دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
شیخ‌الاسلامی شرحی عرفانی بر اشعار حافظ را نگاشت

استاد بازنشسته دانشگاه تهران سرگرم گردآوری شرح عرفانی مفصلی بر اشعار حافظ است. وی این شرح‌ها را در جلسات درس مطرح کرده است.-

حجت‌الاسلام علی شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب تازه‌اش گفت: بر اساس جلسات متعددی که داشتیم، شرحی عرفانی را بر اشعار حافظ تقریر کردم که در حال سامان دادن آن در قالب کتابم.

وی افزود: پیش‌تر این اثر را برای چاپ آماده کرده بودم که به پیشنهاد دوستان در آن تجدیدنظر کردم و اصلاحاتی را انجام دادم. در واقع، می‌توان گفت که این اثر شرحی صرفا عرفانی بر اشعار حافظ است.

این نویسنده یادآوری کرد: درباره وجه ادبی اشعار حافظ تاکنون آثار متعددی منتشر شده‌اند و به همین دلیل، ارایه شرحی صرفا عرفانی بر اشعار این شاعر عارف‌مسلک می‌تواند جالب توجه باشد.

شیخ‌الاسلامی افزود: در دوران تدریس در دوره دکترای ادبیات دانشگاه تهران، حافظ را درس می‌دادم و حافظ جزو آخرین دروس دانشجویان دکترای این رشته است. من در این کتاب که به نوعی متن این درس نیز محسوب می‌شود، بیشتر به وجه عرفانی حافظ پرداخته‌ام.

وی در مقایسه‌ای کلی میان حافظ و مولوی گفت: مولانا اقیانوسی از معارف دینی است که راه یافتن به آن کار آسانی نیست اما حافظ نیز نکته‌سنجی‌ها و گزینش‌هایی کم‌نظیر در مباحث عرفانی دارد.

وی افزود: حکایت این دو شاعر، مقام اجمال و تفصیل است که اگر بخواهیم مثنوی را با اجمال بازگو کنیم، می‌شود حافظ و اگر بخواهیم حافظ را با تمام زیبایی‌هایش در یک اثر درسی و تعلیمی مطرح کنیم، می‌شود مثنوی مولانا؛ البته با تفاوت‌های فراوانی که هر یک از این دو اثر از باب تخصص عرفان و ادب دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها