امیر لعلی یکی از گردآورندگان کتاب «سانسور» گفت: این کتاب حاصل گفتوگو با مهدی کلهر، مشاور سابق رسانهای و اطلاعرسانی رییسجمهوری است و به مدیریت رسانه، سیاستهای راهبردی رسانهای دولتها اشاره میکند و معتقد است که هنوز توافق و تعاملی بر سر اداره و تولید رسانهها از جمله تلویزیون در کشور وجود ندارد.-
لعلی در ادامه با اشاره به مالکیت رسانهای و وضعیت دولتی یا شبه دولتی رسانهها در ایران به دیدگاه کلهر در کتاب «سانسور» اشاره کرد و گفت: وی مخالفت خود را با تلویزیون دولتی صریحا اعلام کرد.
این نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا عنوان کردن موضوع خصوصی کردن تلویزیون با قانون اساسی مغایرت ندارد؟ گفت: در این کتاب نظیر این سوالها مطرح شده است و از دیدگاه کلهر منع قانون اساسی درباره شکلگیری تلویزیون خصوصی وجود ندارد اما حداقل به اصلاح و تغییرات در ساختار و قوانین تلویزیون فعلی دولتی نیاز داریم.
وی سپس به دیدگاه کلهر در بخش سوم کتاب اشاره کرد و گفت: «ضرورت راهاندازی تلویزیون خصوصی وجود دارد و تا زمانی که اصل 44 قانون اساسی و ضرورت اجرای آن را جدی نگیریم محال است به پیشرفت در حوزه رسانه تلویزیون برسیم.»
این فعال رسانهای با اشاره به روند تاریخی استراتژیهای رسانهای دولتها در ایران افزود: ساختار نظارت و مدیریت رسانهها در کشور ما از زمان رضاخان تا کنون تکهتکه، غیرهمگرا و غیر همسو است که بخشی از آن حکایت از نگاه سلیقهای و بخشی دیگر به مسایل سیاسی و عدم درک رسانهای اختصاص دارد.
لعلی همچنین به وضعیت خصوصی و دولتی بودن تلویزیون در کتاب «سانسور» اشاره کرد و گفت: در این کتاب به مدیریت رسانه، سیاستهای راهبردی رسانهای دولتها و حکومتها و اقتصاد سیاسی رسانهها پرداخته و نشان میدهد که هنوز توافق و تعاملی بر سر اداره و تولید رسانه ها از تلویزیون در این زمینه در کشور ما وجود ندارد.
وی به معرفی بخشهای کتاب پرداخت و افزود: در بخش اول، سیاستهای دولت و اعتقادات رییس جمهوری ایران نسبت به ماهواره و فضای رسانهای مطرح میشود، سپس دیدگاه کلهر در ادامه میآید که قایل به منع سانسور و ممنوعیت ماهواره در کنار اعتقاد به واکسیناسیون فرهنگی است و همچنین معتقد است دیدگاههای او در زمینه سیاستهای رسانهای با شخص رییس جمهوری در اکثر موارد نزدیک است.
لعلی ادامه داد: بخش دوم کتاب، عدم موفقیت خبرنگاران داخلی و مطبوعاتیها در اجرای مصاحبههای تکنیکی با رییس جمهوری و علل موفقیت بعضی خبرنگاران خارجی و شبکههای خبری آنها را بیان میکند. همچنین، علل برخی مصاحبههای ضعیف را پرسشهای کلیشهای، غیر تکنیکی و نه لزوما چالش برانگیز روزنامهنگاران و خبرنگاران میداند. در بخش چهارم و پایانی کتاب نیز شرح عملکرد رسانههای داخلی و آسیبشناسی نقاط قوت و ضعف آنها بازگو شده است.
وی در پایان گفت: ماهنامه مدیریت ارتباطات که پیشتر (دوم آبانماه 89) مطالب کتاب «سانسور» را به چاپ رسانده بود به دلیل اهمیت مباحث سیاستهای رسانهای دولتها و سایر موضوعهای جدی رسانهای و فرهنگی به چاپ این اثر در قالب کتاب مبادرت ورزید.
کتاب «سانسور» را انتشارات سیمای شرق با شمارگان یکهزار نسخه و بهای سه هزار تومان منتشر کرده است. این کتاب حاصل گفتوگوی چالشی امیر لعلی، امیرعباس تقیپور و آرش محبی با مهدی کلهر، مشاور سابق رسانهای و اطلاعرسانی رییسجمهوری است.
نظر شما