چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
شرح عمليات والفجر 3 در «محاصره زالوآب»

كتاب «محاصره زالواب» نوشته اميرسرتيپ علي عبدي بسطامي، شامل شرح عمليات والفجر 3 به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش (ساحادم) منتشر شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) عبدي بسطامي در اين اثر به تشريح عمليات والفجر 3 پرداخته و پس از شرح مراحل اول تا سوم آزادسازي ارتفاعات زالوآب، واقع در بخشي از ارتفاعات قلاويزان در حاشيه‌هاي جنوبي و غربي شهر مهران در اين عمليات، خاطرات و نظرات رزمندگان حاضر در عمليات والفجر 3 و اظهارات اسراي عراقي را بازگو كرده است.

در بخش اول كتاب «محاصره زالوآب» و در تبيين دلايل اهميت آزادسازي اين ارتفاعات آمده است: «ارتش عراق با توجه به سوابق و اهميت اين عوارض [ارتفاعات زالوآب] در روزهاي اول آغاز تهاجم و تجاوز به سرعت، ارتفاعات زالوآب و قلاويزان و تنگه را اشغال و شهر مهران را ويران كرد... اين بخش در جريان جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران پيوسته يكي از صحنه‌هاي نبرد شديد بوده است. بر اين اساس، حفظ اين ناحيه آسيب‌پذير، براي كشور ايران جنبه حيثيتي داشته است.»

شرح نبرد قرارگاه فتح 2 در مرحله اول عمليات والفجر 3 و آغاز آن، تحكيم مواضع و پدافند فعال نيروهاي ايراني و حملات هوايي عراق در مرحله دوم، حملات گسترده نيروهاي عراقي براي در هم شكستن حلقه محاصره ارتفاعات زالوآب و استقامت كم‌نظير رزمندگان ايراني در مرحله سوم و پاياني عمليات والفجر 3، در ادامه كتاب «محاصره زالوآب» جاي گرفته‌اند.

«سروان مراد وفاپور» در بخشي از اين اثر و درباره روزهاي پاياني عمليات والفجر 3 مي‌گويد: «خدمه ادوات زرهي دشمن به شدت از موشك تاو مي‌ترسيدند. نفرات آرپي چي زن و خدمه موشك‌اندازهاي تاو و بالگردهاي كبري، شكارچيان چيره‌دست تانك‌هاي عراقي در دشت مهران و حوالي پاسگاه دوراجي بودند كه بر اضطراب نيروهاي عراقي مي‌افزودند. در جريان اين نبرد، آنقدر تانك و نفربر منهدم شد كه لاشه تانك‌هاي منهدم شده عراقي تا سال‌ها در منطقه مهران خودنمايي مي‌کند.»

در ادامه كتاب «محاصره زالوآب» خاطراتي كوتاه از رزمندگان پاسدار و ارتشي حاضر در عمليات والفجر 3، روزشمار وقايع از روز هفتم تا بيست‌وسوم مرداد ماه سال 1362 (تاريخ آغاز و پايان عمليات) و تصاويري از نقشه‌هاي عملياتي و عكس‌هايي از حضور رزمندگان ارتش در اين عمليات جای گرفته است.

كتاب «محاصره زالوآب» در قطع وزیری ،296 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و بهاي 40 هزار ريال، توسط سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش (ساحادم) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط