شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
آیا کرونا واقعا زنجانی‌ها را کتابخوان‌تر کرده است؟

یک پیک دوچرخه‌ایِ کتابرسان در زنجان در حوزه توزیع کتاب فعالیت دارد، می‌گوید که با شیوع ویروس کرونا، آمار سفارش کتاب در زنجان بیشتر شده است و لذا بر این نظر است که مطالعه در زنجان رونق گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، ماسک را تا زیر چشمانش بالا برده است و چهره‌اش مشخص نیست، به داخل کتابفروشی می‌رود و یک بسته کتاب تحویل می‌گیرد. دوچرخه‌اش کنار خیابان پارک است و در طول طی مسیر کتابفروشی تا دوچرخه نگاهی به کتاب‌ها می‌اندازد به مقصد می‌رسد، کنار دوچرخه می‌ایستد و کتاب‌ها را از سبد برمی‌دارد و راه می‌افتد و کتاب‌ها را تحویل صاحبش می‌دهد. این روال روزانه چند بار برای وی تکرار می‎شود؛ کتابفروشی که بیشترین کارش در پیک دوچرخه، تحویل کتاب‌های شهروندان است.

«محسن نوری» پیک کتابرسان «دوچرخه تیزچرخ»، جوان زنجانی است که با شیوع ویروس کرونا در حوزه توزیع کتاب فعالیت دارد. او می‌گوید این روزها مطالعه در زنجان رونق گرفته است.

نوری در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه فعالیت پیک دوچرخه علاوه بر کمک به پاکیزگی محیط زیست و کاهش آلودگی هوا موجب سریع رساندن مرسولات درخواستی می‌شود، افزود: ارسال محصولات فرهنگی از طریق پیک دوچرخه‌ ارزان‌تر نیز هست.

این پیک کتابرسان درباره روال کار پیک «دوچرخه تیزچرخ» نیز گفت: شیوه کار به این شکل است که مشتریان با تماس تلفنی به صورت غیرحضوری سفارش خود را انجام داده و سپس کتاب خود را درب منزل تحویل می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه سایر مجموعه‌های فرهنگی مثل روزنامه‌فروشی‌ها هم استقبال خوبی از پیک دوچرخه کرده‌اند، بیان کرد: با توجه به اینکه محصولاتی همچون کتاب و یا روزنامه حجم کمی دارند، از همین رو اغلب ارسال مرسولات در این بخش از طریق پیک دوچرخه انجام می‌شود.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر اغلب کتابفروشی‌های شهر زنجان از طریق پیک دوچرخه سفارش‌های خود را به دست مشتری می‌رسانند، بیان کرد: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته شاهد ارسال مرسولات متعددی در حوزه کتاب بوده‌ام، از همین رو به نظرم می‌رسد که سطح مطالعه در این شهر بالاتر رفته است.

مدیرکل پست استان زنجان نیز در ارتباط با ارسال مرسولات در روزهای کرونایی به خبرنگار ایبنا گفت: گسترش کسب و کارهای اینترنتی موجب افزایش ارسال مرسولات شده است.

جواد رسولی گفت: علاوه بر این مرسولات دیگری از جمله صنایع دستی، مواد غذایی و حتی محصولات ویژه یک شهر برای مثال زیتون طارم هم افزایش یافته و بر اساس ظرفیت، شاهد ارسال آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا با همه مشکلاتی که داشت، موجب دیده شدن پُست شد، اضافه کرد: حتی در نمایشگاه کتاب نیز، پُست ثابت کرد که تاثیر بسزایی در ارسال مرسولات دارد.

مدیرکل پست استان زنجان با اشاره به اینکه مرسولات در کمترین زمان ممکن و با نازل‌ترین قیمت به دست گیرنده می‌رسد، افزود: همین امر موجب اعتماد بیشتر مشتریان شده است.

رسولی در ارتباط با ارسال مرسولات در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی نیز گفت: شاید نتوان آمار مجزایی در ارتباط با مرسولات فرهنگی از جمله کتاب داد، اما طبق امار مرسولات پستی در بخش کتاب هم افزایش قابل توجهی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها