دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
دفتر شعر «نیم صدا در لبخند خورشید» منتشر شد

دفتر شعر «نیم صدا در لبخند خورشید» اثر جدید عابدین پاپی، شاعر و منتقد ادبی از سوی انتشارات واژگان الف منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ عابدین پاپی متخلص به آرام، نویسنده، شاعر، منتقد و نظریه‌پرداز ادبی از انتشار این مجموعه از سوی انتشارات واژگان الف خبر داد.

پاپی درباره اثر جدید خود گفت: این دفتر شامل 30 شعر مینی‌مال است که در نیمه دوم دهه 80 سروده شده‌اند و بعد از یک دهه مجوز چاپ­ گرفته­‌اند. درون‌مایه آن اجتماعی-طبیعی است. سبک اشعار تقریبا رئالیسم با آیتم‌هایی اجتماعی است که نظر شاعر اغلب به منظر جامعه، طبیعت و مفاهیم طبیعی است. 

این نویسنده در اشاره به عنوان کتاب اظهار کرد: در نام مجموعه، تلاش ما بر آن بوده است که نیمی از صدای خود را با تشخصی ادبی با لبخند خورشید تقسیم کنیم و این مهم با زیرلایه‌هایی عاطفی و معرفتی شکل و شمایل گرفته است. بی‌گمان نام مجموعه با اشعار، ارتباط معنایی و حتی زبانی دارد و نوع گزینش و بینش واژگان در این دفتر تقریبا اجتماعی و طبیعی و یا به تعبیری ناتورالیسم است. بدین معنا که اغلب چیدمان کلمات در جهت نیل به بافت زبان شعر از همین جنس و سنخ است.

او افزود: در جوانبی اشعار این دفتر دارای اِلِمان‌هایی طبیعی با رویکردی مرگ‌اندیشانه هستند و تقریبا مرگ‌اندیشی در این دفتر و سایر دفاتر من به خوبی دیده می‌شود، زیرا که بافت مرگ‌­گون اجتماع شاعر را وادار می­‌کند که با واقعیّات کلاف بخورد. همچنین گفت‌وگو و گفت‌وگومندی دو عنصر مهم در اشعار من هستند.

این شاعر درباره شعر بیان کرد: شعر می‌­تواند از دو نوع «خود» برخوردار باشد. یکی «خودبینی» و دیگری «دیگربینی» است و تصور بر آن است که شاعر از نهان‌بینی به خودبینی شعر و از خودبینی به دیگربینی دست می‌­یابد. برای این‌که شعر در قالبی اجتماعی و چندجانبه خود را در بافت هستی نشان دهد نیاز به ممارست و تمرین بسیار و منظم در حوزه خودبینی است که این فرآیند مهم را بایستی شاعر با رویکردی تبارشناسانه در دایره شعر بیاموزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها