شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۹
ادبيات داستاني جنگ، حاصل صد سال داستان‌نويسي است

يكي از برگزيدگان دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس گفت: ادبيات داستاني جنگ، حاصل صد سال داستان‌نويسي است. بنابراين بررسی داستان‌نويسي در اين حوزه بايد با تعريف جامع و ارائه پيشينه تاريخي صورت گیرد./

محمد حنيف، برگزيده تقديري گروه تحقیق ادبي به خاطر تدوين كتاب "جنگ از سه ديدگاه" (شامل مجموعه‌اي از 20 نقد درباره داستان‌هاي كوتاه، بلند و رمان در حوزه ادبيات جنگ و دفاع‌مقدس) در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: تعریف درستی ازادبیات داستاني جنگ و دفاع‌مقدس و سیر تحول آن از آغاز تا‌كنون ارائه نشده است.

وي ادامه داد: ادبيات داستاني دفاع‌مقدس با ساير مقوله‌هاي اين حوزه مانند؛ ادبيات پايداري و ضد جنگ متفاوت است و بايد تعريف جامع‌ و عام‌تري از اين گونه ادبي ارائه شود.

حنيف، درباره داوري دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس خاطر نشان كرد: سختگيري داوران در اين دوره بسيار چشمگير بوده و نشان از بالا بودن سطح توقع آن‌ها در انتخاب آثار دارد. البته عدم سختگيري در بعضي بخش‌ها باعث اغماض شده و اين به نفع توليد و خلق آثار نيست.

وي افزود: متاسفانه هنوز آن طور كه شايسته است، برخورد هوشمندانه‌اي نسبت به آثار برگزيده و در واقع هنوز تعريف مشخصي از جايگاه نويسندگان نداریم. 

محمد حنيف افزود: همچنين بسياري از نقطه نظرات و انتقاد‌ات نويسندگان و منتقدان اين حوزه بررسي نشده و آمار و ارقام دقيقي از آثار، در اختيار محققان و پژوهشگران نیست.

اين نويسنده و پژوهشگر درباره انتظارات غيرمادي از متوليان حوزه ادبیات دفاع‌مقدس گفت: حمايت‌هاي غيرمادي مانند؛ بورس تحصيلي، فرصت مطالعه و آموزش در دانشگاه‌هاي معتبر جهان و ترجمه برخي آثار برگزيده توسط ناشران معتبر مي‌تواند سرمايه‌گذاري مناسبي باشد که انتظارات سخت داوران را در دوره‌هاي بعد برآورده كند.

حنيف ،با تاكيد بر ارائه تعريف قابل استناد و پيشينه‌اي از تاريخچه ادبيات داستاني جنگ و دفاع‌مقدس، خاطر نشان كرد: بعضي‌ معتقدند تقسيم‌بندي ادبيات داستاني به خاطر سهولت كار در اين عرصه بوده، اما ادبيات داستاني جنگ، حاصل صد سال داستان‌نويسي است؛ بنابراين بررسی داستان‌نويسي در اين حوزه بايد با تعريف جامع و ارائه پيشينه تاريخي صورت گیرد.

وي تصريح كرد: بسياري از داستان‌هاي عاميانه بلند و شرح وقايع تاريخ جنگ‌ها و داستان‌هاي حماسي "شاهنامه" که در گذشته نوشته شده‌اند، پشتوانه و پيشينه مناسبي در زمينه توليد و خلق ادبيات جنگ اند. 

محمد حنيف، در حال حاضر به همراه محسن حنيف، مترجم، مشغول تدوين كتاب "كندوكاوي پيرامون ادبيات داستاني جنگ و دفاع‌مقدس" اندكه شامل مصاحبه با نويسندگان و اساتيد داخلي و خارجي در حوزه داستان‌نويسي است. 

وی سال 1339 در بروجرد متولد شده و دانشجوي مقطع دكترا در رشته تاريخ است.

از آثار محمد حنيف مي‌توان به رمان های "گل‌هاي يخي" و "برف‌ها آب مي‌شوند" اشاره كرد.

وی كتاب های "قفس" شامل بررسي حالات روحي، جسمي و فكري اسرا در اردوگاه‌ها و در قالب رمان، مجموعه داستان "شب ماهرخ وي"، "هويت ملي در قصه‌هاي عامه" و "روياي آهوان" را آماده چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط