یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
قلعه تاریخی شاخ جزو بزرگترين قلعه‌های غرب کشور به حساب می‌آید

«عبدالمالک شنبه‌زاده» پژوهشگر ایلامی و مؤلف کتاب «قلعه‌ی شاخ» می‌گوید: قلعه تاریخی شاخ واقع در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران با توجه به وسعت هشت هکتاری، جزو بزرگ‌ترين قلعه‌های غرب کشور محسوب می‌شود.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» پژوهشگر ایلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری‌ کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، از انتشار کتاب «قلعه‌ شاخ» در روزهای اخیر توسط انتشارات زاگرو خبر داد و گفت: قلعه تاریخی شاخ واقع در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران با توجه به وسعت هشت هکتاری آن، جزو بزرگ‌ترين قلعه‌های غرب کشور محسوب می‌شود.
 
وی افزود: قلعه شاخ مربوط به دوره ساسانیان سده‌های اولیه دوران‌ تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دهلران، بخش زرین‌آباد، دهستان بردی، کیلومتری ۸ ضلع شرقی روستای بردی واقع شده است.
 
این پژوهشگر عرصه باستان‌شناسی در خصوص جاذبه‌ها و اماکن تاریخی و باستانی استان ایلام گفت: استان ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است و قلعه شاخ شهرستان دهلران یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان است که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به شیوه پژوهش این کتاب ادامه داد: این اثر حاصل فعالیت‌های میدانی باستان‌شناختی این اثر ارزشمند تاریخی است که با تلاش گسترده علمی و با همکاری و همگامی بسیاری از باستان‌شناسان و کارشناسان این عرصه تدوین شده است.

مؤلف در بخشی از مقدمه این گونه نوشته است:
«...در این نوشتار سعی شده است به منظور کسب اطلاع از ساخت یکی از قله‌های کوهستانی ساسانیان و تجزیه و تحلیل عناصر معماری و علت ساخت آن به بررسی قلعه شاخ یکی از شاهکارهای  معماری ساسانی پرداخته شود. تاریخی در بخش شرقی روستای بردی زرین‌آباد از توابع شهرستان دهلران واقع شده است این اثر به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، لذا منابع زیادی در خصوص آن وجود ندارد. در سال‌های اخیر نیز سازمان میراث فرهنگی استان ایلام اقدام به تهیه طراحی آسیب شناسی و مطالعات تاریخی این اثر نموده است.»
 
کتاب «قلعه‌ی شاخ (بنای منسوب به دوران ساسانی در زرین‌آباد ایلام)» در 180 صفحه تالیف عبدالمالک شنبه‌زاده، در 1000 جلد با طرح جلدی از معصومه صفایی‌نیا، به قیمت 75 هزار تومان در چهار فصل با تصاویر و نقشه‌های مربوط، توسط انتشارات زاگرو چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها