دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
نقد و بررسی کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی»

چهارمین روز هفته کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نشست نقد و بررسی کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» را سه‌شنبه (24 آبان‌ماه) ساعت 14-16 برگزار می‌کند.
 
این نشست با حضور حسن حضرتی مولف کتاب، مهدی عبادی منتقد و مصطفی نوری دبیر نشست و پژوهشگر تاریخ معاصر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
 
مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی، گزارشگر تحولات مشروطه ایران و تلاش‌های تجددخواهانه ایرانیان از دریچه نگاه دولت عثمانی است. با خوانش و ترجمه اسناد ترکی آرشیو عثمانی، این اثر داده‌های نویی را در اختیار مشروطه‌پژوهان قرار می‌دهد. اتفاقی که برای نخستین‌بار رخ می‌دهد زیرا آنچه تاکنون از آرشیو عثمانی استخراج و انتشار یافته، عموما اسناد فارسی بوده و کسی به سراغ اسناد ترکی نرفته است.

اسناد ارائه‌شده آگاهی‌های بکر و سودمندی درباره مواضع علمای ایران و نجف درباره مشروطه ایران، مسائل، تلاش‌ها و محدودیت‌های روزنامه‌های فارسی‌زبان استانبول، مواضع دولتمردان ایران و عثمانی درباره مشروطه ایران و حمایت‌ها و کارشکنی‌های آن‌ها، اتفاقات تبریز، ارومیه، بوشهر، رشت و دیگر شهرهای ایران و عملکرد دولت‌های ایران، روسیه، عثمانی و انگلیس درباره این اتفاقات، گزارش‌های سفارت عثمانی در تهران، مساعی ایرانیان استانبول برای تقویت جریان مشروطه‌خواهی در ایران و کوشش آن‌ها برای برقراری ارتباط با مجاهدان تهران و تبریز و دیگر شهرها و نیز پشتیبانی فکری و اقتصادی آنان از مجاهدان مشروطه در داخل ایران به دست می‌دهند.

نشست نقد و بررسی کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» سه‌شنبه (24 آبان‌ماه) ساعت 14-16 در آدرس بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها