دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
سامانه «درس الکترونیکی آموزش درک معنا و تدبر در قرآن کریم» رونمایی شد

شست مشترک مدیران قرآنی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه و رونمایی از سامانه «درس الکترونیکی آموزش درک معنا و تدبر در قرآن کریم» و طرح ویژه استاد فقید سید مهدی فاطمیان، پیشکسوت حفظ قرآن در کشور،‌ امروز (13 آذرماه) در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست مشترک مدیران قرآنی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز (دوشنبه 13 آذرماه) با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ حجت‌الاسلام حميد محمدی،‌ قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی،‌ حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، سید محسن میرباقری، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی (ع) و جمعی از مدیران قرآنی استان‌های کشور در سالن همایش‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.  
 
در این آیین از سامانه «درس الکترونیکی آموزش درک معنا و تدبر در قرآن کریم» رونمایی شد. این سامانه از سوی موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی (ع)، ویژه بخش الکترونیک آزمون سراسری قرآن کریم، طراحی شده است.
 
سید محسن میرباقری در معرفی کوتاهی از این سامانه و فعالیت‌های موسسه نورالمجتبی (ع) گفت: موسسه نورالمجتبی (ع) با هدف تبیین مباحث دینی و الهی اعم از اعتقادات، اخلاق، ‌احکام، تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و قرآن،‌ درس‌هایی را آماده کرده که همگی بر محور قرآن و به‌صورت علمی و مبتنی بر مستندات دقیق از سوی اساتیدی همچون مسعود وکیل و دکتر رفیعی تدوین و تهیه شده‌اند.
 
وی اظهار کرد: این مجموعه، کارهای قرآنی عملی بوده که برای همه اقشار جامعه در همه سنین قابل استفاده است. هر درس، جدا از فایل صوتی (گویش استاد)، در قالب مکتوب هم در اختیار قرآن‌پژوهان قرار گرفته است. در گام‌های بعدی نیز پرداختن به موضوعات خانواده و تربیت کودک، تدریس سرفصل‌ها به زبان‌های دیگر و تربیت مربی در موضوعات ذکر شده، پیش‌روی ما است.
 
ارزش علم ما به قرآن است
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در بخشی از این آیین با اشاره به آیات 45 و 46 سوره احزاب، گفت: شأن و مقام و خط‌‌مشی پیامبر (ص) یکجا در این دو آیه جمع شده است. در این دو آیه شریفه،‌ حضرت محمد (ص) به‌عنوان شاهد به معنی اسوه عملی معرفی شده است. اخلاق الهی و اخلاق قرآنی در وجود پیامبر (ص) مجسم بود.
 
فقی‌زاده ادامه داد: ما معلمان یاد گرفته‌ایم که ارزش هر علم به موضوع آن است و ارزش علم ما بدون شک به قرآن است. قرآن بر زوایای پیدا و پنهان وجود پیامبر (ص) نقش بسته بود.
 
این نویسنده و مدرس دانشگاه، درباره اهمیت ادغام آزمون‌های سراسری قرآن، اظهار کرد: باید تلاش کنیم از موازی‌کاری‌ها کم کنیم، بر محتوا بیافزاییم و از بار هزینه‌های اضافی بر بیت‌المال کم کنیم. پیش از قبول مسئولیت در معاونت قرآن و عترت نیز در گفت‌وگو با سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این موضوع تاکید کردم. در این راستا هیچ‌گونه انحصارطلبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه وجود ندارد و با وفاق و همدلی کار انجام می‌شود.
 
حفظ قرآن، حلقه اتصال بخش لفظی و بخش معنایی است

حجت‌الاسلام حميد محمدی،‌ قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به‌عنوان دیگر سخنران این نشست، با اشاره به اینکه حفظ قرآن مقدماتی دارد که نباید از آن‌ها غفلت کنیم،‌ بیان کرد: قرآن کریم دارای دو بعد لفظی و معنایی بوده که مدخل انس با معنا، لفظ است. حفظ قرآن، حلقه اتصال بین بخش لفظی و بخش معنایی است. در حفظ معناگرا و با تدبر می‌توانیم منظومه معرفتی قرآن را دریافت کنیم. در مسیر تربیت نسل قرآنی باید رویکرد متعادلی در مفاهیم و گزاره‌ها داشته باشیم. مردم را تا حدی علاقه‌مند کنیم و بعد اجازه دهیم خودشان ادامه دهند.
 
این مسئول قرآنی افزود: اسلامی‌سازی، قرآنی‌سازی و عترتی‌سازی، از وجود مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. براساس منشور توسعه قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر وظیفه تبلیغی و ترویجی که عملیات اقبال به قرآن است، ماموریت مهم هماهنگ‌سازی و راهبری کلان را برعهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها