سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
نيازمند حفظ سنت‌ها هستيم

دبير انجمن ادبيات داستاني دريچه در آيين رونمایی از پوستر چهارمين جشنواره ادبيات داستانی دريچه در مشهد گفت: هدف صرفا برگزاری جشنواره نيست و به دنبال کمک برای كشف استعدادهای نوظهور در زمينه داستانی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، آيين رونمایی از پوستر چهارمين جشنواره ادبيات داستانی دريچه، شامگاه 11 بهمن ماه با حضور برخی دوستداران ادبيات داستانی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در مشهد برگزار شد.
 
حسين عباس‌زاده نويسنده و دبير انجمن ادبيات داستانی دريچه در این مراسم گفت: از آنجا كه انجمن ادبيات داستانی دريچه تاكنون جشنواره‌های متعددی با موضوع روستا برگزار كرده است، رويداد امسال هم با همين عنوان خواهدبود.
 
کمک به كشف استعدادهای نوظهور
 
وي با اشاره به اينكه هدف ما صرفا برگزاری جشنواره نيست، افزود: نگاهمان از همان آغاز جشنواره، صرف برگزاري يك رويداد نبوده، بلكه مي‌خواستيم از اين طريق به كشف استعدادهای نوظهور در زمينه داستانی كمكي كرده باشيم.
 
نويسنده كتاب «خوش به حال هيچكس» موضوع اين رويداد را آزاد و قرار گرفتن داستان در فضاي روستا دانست و عنوان كرد: آن چيزی كه در اين روزها بدان نيازمند هستيم، حفظ سنت‌ها و اصالت‌ها است. همه ما قطعا از مناطق روستايی خاطراتی داريم. زاده روستا باشيم، يا براي دور شدن از روزمرگی و خستگی شهر به آنجا پناه ببریم، فرقي نمي‌كند و در هر صورت، حال خوب ما معطوف به آن محيط می‌شود.
 

عباس‌زاده افزود: در سومين دوره جشنواره ادبيات داستانی دريچه، بیش از ۸۰۰ داستان از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه انجمن ارسال شده بود، كه همه در فضای شگفت‌انگیز و بومی نوشته شده بودند. داستان‌هايی كه از نظر سطح كيفی نسبت به دوره‌‎های قبل رشد محسوسی داشتند و اين رقم خود، نشان‌دهنده علاقه و رغبت داستان‌نويسان به موضوع روستا است.
 
دبير انجمن ادبيات داستانی دريچه با بيان اينكه ملاک نظر هیئت داوران جشنواره در دوره قبل، تنها روایتگری داستانی سالم نبوده، اظهاركرد: دیالوگ‌نویسی‌های قوی، بن‌مایه‌ها و تخیّل دراماتیک متفاوت، از ديگر موضوعاتی بود كه به آن توجه شد.
 
جزئيات چهارمين جشنواره ادبيات داستانی دريچه
 
وی در خصوص جزئيات بيشتر چهارمين جشنواره ادبيات داستانی دريچه هم گفت: موضوع جشنواره طبق سال‌های گذشته آزاد بوده، اما داستان بايد كوتاه و در فضاي روستا اتفاق بيفتد.
 
عباس‌زاده ادامه داد: از هر شرکت‌کننده حداکثر یک اثــر مستقل پذیرفته می‌شود و محدوديت سني هم براي شركت در جشنواره وجود ندارد. اثر ارسالی نباید قبلاً در مجموعه داستانی فردی، یا جمعی به‌صورت کتاب منتشر شده، يا حائز رتبه برتر باشد. اما ارسال اثری كه قبلاً در نشریات، ویژه‌نامه‌ها و جشنواره‌ها منتشر شده‌اند، محدودیت ارسال ندارند.
 
وي آخرین مهلت ارسال اثر را تا 31 اردیبهشت 1401 اعلام کرد و ادامه داد: نويسندگان توجه داشته باشند كه، دريافت تاييديه اثر ارسالي توسط انجمن الزامي است و تاييديه حداكثر در مدت 3 روز به پست الكترونيكي ارسال کننده، ارسال خواهد شد. همچنين اهداء جوايز نقدی و مبلغ آن براساس به ميزان حمايت اسپانسرهاي مالی جشنواره بستگی دارد.
 
دبير انجمن ادبيات داستاني دريچه افزود: علاقمندان مي‌توانند با مراجعه به سايت انجمن یا تماس با شماره 09385411024 از جزییات بیشتر شرکت در این جشنواره مطلع شوند.
 

عباس‌زاده با بيان اينكه انجمن از هرگونه نظر و مشارکت فرهنگی استقبال خواهد كرد، اظهار كرد:  اين انجمن در سياست‌گذارى‌ و تصميم‌گيرى‌ و اجراي کامل سياست‌هاى خود مستقل است.
 
اضافه می‌شود در سومين دوره از برگزاري جشنواره ادبيات داستانی دريچه، به‌ترتیب : شهرام ریاحی‌فر، با داستان شکار ماهی بزرگ از تهران، محسن یاوری با داستان در حاشیه رودخانه هیروچایی از کرمانشاه و نفر سوم فرزانه باباجانی، با داستان سازت را کوک کن پسر از مشهد، برندگان این دوره از جشنواره بودند.
 
همچنین از حمیدرضا جعفری، با داستان سگ ماهی از مشهد، مهشاد لسانی با داستان حلوا از تهران، مریم محمدی کلهری با داستان اصغر بابا رحیم از تهران، نسیم سهیلی داستان دو مرز از مشهد، نفیسه خسروی با داستان این مملکت دیوانه خانه است از تهران، نسیم کمال احمدی با داستان نوبت سی ام از مشهد و عباس قدیر محسنی با داستان من خدا را کشتم از تهران تقدیر به عمل‌آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها