جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
آیت‌الله عباسعلی صادقی قهاره از روحانیون برجسته حوزه علمیه کمالیه لرستان درگذشت

آیت‌الله عباسعلی صادقی قهاره از روحانیون برجسته حوزه علمیه کمالیه لرستان در 96 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، آیت‌الله عباسعلی صادقی قهاره (متولد ۱۳۰۴ ش. در روستای قهساره شهرستان اردستان استان اصفهان) از روحانیون برجسته حوزه علمیه کمالیه لرستان که با دعوت آیت‌الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم‌آباد هجرت کرد و منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان گشت صبح روز 12 آذر 1400 پس از طی یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. 

آیت‌الله صادقی قهاره با مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم همچون: آیت‌الله بروجردی، امام خمینی (ره) ارتباط نزدیک و صمیمی داشت و پیوستگی وی با حوزه علمیه قم و ارتباط با شخصیت‌های بزرگ سیاسی و علمی، چون شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری و آیت‌الله فاضل لنکرانی باعث شد دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اقدام به جمع‌آوری خاطرات ایشان کند.

کتاب «میان لشکر هجران؛ تاریخ شفاهی خاطرات آیت‌الله عباسعلی صادقی قهاره» با تحقیق و تدوین سامان سپهوند از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.
 
نسخه اولیه این کتاب در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، توسط واحد تاریخ شفاهی لرستان پس از انجام ۳۳ ساعت مصاحبه توسط آقایان ایمان سپهوند و رضا اقبالی و تدوین سامان سپهوند به مناسبت کنگره نکوداشت این عالم بزرگ که در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ در خرم‌آباد برگزار شد، منتشر شد و بعد از اعمال اصلاحات و اضافات و اسناد فراوان منتشر شده است.

این کتاب از سه فصل تشکیل شده است:
فصل اول کتاب «از تولد تا هجرت به خرم‌آباد» نام دارد که مطالب آن شامل سال‌های کودکی، شروع تحصیلات حوزوی و هجرت به قم، آشنایی با حضرت امام و آیت‌لله بهاءالدینی، کشف حجاب، سفرهای تبلیغی، ازدواج، عزیمت آیت‌الله بروجردی به قم، استادان و تدریس است.

فصل دوم، «از هجرت به خرم‌آباد تا پیروزی انقلاب اسلامی» نام دارد و به موضوعاتی از قبیل سفرهای حج آیت‌الله صادقی قهاره، جلسات قرآن خرم‌آباد، اقدامات شاه پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، انقلاب سفید، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، درگذشت آیت‌الله کمالوند و مدیریت حوزه پس از ایشان، کاپیتولاسیون، هجرت آیت‌الله مدنی به خرم‌آباد، مقاله روزنامه اطلاعات و واکنش‌های نسبت به آن، دستگیری و زندان می‌پردازد.

فصل سوم، «از پیروزی انقلاب تا رحلت امام خمینی (ره)» نام دارد که خاطرات راوی در مورد دوران حاکم شرع بودن، برخورد با منافقان، اعدام و دستگیری مأموران حکومت پهلوی، بازدید مناطق عملیاتی و مباحث دیگر را دربرمی گیرد. در پایان تصاویر و اسناد مرتبط با خاطرات آیت‌الله صادقی قهاره آورده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها