سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
تحولات جدید روسیه را در «روسیه، جامعه، سیاست و حکومت» بخوانید

کتاب «روسیه، جامعه، سیاست و حکومت» نوشته مهدی سنایی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران همراه با مطالب افزوده جدید به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) چاپ چهارم کتاب «روسیه، جامعه، سیاست و حکومت» نوشته دکتر مهدی سنایی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران همراه با مطالب افزوده جدید منتشر شد. 
 
سنایی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «نسخه جدید کتاب روسیه هفته پیش منتشر شد! آخرین تحولات سیاست داخلی و خارجی روسیه! شیوه‌های تصمیم‌گیری در نظام سیاسی روسیه؟ کتاب را می‌توان از سایت طاقچه دریافت کرد. نسخه چاپی کتاب نیز به زودی در دسترس خواهد بود. 

عناوین کتاب در چاپ چهارم شامل این سرفصل‌هاست: «پیشگفتار چاپ چهارم، فصل اول؛ «تاریخ روسیه، هویت و جریان‌های فکری»، فصل دوم؛ «جامعه، دین و فرهنگ در روسیه»، فصل سوم؛ «فرهنگ سیاسی روسیه: مفاهیم و روندها»، فصل چهارم؛ «نظام سیاسی در روسیه»، فصل پنجم؛ «ویژگی‌ها و روندهای اقتصادی در روسیه»، فصل ششم؛ «سیاست خارجی روسیه»، فصل هفتم؛ «سیاست‌های دفاعی و امنیتی روسیه».  

در این کتاب تلاش شده چارچوب بررسی‌های معمول «سیاست و حکومت» گسترش یابد و حوزه‌های دینی، فرهنگی، هویتی و فکری را نیز شامل شود. از جمله مزیت‌های این پژوهش بهره‌گیری گسترده از منابع روسی در کنار سایر منابع و مشاهده و بررسی تحولات از نزدیک و به صورت میدانی است. علت طولانی شدن تکمیل این تحقیق تنها اشتغالات اجرایی من نبوده است بلکه وقوع مکرر تحولات جدید و بنیادین طی چند سال اخیر در سیاست داخلی و خارجی روسیه و نیاز به تغییر و افزودن مطالب، مزید بر این علت بوده است.

از ویژگی‌های دیگر کتاب حاضر این است که به جای تمرکز بر چارچوب‌های عمومی و سوابق تاریخی منتشر شده در آثار دیگر، بیشتر به تشریح وضعیت کنونی و تبیین مختصات روسیه معاصر و آخرین وضعیت و تحولات عصر ولادیمیر پوتین پرداخته است. این پژوهش گام کوچکی است برای شناخت پیشینه تاریخی زیرساخت‌های فکری و اجتماعی و همچنین تحولات و ساختارهای سیاسی کشوری که همه پژوهشگران به پیچیدگی و دشواری فهم آن اذعان می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها