دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کتابی برای اندیشمندان دینی و فیلسوفان دانشگاهی

چارلز تیلور و جاسلین مکلور در این کتاب شرح مستدل و رسایی از دو اصل عمده سکولاریسم ـ احترام برابر و آزادی وجدان ـ و دو شیوه اجرای آن ـ جدایی دین و دولت، و بی‌طرفی دولت در قبال دین‌ها_ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «سکولاریسم و آزادی وجدان» نوشته چارلز تیلور، جاسلین مکلور به ترجمه مهدی حسینی با شمارگان هزار نسخه در 128 صفحه به بهای 39000 تومان از سوی نشر روزبهان منتشر شده است.

فیلیپ گورسکی از دانشگاه ییل درباره این کتاب نوشته است: «این کتاب کوچک فلسفی، به‌واقع بزرگ‌ترین هنرش این است که اندیشمندان دینی و فیلسوفان دانشگاهی_دو گروه مخاطب با تعامل اندک_می‌توانند آن را بخوانند؛ شاید حتی آتش گفت‌وگویی پایدار را بین آنان مشتعل کند.»

انتشاراتِ دانشگاه هاروارد هم در توضیح این اثر می‌نویسد: «فهم چیستیِ سکولاریسم به اندازه فهم نابرابری‌های درآمد یا مسیرهای توسعه پایدار، ضروری و سودمند است. در این تحلیل فراگیر، چارلز تیلور و جاسلین مکلور شرح مستدل و رسایی از دو اصل عمده سکولاریسم ـ احترام برابر و آزادی وجدان ـ و دو شیوه اجرای آن ـ جدایی دین و دولت، و بی‌طرفی دولت در قبال دین‌ها_ارائه می‌دهند. اما مهم‌تر از این‌ها، نویسندگان کتاب، این استدلال قوی را مطرح می‌کنند که جهان ما از منظر دینی، متنوع‌تر از همیشه و از حیث سیاسی، درهم‌تنیده است. در چنین جهانی، سکولاریسم_چنانچه درست فهمیده شود_می‌تواند مسیری برای آزادی دینی و فلسفی فراهم آورد.

«سکولاریسم و آزادی وجدان» پیامد مسئله‌ای کاملاً واقعی است؛ یعنی نیاز به راهبردهایی برای متوازن‌کردن احترام برابر به همه شهروندان و حق آزادی دینی. اما نویسندگان پا را فراتر می‌گذارند؛ آنان با درنظرگرفتنِ دیگر موضوع‌های مهمِ زمانه ما، در خودِ سکولاریسم بازاندیشی می‎کنند.

رابطه بین باورهای دینی و باورهای عرفی، دامنه پیروی آزاد از دین و جایگاهِ دین در حوزه عمومی، از جمله سویه‌های چالش بزرگ‌تری است که تیلور و مکلور به آن می‌پردازند؛ نحوه مدیریتِ تنوع اخلاقی و دینی در یک جامعه آزاد. آنها نشان می‌دهند که سکولاریسم، مولفه اساسی هر دموکراسی لیبرال است؛ دموکراسی متشکل از شهروندانی که هوادار تکثر برداشت‌ها از امر دنیوی و امر نیک‌اند. الگوی کارآمد نویسندگان در این شرح مختصر، ظرفیتِ کافی برای همسازکردنِ تفاوت‌ها و آزادی وجدان را دارد؛ هم‌چنین ظرفیتِ حفظِ امید را به پدیداری جهانی که در آن، تنوع‌ها و تفاوت‌ها بین ما جدایی نیندازد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها