دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
«دِل‌اندَروا»؛ داستان‌هایی از عشق مهاجران افغان به امام رضا (ع)

کتاب «دِل‌اندَروا» مشتمل بر داستان‌هایی با مضمون عشق مهاجران افغان به امام رضا (ع) به‌همت «ام البنین ماهر» نویسنده نوقلم افغانستانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «بخارها اشک می‌شوند و می‌ریزند»، «لطف رضا»، «منفی هجده نزدیک قطب»، «صفر چرخی»، «بیرقی ایستاده در کنار دیوار»، «ستاره افغان»، «بیا که بریم به مزار ملامحمدجان» و «دل اندروا» عناوین داستان های این کتاب با موضوع زیارت و مهاجرین افغانستانی است.
 
«دِل‌اندَروا» در 80 صفحه داستان آدم‌هایی است که عاشق‌اند‌ و عشق به شاه خراسان نقطه مشترک تمام این آدم‌ها است. تمامی داستان‌های این اثر به نوعی با مفهوم زیارت و ارادت به امام رضا (ع) ارتباط دارد.

واژه «دِل‌اندَروا» در لغات بیشتر به معنای سرگردانی و حیرانی و یک ترکیب قدیمی است که در افغانستان بسیار رایج است و در خراسان نیز از این کلمه استفاده می‌کنند، این ترکیب در ادبیات کلاسیک ما وجود دارد و شعرایی همچون انوری و فرخی در اشعار خود از این واژه استفاده کرده‌اند.
 

مجموعه داستان‌های «دِل‌اندَروا» برخوردی کاملا واقع‌بینانه با مقوله مذهب دارد و ساختارهای مذهبی خانواده‌ها را نشان می‌دهد، در هر یک از داستان‌ها گوشه‌ای از باورهای مردم حضور دارد.
 
«دِل‌اندَروا» به قلم ام البنین ماهر با طراحی جلدی از احسان جعفرپیشه و صفحه‌آرایی حسن علی‌پور سال 1398 در هزار نسخه توسط انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها