سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
مجموعه 2 جلدی «آموزش سیاسی» در راه است

کتاب «آموزش سیاسی: دانشنامه سیاست: موضوعات پربسامد آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل»، مجموعه 2 جلدی است از جواد قربانی که به منظور آشنایی با مهم‌ترین مباحث علوم سیاسی تالیف شده است. این کتاب به زودی از سوی انتشارات دنیای اقتصاد روانه بازار نشر خواهد شد.-

 قربانی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ایبنا)، گفت: در این کتاب مجموعه سرفصل‌هایی که درعلوم سیاسی تدریس می‌شود در دو جلد به تالیف شده است. 

وی گفت: این مجموعه دو جلدی که جلد نخست آن، با همکاری «بهزاد رون» انجام شده است برای دانشجویان کارشناسی و كارشناسي ارشد رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و همچنین کسانی که  آشنایی با علم سیاست ندارند، در هشت فصل تنظیم شده است و هر یک از این دو چهار فصل را دربر می‌گیرد.

این دانشجوی دکترای علوم سیاسی افزود: عناوین جلد نخست این کتاب، «مبانی علم سیاست»، «جامعه‌شناسی سیاسی»، «اندیشه‌های سیاسی در غرب و اسلام» و «تاریخ تحولات سیاسی ایران» است و « سیاست‌های تطبیقی»، «مسایل سیاسی و اقتصادی جهان سوم»، «روابط بین‌الملل» و «حقوق بین‌الملل» عناوین جلد دوم این کتاب هستند. 

قربانی گفت: منابع این مجموعه دو جلدی با توجه به معتبرترین منابع داخلی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود گردآوری شده است.
 
وی در مورد هریک از فصول این اثر توضیح داد و گفت: در فصل نخست این کتاب، مخاطب با مولفه‌ها و مقدمات علم سیاست آشنا شده و مفاهیم اساسی و پایه در علوم سیاسی مانند حکومت، جامعه و روابط بین حکومت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وي روابط بین جامعه و سیاست را محور فصل دوم این کتاب دانست و عنوان کرد: در این فصل که موضوعی بین‌ رشته‌ای است به مباحثی در مورد جامعه‌شناسی سیاسی پرداخته می‌شود که نه علم سیاست به معنای صرف است و نه علم جامعه‌شناسی به معنای صرف آن. 

قربانی درباره فصل سوم این کتاب گفت: در این فصل، تاریخ تحولات ایران از دوران صفویه به بعد، از بعد سیاسی ‌ـ اجتماعی نگاه می‌شود و تاریخ سلسله‌های مختلف، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و روابط خارجی آن‌ها نه فقط با نگاه صرف تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

این دانش آموخته علوم سیاسی گفت: فصل سوم این کتاب به موضوع اندیشه‌های سیاسی که در پیوند با فلسفه سیاسی است می‌پردازد و همچنین تفکراتی که در باب سیاست از یونان باستان و تولیدات اندیشه‌ای (غرب و اسلام) که تا قرن بیستم انجام شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وی درباره جلد دوم این کتاب توضیح داد: بررسی مقایسه‌ای سیاست‌های مختلف بین کشورها، شیوه حکومت‌ها، رابطه‌ای که حکومت‌ها با جامعه دارند، مهم‌ترین مسایل و مشکلات جهان سوم، روابط بین کشورهای مختلف، تعامل و خصومت بین کشورها، چگونگی تئوریزه کردن این روابط، مهم‌ترین قواعدی که در محیط بین‌المللی وجود دارد، قراردادهای دو جانبه و چند جانبه از  موضوعات و مسایلی هستند که در جلد دوم این کتاب جای داده شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها