شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
دانشگاه‌ها بودجه‌ای برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی نداشتند

احد رضایی که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را در حکم نفسی تازه برای صنعت نشر می‌داند، به پاره‌ای از مشکلات در بخش کتاب‌های خارجی و پایین بودن خرید‌های دانشگاهی به‌دلیل مشکل بودجه، اشاره کرد.

احد رضایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با ارزیابی عرضه کتاب‌های خارجی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: استقبال از بخش خارجی همانند بخش داخلی غیرمنتظره بود و دلیل اصلی آن نیز تخفیف ۵۰ درصدی این کتاب‌ها بود که با توجه به شرایط موجود، تخفیف خوبی برای خریداران به‌شمار می‌آمد.
 
وی با بیان این که حدود یک‌سال و نیم بود که کتاب جدید در قالب نمایشگاه به بدنه علمی کشور تزریق نشده بود، افزود: این بخش با استقبال خوبی از سوی کسانی روبه‌رو شد که به منابع دست اول خارجی نیاز داشتند و در هر دو بخش لاتین و عربی این استقبال وجود داشت.
 
رضایی ادامه داد: در بخش کتاب‌های عربی ناشران زیادی شرکت نکردند؛ زیرا با مشکلاتی در انتقال و ترخیص کتاب‌ها روبه‌رو بودند و بیشتر کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه از انبارهای داخلی بود که چند ماه قبل از گمرک ترخیص شد؛ ولی فروش نرفته بود.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل همچنین با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط کرونایی اتفاق مثبتی بود، گفت: در این شرایط که بدنه نشر با مشکلات زیادی روبه‌رو است، فروش نمایشگاه به کمک ناشران داخلی و خارجی آمد تا بتوانند نفسی بکشند و بخشی از مشکلات مالی خود را حل کنند.
 
وی تاکید کرد: همکاران ما به صورت کلی از برگزاری نمایشگاه راضی بودند؛ ولی مشکلات نرم‌افزاری ما در بخش خارجی زیاد بود. دلیلش هم این بود که نرم‌افزار به‌کارگرفته شده برای بخش خارجی تنظیم نشده بود و بیشتر برای بخش داخلی کاربرد داشت. اگر قرار است در سال آینده مجددا نمایشگاه مجازی برگزار شود از الان باید روی مشکلات نرم‌افزاری برنامه کار شود.
 
مشکلات بخش کتاب‌های خارجی چه بود؟
رضایی با بیان اینکه در بخش داخلی یک‌سری مشکلات و در بخش خارجی با مشکلات دیگری روبه‌رو بودیم، گفت: علاوه بر اینکه باید به نمایشگاه سرور اضافه شود، مشکلات دیگری در گزارش‌گیری و فروش وجود داشت. به‌عنوان مثال؛ استفاده از این نرم‌افزار برای دانشگاه‌ها خیلی سخت بود و تعداد زیادی از مشتریان ما هنگام خرید مشکل داشتند.
 
وی در توضیح این موضوع یادآور شد: وقتی دانشگاهی قصد خرید ۱۰۰ کتاب داشت، باید اسامی کتاب‌ها را یکی‌یکی وارد می‌کرد تا به سبد خرید برسد و پرداخت پول کند و طبیعتا با توجه به پهنای باند، با مشکل روبه‌رو بود و گاهی هم به قطعی برمی‌خورد. درحالی که باید امکاناتی پیش‌بینی شود که دانشگاه‌ها بتوانند در قالب فایل اکسل، کتاب‌های مورد نظر خودشان را به سبد خرید اضافه کنند.
 
رضایی با اشاره به پیامدهای اجرا نشدن این موضوع در نمایشگاه امسال گفت: افراد به‌صورت شخصی وقت می‌گذارند و از میان کتاب‌ها انتخاب می‌کنند اما خیلی از کارمندان دانشگاه‌ها حوصله نمی‌کردند که از میان همه کتاب‌ها ۱۰۰ اثر مورد نظر خود را یکی‌یکی به فهرست خرید اضافه کنند و گاهی از خرید کتاب‌های بیشتر منصرف می‌شدند.
 
وی دیده نشدن کتاب‌های عربی را یکی دیگر از مشکلات کتاب‌های خارجی عنوان کرد و افزود: در بخش عربی که می‌رفتیم، کتاب‌های لاتین را می‌دیدیم و کتاب‌های عربی نشان داده نمی‌شدند. همچنین اهالی حوزه و دانشگاه با مشکلاتی برای انتخاب و خرید کتاب عربی داشتند و امیدوارم با طرح این مشکلات و مسائل، راهکارهایی برای دوره بعدی نمایشگاه اندیشیده شود تا شاهد نمایشگاه پربازده‌تری باشیم.
 
دانشگاهیان استقبال نکردند
رضایی همچنین با بیان اینکه ما در این نمایشگاه انتظار بیشتری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشتیم، گفت: بخش عمده مخاطبان و مشتریان ما دانشگاهیان هستند اما متاسفانه استقبال خوبی از نمایشگاه نکردند؛ به سه دلیل. نخست اینکه اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌ها انجام نشده بود. دوم اینکه زمان برای تامین بودجه محدود بود و دانشگاه‌ها نتوانستند برای خرید کتاب بودجه بگیرند و سوم اینکه اعلام کردند کار کردن با این سایت سخت است.
 
وی درباره مسال بودجه خرید کتاب دانشگاه‌ها توضیح داد: بودجه لازم برای خریداری کتاب به دانشگاه‌ها تزریق نشده بود و بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌ها از همکاران ما خرید نداشتند؛ درحالی که بیشتر کتاب‌های ما دانشگاهی است و بخش عمده مشتریان ما انفرادی بودند یعنی کسانی که به کتاب خارجی نیاز داشتند و با تخفیف ۵۰ درصد توانستند با توجه به قیمت بالای نرخ ارز کتاب‌های خود را با تخفیف خوبی خریداری کنند.
 
رضایی عنوان کرد: بخش داخلی و خارجی تفاوت زیادی با هم دارند و ناشران داخلی به راحتی می‌توانستند کتاب مورد نیاز مشتری را تامین کنند اما ناشران خارجی محدودیت دارند و اگر تنها دو کتاب دارد، مجبور است فقط همان‌ها را بفروشد. این‌ها از جمله مواردی است که در دوره‌های آینده با اطلاع‌رسانی به موقع درباره زمان نمایشگاه می‌توان از پیشامد آ‌ن‌ها جلوگیری کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها