شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
«تنبیه متجاوز» را در ایران صدا بشنوید

کتاب «تنبیه متجاوز» از آثار مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در قالب یک کتاب صوتی روی پایگاه ایران صدا قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سال ۱۳۶۱ شناسایی متجاوز در جنگ عراق علیه ایران در سازمان‌های بین‌المللی، از جمله شورای امنیت، مورد توجه قرار نگرفته بود و مناطقی از کشور به دست ارتش عراق اشغال شده بود. بنابراین، ایران تصمیم گرفت با انجام عملیات رمضان و نفوذ به خاک عراق، این کشور را وادار به عقب‌نشینی از مناطق اشغال‌‌‌شده‌‌ی کشورمان کند. روایت این تصمیم محور مباحث کتاب «تنبیه متجاوز» است که چند وقتی به شکل صوتی منتشر شده است.

کتاب «تنبیه متجاوز» از مجموعه 5 جلدی «بررسی و تحلیل جنگ هشت ساله ایران و عراق» است که ابعاد گوناگون جنگ، پس از آزادسازی خرمشهر تا پایان عملیات والفجر ۱۰ (تیر ۱۳۶۱ تا فروردین ۱۳۶۷) را بررسی کرده است.
 
محور اساسی بحث در کتاب «تنبیه متجاوز»، دلایل ورود رزمندگان به خاک عراق و راهبردها و روش‌های آن‌ها در تنبیه متجاوز، در آن شش سال است. کتاب تحولات اساسی در صحنه‌‌ی نبرد، ابتکار نظامی، تغییر موازنه‌‌ی جنگ از سال ۱۳۶۱ به بعد به نفع ایران و تغییر راهبردهای عملیاتی و عوامل مؤثر بر آن را بررسی کرده است.
 
این اثر با اولویت قرار دادن مسائل نظامی در عرصه‌‌ی تصمیم‌گیری و اقدام، نگاهی نظامی – سیاسی با رویکرد توصیفی به جنگ دارد. کتاب «تنبیه متجاوز» به‌‌‌دلیل گستردگی و گوناگونی موضوع، با تکیه به اطلاعات ۵۰ راوی جنگ، منابع کتابخانه‌ای و اسناد و مدارک معتبر تدوین شده و با ایجاز و اجمال، دوره‌‌ی شش‌‌‌ساله‌ای از جنگ (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷) را بررسی کرده است.
 
در حال حاضر تا جلد دوم این کتاب روی پایگاه خبری ایران صدا قرار گرفته است.
لینک جلد دوم

 لینک جلد اول

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها