شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
جنبه‌هاي اجتماعي و مديريتي زلزله به نمايشگاه تهران مي‌رسد

مولف حوزه جامعه‌شناسي در اثري جديد به بررسي زلزله و پيامد‌هاي آن در كتاب «جنبه‌هاي اجتماعي و مديريتي بازسازي مناطق زلزله‌زده و كاهش مخاطرات زلزله در ايران» پرداخته است. اين كتاب به زودي از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود._

پويا علاء‌الديني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: كشور ايران همواره در معرض وقوع زلزله و ديگر انواع بلاياي طبيعي قرار دارد كه عواقب آن‌ بيشتر نتيجه‌ آميزه‌اي از كنش انسان، تعامل جامعه يا سامانه‌ها و چرخه‌هاي طبيعي با يكديگر است. در اين اثر تلاش شده با ارائه ساز و كار، برنامه‌ريزي و پيشگيري لازم، موارد علمي لازم براي كاهش صدمات و آسيب‌پذيري كمتر پيش‌ روي مخاطبان قرار بگيرند.

وي تصريح كرد: ميزان بالاي تخريب زلزله‌هاي ايران تنها ناشي از شرايط طبيعي نيست، بلكه معلول سلسله‌اي از مسايل اجتماعي، جمعيتي و مديريتي است، زيرا رشد جمعيت و گسترش شهرنشيني، ساخت بناهاي كم دوام به دلايل فني و اقتصادي، سرمايه‌گذاري كم در تمهيدات پيشگيرانه و كمبود آگاهي عمومي از مخاطرات، در اين امر دخيل‌اند. 

علاءالديني درباره راه‌كار‌هاي كاهش اين آسيب‌ها خاطرنشان كرد: مستندسازي و تحليل تجارب از نحوه مواجهه با بلاياي طبيعي مي‌تواند در تسريع فرايند تكاملي نظام مديريت بحران كشور، ارتقاي تمهيدات بازسازي مناطق زلزله‌زده و بهبود فعاليت‌هاي مرتبط با پيشگيري، ايجاد آمادگي و كاهش مخاطرات راهگشا باشد. 

وي افزود: در اين اثر تجارب مهم كشور در انجام پروژه‌هاي بازسازي مناطق زلزله‌زده و كاهش خطرات زلزله با همكاري بانك جهاني به‌ ويژه در شهرهاي قزوين، زنجان، همدان، كرمانشاه و بم بررسي شده‌اند. 

مولف اثر ادامه داد: اين كتاب داراي هفت فصل و دربردارنده گزارش‌هاي تهيه شده طي چند سال اخير با همكاري ديگر كارشناسان در زمينه مسائل اجتماعي و مديريتي بازسازي مناطق زلزله‌زده‌ي كشور است. قسمت دوم كتاب تغييرات اخير در ساختار و مديريت سوانح طبيعي كشور و دلايل آن را تحليل مي‌كند.

وي ادامه داد: قسمت سوم اثر، بررسي ميزان صدمات، عمليات امداد و نجات و فعاليت‌هاي اوليه بازسازي در زلزله‌هاي قزوين، زنجان، همدان و كرمانشاه در سال 1381 را بررسي مي‌كند. قسمت چهارم نيز مشتمل بر ارزيابي اجتماعي طي فرايند بازسازي است. قسمت پنجم دربردارنده بررسي نتايج كارگاه‌هاي ظريف‌سازي در چهار استان مذكور در خرداد ماه و تيرماه سال 1383 است و قسمت ششم به ارزيابي آسيب‌پذيري اجتماعي در شهرهاي مذكور در پيوند با زلزله مي‌پرداز. در دو قسمت پاياني نيز به نتايج ارزيابي بهر‌ه‌برداران و كارگاه‌ها و مصاحبه‌هاي انجام شده براي دو طرح بازسازي اضطراري مناطق زلزله‌زده شمال غرب و بازسازي مناطق زلزله‌زده بم پرداخته شده است. 

وي در پايان گفت: كتاب «جنبه‌هاي اجتماعي و مديريتي بازسازي مناطق زلزله‌زده و كاهش مخاطرات زلزله در ايران» تا بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و ورانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط