اقتصاد علیه تحریمها، سال بیم و امید، دلهره فردا، آینده صنایع بزرگ به فولاد گره خورده است، در محاصره کرونا، عجیبتر از رویا، برابریهای مجهول، جانشین نامهربان جنگ، ماسکی بر دهان اقتصاد، در کسبوکارتان انقلاب کنید و بازاریابی از روی کتاب، برخی از مطالبی است که در این شماره درج شده است.
در بخش درنگ شماره شانزدهم کارخانه، در قالب هفت کتاب با عنوانهای «42 قانون طلایی بازاریابی»، «استراتژی اقیانوس آبی»، «مسری»، «بازاریابی انگیزشی»، «گاو بنفش»، «صبح جادویی» و «افسونگری»، مبانی و اصول بازاریابی موفق به قلم نویسندگان خبره و سرشناس این حوزه آموزش داده میشود.
42 قانون طلایی بازاریابی
کتاب «42 قانون طلایی بازاریابی» نوشته لورا لوول در سال 2012 از سوی انتشارات سوپراستار در آمریکا منتشر شده است.
این کتاب پر از ایدهها و نظریههایی است که میتواند بازاریابی را به زبانی ساده به شما آموزش دهد. بسیاری از کتابهای بازاریابی و فروش، مملو از کلمات و اصطلاحات پیچیده و غامضی است که مطالعه آنها نیازمند فرصت کافی، همراه با تمرکز نسبی است تا خواننده بتواند آنچه را که کتاب قصد بیان آنرا دارد، درک کند. مزیت کتاب لوول در این است که هم قوانین را مطرح میکند و هم زبان ساده و قابلفهمی دارد.
استراتژی اقیانوس آبی
این کتاب که چان کیم؛ مدیرعامل موسسه استراتژی اقیانوس آبی و استاد مدیریت استراتژی و مدیریت بینالمللی با همکاری رنه موربون؛ استاد برجسته حوزه کسبوکار آنرا تألیف کردهاند، در سال 2005 از سوی انتشارات هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد. کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» بیش از 3.6 میلیون نسخه فروش داشته و از آن بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین و پرفروشترین کتابهای استراتژیک در دنیا یاد میشود.
این اثر با معرفی مفهوم «اقیانوس سرخ» به معنای فضاهای رقابتی مسموم که صنایع در آن اغلب مرزهای مشخص و قوانین ثابتی دارند، از وضعیتی در کسبوکار حرف میزند که شرکتها در آن برای پیشرفت و رسیدن سهم بیشتر از تقاضا، وارد رقابت با شرکتهای مشابه خود میشوند. کتاب در ادامه، درباره وضعیت «اقیانوس آبی» مثالهایی از شرکتهای موفق در این زمینه میآورد و ابزارها و روشهای رسیدن به فضای بدون رقابت را بیان میکند.
مسری
کتاب «مسری» نوشته جونا برگر؛ متخصص بازاریابی دهان به دهان و نفوذ اجتماعی و مشاور بازاریابی غولهای بزرگی مانند اپل و گوگل است. این اثر حکایت پوستاندازی بازاریابی در اقتصاد فوق رقابتی امروز است و نشان میدهد که چگونه میتوان نامحسوس به ذهن و زبان مردم راه یافت و پیام خود را در مقیاس میلیونها میلیون آنهم با زحمت اندک، گسترش داد. این کتاب در سال 2016 از سوی انتشارات سایمون و شوستر منتشر شده است.
برگر در این کتاب، در حقیقت راهکارهای بازاریابی ویروسی را مطرح میکند. «مسری» از پدیدهای در کسبوکار سخن میگوید که رسیدن به آن، بیاغراق نهایت آرزوی هر کارآفرینی است. فرآورده یک کسبوکار، وقتی در گفتار مردم جاری شود و در هر جایی رواج و رونق گیرد، آنوقت کار یکسره شده و کارآفرین آنچه را رویا میدانسته، در واقعیت به نظاره مینشیند. این کتاب در 6 فصل، افسونزدایی از این افسون شگفتانگیز تجارت است و قدم به قدم نشان میدهد که چگونه میتوان نامحسوس به ذهن و زبان مردم راه یافت و به آسانی پیام خود را در مقیاس گسترده گسترش داد.
بازاریابی انگیزشی
این کتاب نوشته رابرت ایمبرایل، در سال 2007 از سوی انتشارات ویلی راهی بازار نشر جهانی شد. او در کتابش تلاش دارد تا به مخاطبان شیوه ترغیب این مشتریان بالقوه را آموزش دهد. «بازاریابی انگیزشی» نشان میدهد که مردم چرا و چگونه به بازاریابی واکنش نشان میدهند.
ایمبرایل در «بازاریابی انگیزشی»، نتایج اثباتشدهای را که طی 20 سال دائما برای خود و مراجعانش ایجاد کرده، به زبان ساده بیان میکند. آنچه این کتاب بر آن تمرکز دارد، بهرهبرداری از هیجانات خرید در مشتریان و خریداران احتمالی برای خلق یک فرایند خرید لذتبخش و خالی از استرس است. نویسنده در 16 فصل تلاش کرده به تمامی مسائل مربوط به بازرایابی بهصورت دقیق و جزئی اشاره کند.
گاو بنفش
کتاب «گاو بنفش» اثر ست گادین؛ کارآفرین و یکی از فعالان و مدیران مطرح حوزه کسبوکار و مدرس دانشگاه استنفورد است. با این کتاب میتوانید یاد بگیرید که چطور چشمگیر و متمایز باشید و کسبوکار خود را دگرگون کنید.
گادین در این کتاب، شیوه فروش را آموزش میدهد و مخاطبان میتوانند کسبوکار خود را مثل یک گاو بنفش به نمایش درآورند. همانطور که یک گاو بنفش میتواند به واسطه متفاوت بودنِ خود در معرض دید قرار بگیرد و توجه همه را به سوی خود جلب کند، شما هم میتوانید کسبوکار خود را متفاوت جلوه دهید. کافی است با فوتوفنهای ست گادین آشنا شوید و کسبوکار خود را به یک گاو بنفش تبدیل کنید، آنوقت است که همه با شما آشنا میشوند. گادین این کتاب را در 150 صفحه نوشته، فقط کافی است برای آن کمی وقت بگذارید.زبان ساده آن باعث میشود که بهراحتی آنرا بخوانید و با مفاهیم جدیدی در زمینه کسبوکار آشنا شوید.
صبح جادویی
این اثر تألیف هال الرود نویسنده سرشناس آمریکایی با همکاری پت پترینی است که در سال 2012 از سوی انتشارات پیترسون به چاپ رسید.
از اسم کتاب بهنظر میرسد که یک کتاب حاوی نکات ارزنده درباره مزایای سحرخیزی، داشتن زمان بیشتر و کامروایی است، اما الرود و همکارش در 10 فصل، این عادت قدیمی و موثر را از زاویه جدیدی مورد بررسی قرار دادهاند. آنها این اثر را بهصورت اختصاصی برای آن دسته از افرادی نوشتهاند که در بازاریابی شبکهای مشغول به کار هستند. نویسندگان کتاب «صبح جادویی» معتقدند افرادی که شغل بازاریابی شبکهای را انتخاب کردهاند، انسانهایی همفکر و معتقد به یک اصل هستند؛ پیشرفت و موفقیت. کتاب حاضر درسهایی را مطرح کرده که رعایت کردن آنها میتواند یک بازاریاب شبکهای را در هدفش استوار نگه دارد و او را یک قدم به موفقیت نزدیکتر کند.
افسونگری
گای کاوازاکی؛ نویسنده و کارآفرین آمریکایی در کتاب «افسونگری» که در سال 2011 از سوی انتشارات پورتفولیو منتشر شده، به مخاطبان خود یاد میدهد که چطور به ذهن و قلب افراد نفوذ کنند و از این طریق به آنها این توانایی را میدهد که محصولات خود را بفروشند.
این کتاب درباره فرایند افسونگری و تأثیر بر دیگران صحبت و راهکارهای کاربردی برای افزایش تأثیر بر دیگران ارائه میکند. کاوازاکی در کتاب حاضر بر این باور است که طی انجام فرایند افسونگری، یک تغییر داوطلبانه در قلب، ذهن و در نتیجه در رفتار و کردار طرف مقابل رخ میدهد که این موضوع میتواند کمککننده ما در پیشبرد اهدافمان باشد. افسونگری میتواند روابط و معاشرتها را تغییر دهد و حتی خصومتها را به آشتی و دوستی تبدیل کند. به همین دلیل بسیاری از مدیران در تلاش برای یادگیری چگونگی نفوذ و تأثیر بر دیگران هستند، زیرا از این طریق میتوانند در موقعیتهای حساس مانند مذاکرههای مهم به نتیجه دلخواه برسند.
نظر شما