سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
داوود غفارزادگان: نگاه قطبي براي ادبياتمان مضر است

داوود غفارزادگان، داستان‌نویس، با تاكيد بر اين كه ادبيات مردم‌پسند در صورت رعايت مولفه‌ها‌يش مي‌تواند هم قشر نخبه و هم قشر عادي را اغنا كند،‌ عنوان كرد: نبايد ادبيات را قطب‌بندي كنيم و سياه و سفيد كردن جريان‌هاي ادبي به نفع وضعيت امروز ادبيات داستاني ایران نيست.*

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، غفارزادگان با بيان اين‌كه همه جريان‌هاي ادبي بايد در جايگاه خود به كارشان ادامه دهند، گفت: هر كاري با رعايت درست مولفه‌هايش مي‌تواند جايگاه قابل احترامي داشته باشد. ادبيات مردم‌پسند نيز اگر معيارهاي صحيحش مانند توجه به زبان و تكيه بر بنيان‌هاي شاخص ادبيات  فارسي را مد نظر داشته باشد، مي‌تواند كاركردهاي موثري داشته باشد. 

وي افزود: مشكل جريان‌هاي ادبي امروز ادبيات ما اين است كه جايگاه‌ها مشخص نيست. به عنوان مثال در نمايشگاهي كه من در بولونيا شركت كردم، ديدم كه نويسنده‌اي عامه‌پسندنویس برای مولفه‌های کار خودش احترام فراوانی قایل بود و حتی خودش را ویلیام فاکنر مقایسه می‌کرد.

نوينسده «فال خون» با اشاره به اين‌كه هر جامعه‌اي به جريان‌هاي ادبيات عامه‌پسند احتياج دارد، ‌گفت: نیاز همه جوامع به این گونه ادبی امری واضخ است، ولي ما هر چقد به اين سمت برويم كه آثاري در اين عرصه متناسب با نياز نخبگان و مخاطبان عام خلق كنيم، ‌موفق‌تر عمل كرده‌ايم و اين ادبيات را از آسيب‌هاي جدي دور نگاه داشته‌ايم. 

اين داستان‌نويس افزود: مسلما برخي نويسندگانمان براي آثاري كه آن‌ها را جدي مي‌نامند، عمر و سوي چشم گذاشته‌اند. همچنين ما نويسندگاني هم داريم كه بدون آنكه عامه‌پسند بنويسند، مخاطبان زياد دارند و  آثارشان همواره فروش بالايي داشته است. افرادی مانند محمود دولت‌آبادي، سيمين دانشور، حسين سناپور، زويا پيرزاد و بسياري ديگر. اما مساله اين است كه نبايد ادبيات را قطب‌بندي كنيم؛ سياه و سفيد كردن دو جريان به نفع هيچكدام نيست. 

غفارزادگان با بيان اين‌كه نوع نگاه ناشر و عملكرد او در چاپ اين آثار تاثيرگذار است، ‌گفت: وقتي ناشري آگاه در زمينه ادبيات انتشار اين آثار را هدايت كند، در ‌نتيجه توليد در مرحله نوع اثر  و چاپ و ارايه آن، كيفيت شايسته‌اي پيدا مي‌كند. مثلا خيلي بهتر است كه ناشري که مدیرش خود تجربه نویسندگی دارد اين آثار را منتشر كند تا ناشري كه فقط به دنبال پول است. 

نوينسده «ايستادن روي دكل برق فشار قوي» در پايان گفت: اميدوارم جريان امروز ادبيات داستاني ما با رعايت جايگاه‌هايش به نقطه‌اي برسد كه بتواند قشر وسيعي از جامعه فرهنگي كشورمان را اغنا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط