دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کتابفروشی‌های مهاباد آب می‌روند!

به اعتقاد مدیر کتابفروشی «مهرگان» در مهاباد، در صورت تداوم روند تورم که به کاهش قدرت خرید مخاطبان کتاب انجامیده است، تعداد کتابفروشی‌های این شهرستان در چند سال آینده از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر خواهد شد.

«هیرش مامندی»، مدیر کتابفروشی «مهرگان» در شهرستان مهاباد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: معضل بزرگ فروشندگان کتاب، تنها عرضه و فروش کتاب نیست، بلکه اولویت اصلی، موضوع فرهنگ‌سازی برای تبدیل کتاب به بخشی از زندگی روزمره شهروندان است؛ به نحوی که شهروندان به کتاب و مطالعه آن به‌عنوان یک نیاز اساسی نگاه کنند تا در این راستا خوانندگان را به سوی دانایی سوق دهد.

وی با بیان اینکه باید عمیقا به کار کتابفروشی علاقمند بود و اگر اولویت اصلی در کتابفروشی مسائل مالی باشد، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، افزود: کاهش تعداد فروشندگان کتاب در سطح شهر، از حجم کتاب‌ها نیز کاسته و در چند سال آینده شاهد کاهش رونق در این صنف خواهیم بود.

مامندی بیان کرد: کتاب‌های زرد با وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور همخوانی ندارد؛ با این وجود انتشار و عرضه این آثار در بازار کتاب کشور و فضای مجازی به روندی عادی تبدیل شده و روز به روز نیز در حال افزایش است. روی آوردن خوانندگان به این نوع کتاب‌ها در فضای مجازی و حقیقی، بازار کتابفروشی را اشباع کرده است.


وی افزود: مشکل بزرگ رسته کتابفروشان، تورم و قیمت کتاب است و این وضعیت علاوه بر کاهش شدید قدرت خرید خوانندگان و کتاب‌فروشی‌ها از سرمایه اولیه کتابفروشان نیز کاسته و تداوم این روند موجب می‌شود تعداد کتابفروشی‌های شهرستان در چند سال آینده از تعداد انگشتان دست نیز کمتر شود.

مامندی در ادامه سخنان خود به موضوع اشتراک‌گذاری و نشر آثار به‌صورت فایل در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: برخی از خوانندگان برای نخریدن کتاب وجود آثار به‌صورت فایل را بهانه می‌کنند و با این توجیه که در موبایل و سیستم شخصی خودشان 1000 جلد کتاب دارند، احساس نیازی برای خرید کتاب نمی‌کنند، درحالی‌که خرید کتاب احساسی است که از کودکی در افراد شکل می‌گیرد و باید همچنان توسعه یابد.


مدیر کتابفروشی «مهرگان» در شهرستان مهاباد، وجود کتابخانه در منزل و بهره‌مندی چند نسل از آن را بسیار ارزشمندتر از داشتن فایل کتاب در موبایل و سیستم‌های الکترونیک عنوان کرد و گفت: این روزها با حداقل هزینه، کتاب به‌صورت صوتی تهیه می‌شود که خلاقیتی جدید در عرضه کتاب در تمام جهان است و مختص شهر یا کشور خاصی هم نیست؛ اما با توجه به اینکه در عرضه کتاب به‌صورت PDF حقوق مولف، ناشر و کتابفروش پایمال می‌شود، انتشار و اشتراک‌گذاری کتاب به‌صورت فایل باید در شرایطی صورت بگیرد که این کتاب در بازار بنا به هر دلیلی موجود نباشد و یا جزو آثاری باشد که در دهه‌های گذشته منتشر شده و در حال حاضر تجدید چاپ آن وجود نداشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: شهر مهاباد با دارا بودن 3 دانشگاه بزرگ و چندین موسسه و دانشگاه دیگر ظرفیت بالقوه‌ای برای مطالعه و تحقیق در زمینه مشکلات کاهش رونق کتاب‌فروشان، میزان مطالعه و احساس نیاز شهروندان به کتاب دارد که باید از این طریق مطالعات آکادمیک و تخصصی بر روی آن صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها