شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
تالیف فرهنگی برای جبران کم‌کاری فلاسفه در حوزه اخلاق

دکتر شهین اعوانی که این روزها تدوین کتاب «فرهنگ اصطلاحات اخلاقی کانت» را در دست دارد، گفت: با توجه به کم‌کاری فلاسفه جهان اسلام درباره اخلاق، انتشار این اثر کمک شایانی به این حوزه خواهد کرد.-

شهین اعوانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کانت یکی از فلاسفه تاثیرگذار در حوزه اخلاق بوده و اندیشه‌اش با ذائقه فلسفی ایرانیان هماهنگ است. او فیلسوفی است که روی عقل تکیه و بیان می‌کند که می‌خواهد راه را برای ایمان باز کند.

وی ادامه داد: این طرح پژوهشی که نتیجه آن به صورت کتاب منتشر خواهد شد، پروژه‌ای سه ساله است که تاکنون 10 ماه روی آن کار انجام شده است. این اثر حدود هزار و 200 صفحه دارد و در آن سعی کرده‌ام اصطلاحات اخلاقی کانت را از تمامی آثارش استخراج کنم. علاوه بر استخراج این اصطلاحات همچنین نقد و شرح نیز برای آن نگاشته شده است و از این جهت می‌توان این اثر را متمایز دانست. 
 
به گفته این استاد فلسفه، یک گروه 10 نفره آلمانی نیز در کاری مشابه و در قالب یک کتاب سه جلدی تمامی اصطلاحات و کلیدواژه‌های فلسفه کانت را استخراج می‌کنند که این اثر در سال 2015 منتشر خواهد شد.

وی یادآور شد: البته من در «فرهنگ اصطلاحات اخلاقی کانت» تنها روی اصطلاحات اخلاقی این فیلسوف متمرکز شده‌ام.

اعوانی همچنین درباره ضرورت تدوین چنین اثری گفت: متاسفانه در شاخه اخلاق در جهان اسلام بسیار کم‌کار شده است و فلاسفه ما در این حوزه کار چندانی انجام نداده‌اند و در واقع، می‌توان گفت که شاید در این حوزه پنج یا شش اثر بیشتر نداریم. به همین دلیل ضرورت این کار احساس می‌شد.

وی با بیان این‌که نیازهای جامعه امروزی نیز ضرورت تدوین این اثر را ایجاب می‌کردند، ادامه داد: ممکن است به طور مثال برای ما کلمه «صداقت» یکی از بدیهیات باشد اما با توجه به موقعیت جامعه امروزی باید در این اصطلاحات بررسی بیشتری صورت بگیرد.

این مولف مخاطبان این اثر را دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای فلسفه عنوان کرد و افزود: این کتاب به یقین برای دانشجویانی که می‌خواهند روی موضوع اخلاق در فلسفه کانت بررسی کنند مفید خواهد بود.
 
دکتر شهین اعوانی تاکنون مقالاتی مانند «وضعیت فلسفه در آلمان»، «مقام انسان در حکمت متعالیه و فلسفه کانت»، «مشترکات کانت و سیسرو در تبیین مفهوم وظیفه»، «نسبت میان عقلانیت و کرامت انسان در فلسفه ملاصدرا و کانت»، «نظریه کانت درباره منزلت انسانی و حقوق ذاتی بشر»، «نقش فارابی در فرهنگ‌ و مقایسه وی با کانت»، «اخلاق کانتی: وظیفه‌گرا یا تکلیف‌گرا؟» را تالیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط