود. در بسیاری از موارد حتی این حداقل نیز رعایت نمی‌شود، بلکه اطلاعاتی خام، ناقص، نادرست و سرشار از مغالطات به دانشجویان ارائه می‌شود. در مرحله بعد، از آنان خواسته می‌شود که این اطلاعات پراکنده را در قالب کلیشه‌های روش تحقیق قرار داده و در نهایت بدون داشتن مبنای فکری صحیح، به نام استاد منتشر کنند.

قیومی تأکید کرد: برای حل این مشکل، دست‌کم در دوره‌ای که خود در آن دخیل بوده‌ام، یعنی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران در دانشگاه شهید بهشتی درسی را با عنوان «مقدمه‌ای بر تاریخ معماری» طراحی کردم.

او بیان کرد: در این درس، طی چند سال تلاش کردم دانشجویان را به تفکر بنیادی درباره معماری از دریچه تاریخ ترغیب کنم. تجربه این درس، در نهایت من را به تدوین کتابی با همین هدف، سوق داد.

قیومی توضیح داد: کتاب با ۳ فصل مقدماتی آغاز می‌شود تا خواننده را از آشفتگی‌های ذهنی رها کرده و به او کمک کند تا غبارهای فکری را کنار بزند. این ۳ فصل به بررسی نیروهای مؤثر در پدید آمدن معماری و دلالت‌های آن، مفهوم زمان و همچنین خطاهای منطقی، زمان‌پریشی، مکان‌پریشی و فرهنگ‌پریشی اختصاص دارد.

او مطرح کرد: پس از این مقدمات، کتاب به مداخله انسان در معرفت معماری می‌پردازد و سپس به موضوع تاریخیت مفهوم معماری می‌رسد. در ادامه، فصل ششم کتاب به تاریخ و معرفت تاریخی و فصل هفتم به فرهنگ و سنت اختصاص دارد. این مباحث، خواننده را برای ورود به بحث‌های مربوط به معرفت معماری و فرهنگ ساخت‌وساز آماده می‌کند.

نویسنده کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری؛ درس‌نامه‌ای میان‌رشته‌ای» اضافه کرد: ۴ فصل پایانی کتاب نیز به چیستی، مفاهیم، انواع و طبقه‌بندی تاریخ معماری و در نهایت به فایده آن می‌پردازد.

قیومی گفت: این کتاب برای مدرسان جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تمامی حوزه‌های معماری، به‌ویژه تاریخ و تئوری معماری و مرمت، مناسب است.

وی تأکید کرد: علاوه بر این، هر دانشجو یا پژوهشگر علاقه‌مند به معماری، هنر و حتی تاریخ، که بیش از کسب مدرک به دنبال تفکر اصیل است، می‌تواند از محتوای این کتاب بهره ببرد.

قیومی مطرح کرد: برگزیده شدن این کتاب در جایزه کتاب سال از این جهت ارزشمند است که باعث می‌شود، کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری؛ درس‌نامه‌ای میان‌رشته‌ای» بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه، خوانندگان بیشتری آن را مطالعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین