دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
مشهورترین کتاب فرانتس بوآس به فارسی منتشر شد

کتاب «مردم‌شناسی هنر» نوشته فرانتس بوآس با ترجمه جلال‌الدین رفیع‌فر منتشر شد. بوآس یکی از پیشگامان مردم‌شناسی جدید است. این کتاب مشهورترین اثر این نویسنده است که در سال 1927 منتشر و به سرعت به اکثر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شد.-

جلال الدین رفیع‌فر مترجم این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «مردم‌شناسی هنر» نوشته یک مردم شناس بسیار شناخته شده، به نام فرانتس بوآس است. این کتاب مهم‌ترین و مشهورترین اثر این مردم‌شناس آمریکایی آلمانی‌ الاصل است. 

وی افزود: بوآس به عنوان بنیانگذار مردم‌شناسی نوین آمریکایی شهرت دارد. تاریخ انتشار این اثر به زبان اصلی سال 1927 است، اما از آن‌جایی که این کتاب متنی بسیار مهم و حاصل 40 سال فعالیت پژوهشی بوآس بود، تصمیم به ترجمه و انتشار آن گرفتم. همچنین باید بیان کنم که با وجود شهرت بوآس، متاسفانه پیشتر هیچ کتابی از او به فارسی منتشر نشده بود. 

این مترجم در ادامه با اشاره به وجوه اهمیت کتاب «مردم‌شناسی هنر» گفت: اهمیت این کتاب بوآس به خاطر روش تحقیقی است که در مطالعات مردم‌شناسی‌ خود به ویژه با مطالعات میدانی در بین سرخپوست‌ها و اسکیموها، انجام داده است. 

رفیع‌فر در ادامه با اشاره به این نکته که این کتاب نخستین کتابی است که از بوآس به فارسی ترجمه شده، گفت: زمانی که این کتاب در آمریکا منتشر شد به سرعت به عنوان یک اثر انقلابی در حوزه مردم‌شناسی هنر مطرح و مورد استقبال قرار گرفت. همچنین این کتاب پیش‌تر به اکثر زبان‌های زنده دنیا، ترجمه و منتشر شده بود و اکنون نیز، هرچند دیر، ترجمه فارسی آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

کتاب «مردم‌شناسی هنر؛ هنر ابتدایی» نوشته فرانتس بوآس را انتشارات گل‌آذین، با ترجمه دکتر جلال الدین رفیع‌فر در 476 صفحه و بهای 22 هزار تومان منتشر کرده است. 

دكتر جلال‌الدين رفيع‌فر‏، استاد گروه آموزشی انسان‌شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. او دو مدرک كارشناسی باستان‌شناسی و مردم‏شناسی از دانشگاه نانتر پاريس دارد. كارشناسی ارشد و دكترای تخصصی رفیع‌فر در رشته‏های مردم‏شناسی و انسان‏شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه است. 

«پیدایش و تحول هنر»، «سنگ نگاره‌های ارسباران»، « منشاء عالم: حيات‏، انسان، زبان و فرهنگ» و «زنان ايل بهمنی» برخی از کتاب‌های منتشر شده رفیع‌فر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها