چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
بسیج باید بهترین سیمای یک جامعه باشد

ایوب دهقانکار گفت: بسیج باید بهترین سیمای یک جامعه باشد؛ حال این جامعه می‌تواند اداره، سازمان، کوچه و محله باشد و بسیجی هر جمع و جامعه‌ای باید بهترین و زیباترین سیما را داشته باشد. بسیجی باید در مدرسه، دانشگاه و... بهترین باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به همت گروه جهادی پایگاه مقاومت بسیج امام صادق (ع) خانه کتاب و ادبیات ایران، «پویش همگانی مدد به نیازمندان (کمک مومنانه)» آغاز شد که براساس آن بسته‌های ارزاق اهدایی و کمک‌های مردمی به روستای پابند استان زنجان ارسال خواهد شد. در آئین افتتاح پویش کمک مومنانه، ایوب دهقانکار؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، جواد حیدری؛ فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امام صادق (ع) خانه کتاب و ادبیات ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین عباس عباس‌زاده؛ مشاور فرهنگی موسسه حضور داشتند.
 
نخستین رزمایش کمک مومنانه‌ خانه کتاب و ادبیات ایران
در ابتدای این برنامه جواد حیدری بیان کرد: این نخستین رزمایش کمک مومنانه‌ای است که در موسسه ادغام شده خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود و این امر از طریق گروه جهادی پایگاه بسیج صورت گرفته است. این پایگاه نیز با کمک شما همکاران مجموعه شکل گرفت و اکنون طراحی داخلی آن انجام شد که محیط بسیجی‌وار بودن و جهادی بودن آن دیده شود تا بتوانیم روحیه جهادی و شهادت که از قبل در وجودمان بود را بیشتر کنیم و همینطور در عمل نشان داده و بر بقیه افراد نیز اثرگذاری داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه این بسته‌های کمک مومنانه از سوی همکاران موسسه و بخش دیگر آن از خارج از مجموعه تأمین شد، افزود: بناست تا فردا این کمک‌ها را به روستای پابند استان زنجان ببریم و بین خانوارهایی که مشخص شده، توزیع کنیم. هزینه هر بسته نیز 300 هزار تومان بوده است.
 
حیدری همچنین گفت: قرار است در اتاق بسیج، بحث‌های اعتقادی، خداشناسی، امام‌شناسی، خودشناسی و احکام شرعی و سیاسی انجام شود و صرف یک اتاق و دکور خالی نباشد.


وقتی برای مردم کاری کنید، خداوند جبران می‌کند
ایوب دهقانکار نیز در این آئین با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم ویژگی‌هایی برای خود برشمرده که برخی سلبی و برخی ثبوتی است، اظهار کرد: از ویژگی‌های خداوند این است: «لَمْ یتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَدا»، خداوند نه همسر دارد و نه فرزند، یا در سوره توحید آمده است که «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ»، خداوند هیچ شریک و همتایی ندارد. یا در جایی دیگر ذکر شده است «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ»، حتی رفیق و دوستی که این دوست‌گزینی و رفیق‌گزینی حاکی از ضعف باشد، ندارد.
 
وی ادامه داد: اما در جایی حدیث قدسی داریم که می‌فرماید «الخَلقُ عِيالُ الله»، مردم زن و بچه و عیال خدا هستند؛ درواقع این‌ها با یکدیگر پارادوکس ندارد. ابتدا این شأن و جایگاه خدا را مشخص می‌کند که خداوند در چه جایگاه عظیمی قرار دارد و بعد جایی می‌گوید مردم عیال خدا هستند. ما در جوشن کبیر خدا را این‌گونه صدا می‌زنیم: «یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ قَرِیبٌ»، ای کسی که در عین اینکه جایگاهی اعلا و متعالی داری، برای بندگان نزدیک و قریبی و «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» از رگ گردن نزدیک‌تری.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنین گفت: در جلسه‌ای که چندماه پیش با حضور آقای حیدری برگزار شد و او به‌عنوان فرمانده بسیج موسسه قبول زحمت کرد، اشاره کردم که بسیج را این‌گونه تعریف کنیم: (ب) را بهترین، (س) را سیما، (ی) را یک و (ج) را جامعه در‌نظر بگیریم. در این صورت بسیج باید بهترین سیمای یک جامعه باشد؛ حال این جامعه می‌تواند اداره، سازمان، کوچه و محله باشد و بسیجی هر جمع و جامعه‌ای باید بهترین و زیباترین سیما را داشته باشد. بسیجی باید در مدرسه، دانشگاه و... بهترین باشد.
 
دهقانکار تأکید کرد: وقتی فرمانده بسیج در فکر بازسازی اتاق بسیج موسسه بود که پیشانی خانه کتاب و ادبیات ایران است، استقبال کردم، ولی واقعا کافی نبود و منتظر بودم ببینم بعد از این شکل و شمایل بسیجی‌وار و جنگی که قرار است از آن فضای جبهه و جنگ القا شود، چه اتفاقی می‌افتد و اگر بنا بود به همان شکل باشد، ناکافی بود. به واقع از اتاق بسیجی که به فکر مردم نباشد، انتظاری نمی‌رود و نمی‌توان به آن امیدوار بود.
 
وی افزود: تا اینکه دیروز به من خبر دادند که این اتفاق مبارک افتاده و قرار است بسته‌های معیشتی که با کمک مومنانه شما و دوستان تهیه شده به‌دست محرومان و نیازمندان برسد و اینجا بود که بنده سجده شکر به‌جا آوردم که الحمدُلله بسیج رسالت خود را شناخته است.
 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، تصریح کرد: بودن عکس شهدا، فضای خاکی و... ارزشمند است و ما این کار را نفی نمی‌کنیم، ولی کافی نیست؛ طراحی چنین فضایی زنده نگه داشتن یاد شهدا و یاد فضای جبهه و جنگ است، ولی کافی نیست و وقتی می‌گوییم بسیج بهترین سیمای یک جمع است، نمودش را در این جمع می‌بینیم.
 
دهقانکار در ادامه گفت: دلیل این‌همه فضیلت شهدا، برتری دادن و مقدم دانستن دیگران بر خود است. ایثار به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد و حد غایی آن شهادت و بذل جان است، ولی ایثار نمونه‌های دیگری هم دارد و همین کاری که دوستان انجام دادند، نوعی ایثار مالی است و در این دوره‌ای که ممکن است خود همکاران نیز به لحاظ اقتصادی و معیشتی در شرایط ایده‌‌آل و مطلوبی نباشند، چیز کمی نیست.
 
وی افزود: وقتی کمکی صورت می‌گیرد، خداوند به کارها، بدن‌ها، جان‌ها و مال‌ها برکت می‌دهد و جای شکر دارد که در موسسه‌ای کار می‌کنیم و در جمعی هستیم که هم ظاهر و هم باطن شعائر اسلامی رعایت می‌شود. به واقع «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها» بهترین کارها همان سخت‌ترین کارها است، هر کار و عبادتی سخت‌تر باشد ارزشمندی آن بیشتر است. صدقه‌ دادن نیز یک حسن است و اینکه از تهران به زنجان رفته و آنجا دل هموطنی را شاد کنی، شیرینی و حلاوت دیگری دارد.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین اظهار کرد: زمانی که اسلام در جنگ خندق در محاصره شدید و سخت‌ترین شرایط بود و تصور می‌رفت از اسلام جز نام چیزی باقی نمی‌ماند و آنوقت که مومنان همراه پیامبر با کلنگ بر خاک زده و خندق حفر می‌کردند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند من فتح کاخ پادشاهان توسط اسلام را در جرقه‌هایی که بر اثر اصابت کلنگ به سنگ حاصل می‌شود، می‌بینم.
 
دهقانکار در پایان گفت: خداوند به کار خوب برکت می‌دهد؛ «إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ»، خداوند وعده می‌دهد و در وعده‌هایش تخلف نمی‌کند؛ در حقیقت صدقه مالی است که زیاد می‌شود و گمان نکنید با این صدقه‌ای که داده‌اید چیزی از مالتان کم شده است. یکی از اسامی خداوند جبار است؛ جبار یعنی جبران کننده و وقتی شما برای عیال خداوند که همان مردم هستند کاری کنید او نیز جبران می‌کند و یکی از آن‌ها کثرت و فراوانی در مال است.


انفاق را علنی کنید
در بخش پایانی این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین عباس‌زاده، بیان کرد: یکی از مواردی که همیشه توصیه شده این است که در کارها ریا نباشد اما در بحث انفاق نگفتند ریا نباشد، بلکه می‌گویند آن را علنی مطرح کنید، چون دیگران تشویق می‌شوند و این سنت حسنه رشد پیدا می‌کند. انشاالله این کار به احسن وجه مورد قبول قرار گیرد و فتح بابی باشد برای اینکه این انفاق‌ها و کمک‌های مومنانه بیشتر و بیشتر صورت گیرد؛ به‌ویژه در این شرایطی که وضعیت معیشتی، نیازمندان را اذیت می‌کند و انشاالله گره‌گشایی حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها