یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
انتشار دومين جلد کتاب ‌سال پژوهش‌های اسلام‌هراسی

جلد دوم «کتاب سال پژوهش‌های اسلام هراسی در 2011» با عنوان (Jahrbuchs für Islamophobieforschung 2011) به تازگي در آلمان منتشر شد. مجموعه مقالات اين كتاب با توصيف نگاه خصمانه كشورهاي آلمان، اتریش و سوئیس به اسلام، اين نگاه را متعلق به زمان‌هايي پيش از واقعه 11 سپتامبر مي‌دانند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، این کتاب مطالب متنوعی را درباره ریشه‌ها و گستره اسلام‌هراسی در آلمان، اتریش و سوئیس دربر دارد و شامل تجزیه تحلیل‌های رسانه‌ای در حوزه اخبار و گزارش‌های مربوط به پدیده اسلام‌هراسی در این سه کشور می‌شود.

دو مقاله از این کتاب به رویکرد رسانه‌های سوئیسی و اتریشی درباره ممنوع‌ شدن ساخت مناره برای مساجد می‌پردازد و این موضوع را تجزیه و تحلیل می‌كند. مطلب دیگر نيز به مقاله مدینه فاضله اسلامی در نشریه هفتگی «اشپیگل» (Spiegel) اختصاص دارد.

دو مقاله بعدي این کتاب، معنا و مفهوم «اسلام‌هراسی»
 (Islamophobie) در میان «احزاب راست‌گرای افراطی» 
(Rechtsextremen Parteien) را مي‌كاود. «فیلیپ بشر» 
(Phillip Becher) در این کتاب تحلیلی درباره دوره راست‌گرایی نوین در آلمان از 11 سپتامبر 2011 ارايه داده است. او ثابت می‌کند که تصویر خصمانه از اسلام مدت‌ها پیش از وقوع 11 سپتامبر وجود داشته است.

«فرید حافظ» (Farid Hafez) گردآورنده این کتاب نیز طی مقاله‌ای موضوع مبارزات انتخاباتی در شهر «وین» (Wien) سال 2011 را ارزيابي مي‌كند.

«حافظ» مشخص می‌كند که احزاب آزادی‌خواه اتریش، استدلال‌های اسلام ستیزانه‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهند که پیش از جنگ دوم جهانی در «وین» علیه یهودی‌ها به کار برده می‌شد. مقاله وی با عنوان «از یهودی‌سازی تا احزاب اسلام‌گرا» (Von der Verjudung zur Islamistenpartei) روشن می‌سازد که سوسیال‌دمکرات‌های زمان جنگ دوم جهانی با چه شیوه‌ای با یهودی‌ها و پیروان آنها برخورد کردند و امروز به چه ترتیبی با اسلام و مسلمانان برخورد می‌کنند و چگونه با اسلام و یهودیت در جبهه‌ای واحد می‌جنگند. 

در خاتمه این اثر، معرفي کتاب‌هاي دیگری که مرتبط با موضوعات عنوان شده این کتابند، جاي دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها