یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی خوزستان(یادمان دعبل خزاعی) برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی شامگاه ٢٣ بهمن ماه در شوش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، در مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع)  با بیان اینکه 19سال پیش جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در مشهد آغاز شد ، گفت: با استقبال زیادی که از جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)  شد این جشنواره‌ها از نظر کیفی توسعه پیدا کرد و امروز شاهد نوزدهمین دوره از این جشنواره در سراسر کشور هستیم.

محمدرضا برازش با اشاره به بخش‌های جشنواره  بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) افزود: این جشنواره در 18 استان کشور در بخش‌هایی چون: شعر فارسی ، عربی رضوی، ترکی رضوی ،داستان، خاطره نویسی ، گرافیک ، عکس ، نگارگری ، تئاتر، خوشنویسی ، میراث مکتوب و فیلم و رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود.

 وی ضمن تشریح اهداف جشنواره فرهنگی و هنری بین المللی امام رضا (ع) اظهار کرد: بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آستان قدس رضوی و سایر نهادها و دستگاه‌های عضو جشنواره، هرسال برنامه‌هایی متنوع در ارتباط با امام رضا (ع) و ائمه در داخل و خارج از کشور با هدف معرفی دیدگاه‌های متفاوت زندگی و سیره  ائمه توسط هنرمندان برگزار می‌کند.

برازش گفت: در این جشنواره هنرمندان در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با به تصویرکشیدن ابعاد زندگی ائمه،  مردم را هرچه بیشتر به سیره اهل بیت جذب کنند.

در این مراسم عدنان غزی فرماندار شوش گفت: اگرچه جشنواره شعررضوی به چند زبان در استان‌هایی از کشور برگزار می‌شود ، اما استان خوزستان حلقه وصل کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران است. و در این چند دوره برگزاری جشنواره توانست به ظرفیت‌های بالایی دست یابد.

غزی که داوری چند دوره از جشنواره شعر رضوی عربی خوزستان را بر عهده داشته است، بیان کرد: با توجه به مشغله کاری داوری این جشنواره و خدمت به اهل بیت بزرگترین افتخار برای من بوده و کار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این جشنواره تکمیل کننده کارهای خوب در عرصه هنر و ادبیات است.
 

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین پایانی جشنواره شعر رضوی گفت: مفتخر هستیم که ما مردم شوش، دعبل خزاعی را در آغوش خود داریم . چون دعبل شاعر مورد عنایت امام رضا(ع)  بوده است و با برگزاری این جشنواره در چند دوره، اتفاق تازه‌ای در حوزه فرهنگ در شهرستان شوش و کرخه رقم خورده‌است.  

جوروند با تاکید بر این نکته که ابتدای پیدایش شعر در ایران گره خوردگی بسیار زیادی با اهل بیت عصمت و طهارت دارد، تصریح کرد: در قرن چهارم «کسایی » از جمله شاعرانی بود که پیوند زیادی با اهل بیت و مفاهیم دینی به خصوص مفاهیم شیعه داشت که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: پس از کسایی در قرن پنجم و ششم شاعران زیادی چون : فردوسی و رودکی به مضمون اهل بیت پرداختند و تا به امروز خوشبختانه این ارتباط و صمیمیت زیاد بین حوزه شعر و اهل بیت وجود داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: شاعران عرب در استان خوزستان جایگاه بالایی جهت پرداختن به موضوع اهل بیت عصمت و طهارت دارند. و در طول این چند دوره برگزاری جشنواره شعر رضوی،  شاعران عرب استان ،توانستند زیباترین اشعار و قصیده‌ها را در مدح ائمه بسُرایند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این جشنواره تداوم داشته باشد و به سرانجام بسیار بهتری برسد. هم اکنون اشعار شاعران عرب خوزستان نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای عربی مورد ستایش قرار گرفته و باید این سرمایه‌های بزرگ در استان را غنیمت بشماریم.

 در پایان مراسم هئیت داوران متشکل از :« سید شبر محسنی» ، «سالم ساری» و «عدنان غزی» از بین تعداد 66 اثر راه یافته به دبیرخانه جشنواره ، 45 اثر را به مرحله نهایی معرفی کردند و پس از بررسی نهایی 19  اثر برگزیده را به شرح زیر اعلام کردند:

هئیت داوران در بخش فصیح مقام اول را به «محمد فرحات» از کشور لبنان اختصاص داد و در این بخش مقام دیگری را شایسته تقدیر ندانست.

در بخش شعبی : مقام اول به « محمد الهلیچی» ازشهرستان کارون،  مقام دوم به « حسین الوایلی» از خرمشهر و مقام سوم به «فرحان الکنانی » از شوش تعلق گرفت.

هئیت داوران در بخش شعبی  «یوسف الشرهانی» ، «عبدالحسین الصیاحی » و «محمد جواد الساعدی» از اهواز،  «عبدالغنی الحزباوی» کارون و  «سیدمحسن البخانی» از شوش را شایسته تقدیر دانست.

همچنین هئیت داوران در بخش مقاله «فاطمه پارسی » از تهران را به عنوان شایسته تقدیر این بخش معرفی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها