سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴
مشت‌هايي خالي از علم و دانش

نزديك به 3000 سال قدمت رشته ورزشي بوكس را نمي‌توان با كتاب‌هايي كه به تعداد انگشتان دست‌ها هم نمي‌رسد، بيان كرد. كمبود منابع مكتوب دليل به وجود آمدن رخوت در ميان مربيان و ورزشكاران علاقه‌مند به مطالعه درباره اين رشته ورزشي و كسب اطلاعات روز دنيا شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ورزش بوکس به‌طور رسمی در 677 سال قبل از ميلاد مسیح به صورت حرفه‌اي و با برگزاري مسابقات رسمي در جهان مطرح شد و «ابراستوس» اهل «ازمير» كشور تركيه كه به «سميرنا» معروف بود، نخستين فاتح و قهرمان اين رشته ورزشي در جهان شناخته ‌شد.

این‌که قدیمی‌ترین نبرد بوکس چگونه نوع صورت گرفت و ورزشكاران چگونه با یکدیگر به مبارزه ‌پرداختند، مشخص نیست. بر اساس منابع مكتوب تاريخ روم باستان آمده است: «طرفین مشت‌های خود را به چرم‌های خام و محکم، بسته و سعی می‌کردند که با ضربات محکمی از این مشت‌های سخت و سنگین حریف را از پای در آورند.» البته مسابقات بدون در نظر گرفتن وزن ورزشكاران صورت مي‌گرفتند.

امروزه كه بوكس با برگزاري مسابقات آماتور در یازده گروه وزنی و مسابقات حرفه‌ای در پانزده وزن، از اهميت خاصي در رويدادهاي بزرگي مانند المپيك برخوردار است، جاي دارد مولفان، محققان، ناشران و مسوولان اين ورزش در كشورمان بيش از پيش به ارايه اطلاعات به ويژه در قالب كتاب بپردازند.

«مصطفي خاني» بوكسور سابق و مربي حال حاضر بوكس كه با همكاري «خداداد لطافت‌كار» به ترجمه و تاليف كتابي با عنوان «راهنماي كامل آموزش بوكس» پرداخته است، نخست از كمبود وقت ورزشكاران اين رشته گلايه مي‌كند و مي‌گويد: متاسفانه تمرينات طاقت‌فرساي اين رشته ورزشي زمان كافي براي مطالعه را فراهم نمي‌كند.

البته او نيز اذعان دارد كه «ورزشكاران به ويژه ملي پوشان با وجود دسترسي به كتابخانه آكادمي ملي المپيك به سوي مطالعه و كتابخواني نمي‌روند.» او همچنين معتقد است كه «با وجود امکانات کم، وظیفه خودمان است که به دنبال کسب اطلاعات روز و مطالعه مداوم برای همگام بودن با بوکس سطح برتر جهان حرکت کنیم.»

وي مي‌افزايد: همچنين وظيفه مولفان و نويسندگان حوزه ورزش و به‌ويژه مسوولان ورزشي كشور است كه با تبليغ مناسب، در جهت فراگير كردن فرهنگ مطالعه ميان ورزشكاران گام بردارند.

وي ادامه مي‌دهد: در اغلب كتاب‌هايي كه تاكنون در حوزه رشته ورزشي بوكس منتشر شده‌اند، تكنيك‌ها و تاكتيك‌هاي اين رشته ورشي بيان شده‌اند كه چنين مكتوباتي نمي‌توانند براي مربيان با تجربه مفيد واقع شود، زيرا آن‌ها با سال‌ها فعاليت در اين حوزه به صورت تجربي به علومي كه در اين كتاب‌ها پرداخته مي‌شود، رسيده‌اند.

خاني از كتاب «راهنماي كامل آموزش بوكس» به عنوان اثري جامع و متفاوت با ساير آثار مكتوب حوزه بوكس نام مي‌برد و مي‌گويد: اين اثر با توجه به پرداختن به حوزه‌هاي مختلف رشته ورزشي بوكس، در كتابي جامع به حساب مي‌آيد. بخش‌هايي مانند تغذيه و بدنسازي ويژه بوكس و همچنين تمرينات تكنيكي و تاكتيكي در اين اثر گنجانده شده‌اند كه با توجه به در برگرفتن اين مطالب متنوع و گسترده، اين اثر مي‌تواند براي تمام گروه‌هايي كه در بوكس فعاليت دارند يا قصد پرداختن به ورزش بوكس را دارند، مورد استفاده قرار بگيرد.

اين نويسنده در حوزه روان‌شناسي ورزشي نيز فعاليت مي‌كند و در پاسخ به اين سوال كه آيا مبحثي با عنوان روانشناسي ورزشي ويژه روان‌شناسي بوكس در اين كتاب وجود دارد، اظهار مي‌كند: متاسفانه در چاپ نخست كتاب به موضوع روانشناسي پرداخته نشده، اما در صورت چاپ مجدد آن، سرفصلي را با اين عنوان به اين اثر خواهيم افزود.

بخشي از كتاب «راهنماي كامل بوكس» اثر «ايان اليور» مربي و قهرمان سرشناس انگليسي است كه از كتاب وي با عنوان «Boxing Fitness» كه از سوي ناشر انگليسي «snowbooks»منتشر شده، ترجمه شده است. در سايت اين ناشر درباره كتاب مذكور آمده است: «اين اثر با ارايه اطلاعاتي درباره چگونگي كسب تناسب اندام با كمك رشته ورزشي بوكس، قدرت دفاع از خود و تمرين‌هاي متنوع، سرعت، چابكي، قدرت و تكنيك‌هاي بوكس به صورت انفرادي و دو نفره، براي تمام ورزشكاران مبتدي و پيشرفته قابل استفاده است.»

تلاش مكتوب براي ارايه تعريف صحيح از بوكس

مدیر مسوول انتشارات علم و حرکت كه آثاري تخصصي در حوزه ورزش را ارايه مي‌كند، از تلاش مترجمان كتاب «راهنماي كامل بوكس» براي آشنا كردن صحيح مردم با اين رشته ورزشي سخن مي‌گويد. روبن شاهوردیان اظهار مي‌كند: از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث عدم استقبال از ورزش بوکس می‌شود، ناآشنایی مردم با واقعیت‌های علمی این ورزش به ویژه ناشناخته بودن تفاوت بوکس آماتور و حرفه‌ای است. لذا نویسندگان در این اثر سعی کرده‌اند تا به بیان تفاوت بین بوکس آماتور و حرفه‌ای برای توسعه ورزش بوکس در میان جوانان و نوجوانان بپردازند.

وي ادامه مي‌دهد: مخاطب با مطالعه این اثر با تفاوتی که نوع پوشش بوکسور حرفه‌ای با بوکسور آماتور دارد، آشنا می‌شود. همچنین می‌آموزد که طول زمان مسابقه در بوکس حرفه‌ای متفاوت با بوکس آماتور است و این تفاوت از لحاظ سلامتی مهم است؛ به این معنا که بوکسورهای آماتور در معرض خطرات کمتری خواهند بود، در حالی که بوکسورهای حرفه‌ای برای رسیدن به سطح خوبی از آمادگی جسمانی مجبورند به انجام تمرینات شدیدی بپردازند که نویسنده در این کتاب به آنها اشاره کرده است.

مدیر مسوول انتشارت علم و حرکت همچنين مي‌گويد: این کتاب از بیست و چهار فصل مصور تشکیل شده است که «آشنایی با قوانین مسابقات بوکس آماتور»، «آشنایی با تکنیک‌ها و تاکتیک‌های پایه»، «کار با کیسه»، «تمرین با میت»، «تمرینات اختصاصی بوکس» و «طناب زدن» از جمله این فصول به شمار می‌آیند.

چاپ نخست کتاب «راهنمای کامل آموزش بوکس» در شمارگان 2000 نسخه، 272 صفحه و قیمت 50 هزار ریال از سوی انتشارات علم و حرکت تا زمان برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران كه از تاريخ 14 تا 24 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني (ره) برگزار خواهد مي‌شود، منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط