یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
حمایت از ناشر، کتابفروش و توزیع کننده با اجرای طرح‌ فصلی فروش کتاب

پرویزعلی‌بیک بیان کرد: اجرای طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) به رونق کسب کتابفروشی‌ها کمک می‌کند و می‌تواند ناشر، کتابفروش و توزیع کننده را به بهترین نحو حمایت کرده و به بهره‌برداری برساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، پرویز علی‌بیک، مدیر کتابفروشی و انتشارات مروارید در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) بیان کرد: طرح‌های فصلی فروش کتاب جزو بهترین طرح‌هایی است که یارانه فرهنگی که برای مخاطب در نظر گرفته شده‌است؛ به‌صورت مستقیم به‌دست مشتری و مصرف‌کننده می‌رسد و مشتری امکان حق انتخاب دارد. یعنی فرد وارد فروشگاه کتاب شده و می‌تواند کتابی را که می‌خواهد برگزیند و محدودیتی وجود ندارد.
 
 وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر اجرای طرح‌هایی چون تابستانه کتاب و پاییزه کتاب به رونق کسب کتابفروشی‌ها کمک می‌کند و می‌تواند ناشر، کتابفروش و توزیع‌کننده را به بهترین نحو حمایت کرده و به بهره‌برداری برساند.

مدیر انتشارات مروارید با بیان این که هرچه بودجه بیشتری به طرح‌های فروش کتاب تخصیص پیدا کند می‌تواند مفیدتر باشد عنوان کرد: نکته دیگری که قابل توجه است این است که باید کتابفروشی‌های کوچک را حفظ کنیم و در احیای این کتابفروشی‌ها کوشا باشیم. همچنین نگذاریم کتابفروشی‌های بزرگ‌‌‌تر بر آن‌ها غلبه کنند.
 
وی افزود: نظر شخصی بنده این است که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با توجه به وسعت، تعداد کتاب‌های موجود در کتابفروشی، حضور کتابفروشی در تهران یا شهرستان، محلی بودن یا در راسته کتابفروشان قرار داشتن فروشگاه‌های کتاب، برای هر کتابفروشی اعتباری را در نظر گرفته و امتیازاتی قائل شود که بتواند در انتها این امتیازات را حفظ کرده تا کتابفروشان از آن‌ بهرمند شوند.

علی‌بیک درباره تعداد دفعات برگزاری طرح‌های فروش کتاب گفت: اگر بخواهیم مدام چوب تخفیف به کتاب بزنیم درواقع آن را بی‌ارزش کرده‌ایم؛ به گمان من این که طرح‌ها برای هر فصل اجرا شود مناسب است ولی باید سقف خرید مخاطب را افزایش دهیم. از این رو که این روزها قیمت کتاب افزایش پیدا کرده و با اضافه کردن سقف خرید قدرت بیشتری برای خریدار ایجاد شده که مخاطب نمی‌تواند آثار بیشتری را تهیه کند.
 
وی با اشاره به این که فروش اینترنتی گامی جدید بود که از طرف موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برداشته شد و زمان می‌برد تا جا بی‌افتد ولی برای اولین مرتبه بازده خوبی داشت، اظهار کرد: برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب بلاشک در رونق کسب کتابفروشی و همینطور در کتابخوانی مفید و موثر است اما این که در چه فصلی و در چه بازه زمانی بهتر است برگزار شود تابع وضعیت موجود در جامعه از قبیل کرونا است.
 
علی‌بیک در ادامه گفت: به‌عنوان نمونه کتابفروشی‌های چون کتابفروشی ما که در مقابل دانشگاه قرار دارند در طرح پاییزه بهتر می‌فروشند تا در طرح‌های تابستانه؛ از این جهت که با باز شدن دانشگاه‌ها پویایی ایجاد شده و رفت و آمد بیشتر می‌شود و هرجا که رفت و آمد بیشتر شود مردم بیشتر از آن فروشگاه استقبال می‌کنند به ویژه اگر تبلیغاتی در خصوص تخفیفات ارائه شده نیز انجام شود. در عمل به خرید بیشتر کتاب منجر می‌شود.
 
مدیر انتشارات مروارید با بیان این که در هرصورت با اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب موافق هستم به خصوص که مجموعه نشر از سود آن بهره‌مند می‌شوند؛ بیان کرد: برخی از فروشگاه‌های اینترنتی که برای فروش کتاب تخفیفاتی را ارائه می‌دهند در واقع کتابفروشی را از چرخه فروش حذف می‌کنند؛ اما این طرح‌ها از طریق کتابفروشی اعمال می‌شود و مردم نیز با کتابفروشی بیشتر آشنا می‌شوند، اگر کتابفروشی فروشنده خوبی هم داشته باشد می‌تواند تبدیل به پاتوق فرهنگی مردم شود.
 
وی افزود: همچنین کتابفروشی از نظر طبقه‌بندی چرخه فروش در اصلی‌ترین بخش قرار دارد. یعنی کتابفروش کتاب را از توزیع‌کننده تهیه کرده و موزع نیز از ناشر آن را خریداری می‌کند که این چرخه به نفع هر سه گروه است و به گمانم همه از آن استقبال می‌کنند.

وی با بیان این که برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب صد در صد می‌تواند در بقا و تاسیس کتابفروشی‌های محلی کمک کند، اظهار کرد: کل این طرح در میزان فروش کتابفروشی، حال چه شهرکتاب و چه کتابفروشی که در راسته کتاب فروشان قرار دارد و چه آن‌هایی که در محلات قرار دارند تغییر و تحول زیادی ایجاد می‌کند.
 
پرویز علی‌بیک در پایان گفت: وقتی کتابفروشی در محله باشد پتانسیل تبدیل به پاتوق فرهنگی را دارد که در نتیجه رفت و آمد و سطح مطالعه مخاطبین را بیشتر کرده و در نهایت میزان فرهنگ و دانش در جامعه ارتقا پیدا می‌کند. به ویژه در عصر حاضر که با ظهور شبکه‌های مجازی شاهد کوچک‌تر شدن بازار کتاب به صورت فیزیکی هستیم و باید تحت هر شرایط وجود کتابفروشی را حفظ کرده و مردم را به سمت کتاب‌های خوب سوق دهیم تا به جامعه‌ای پویا برسیم.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب برگزاری خواهد شد. لازم به ذکر است، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها