مسئول بخش ۹۰ ثانیهای جشنواره قصهگویی عنوان کرد: در بخش ۹۰ ثانیهای جشنواره بینالمللی قصهگویی قصهگو باید مفهوم و محتوای موردنظر خود را در قالب و زمان ۹۰ ثانیه به مخاطب خود اعلام کند و این ویژگی، این بخش را خاص میکند.
وی تصریح کرد: ضروری است در مهارت قصهگویی، راهها و شیوههای قصهگویی آموخته و مهارت قصهگویی به اثری کاربردی تبدیل شود. چرا فقط قصهگویی از برنامههای رایج مراکز پیشدبستانی شده و ظرفیت بهرهگیری از آن در مراحل سنی دیگر، فراموش شده است؟ اگر شیوه استفاده، راهها و فنون قصهگویی، تفاوت قصهها و بیان خلاق آنها آموخته شود و مربی خود را به راهکارهای عملی آن پیوند زند و مهارت قصهگویی را یک بازی بداند، به کمک قصه، خیالپردازی را غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان آموزش میدهد.
کیانیمقدم افزود: قصه با ایجاد سوال به کودکان یاد میدهد حوادث را در ذهنشان به هم بچسبانند و واقعیتها را کشف کنند، به همین خاطر است که مهارت قصهگویی یکی از ابزارهای مهم و خلاق در انتقال مفاهیم به مخاطب است.
این قصهگو اظهار کرد: امروز باتوجه به فضای مجازی و ساختارهای جدید، ضرورت ترویج و اجرای این هنر به مراتب بیشتر از قبل است. کانون پرورش فکری بهعنوان متولی این امر اولین نهاد سازمانی است که ترویجدهنده و اجرا کننده این مهم است و تاکنون بیستوسه دوره جشنواره بینالمللی برگزار کرده و در حال حاضر در آستانه برگزاری بیستوچهارمین دوره این جشنواره است.
مسئول بخش ۹۰ ثانیهای جشنواره بیان کرد: بخش ۹۰ ثانیهای از بخشهای نوپا و جدید جشنواره قصهگویی است که ۴ دوره را پشت سر گذاشته است. از آنجایی که این بخش هیچ گونه محدودیتی ندارد بنابراین همه اقشار جامعه میتوانند در آن شرکت کنند. خوشبختانه بخش ۹۰ ثانیهای طی این سالها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
وی ادامه داد: شاید بتوان گفت قصههای ۹۰ ثانیهای یکی از سختترین بخشهای مهارتی قصهگویی است که قصهگو باید مفهوم و محتوای موردنظر خود را در قالب و زمان ۹۰ ثانیه به مخاطب خود اعلام کند و این ویژگی، این بخش را خاص میکند.
کیانیمقدم درباره آثار رسیده به بخش ۹۰ ثانیهای بیان کرد: در جشنواره بیستوچهارم ۳هزار اثر قصهگویی در بخش ۹۰ ثانیهای در سایت جشنواره ثبتنام و قصههای خود را بارگذاری کردند. اگرچه محدودیت اینترنت باعث شد تا تعدادی از دوستان و مشتاقان در این بخش نتوانند آثار خود را بارگذاری بکنند اما حضور ۳هزار اثر در این بخش خود گواه و شاهد این امر است که استقبال در جشنواره بیستوچهارم در نوع خود بینظیر است.
وی افزود: در پایش داوری اولیه ۲هزار و ۲۲۰ اثر انتخاب و وارد مرحله نیمه نهایی شدند. این آثار طی چند روز از سوی داوران و قصهگویان با سابقه و براساس سنجههای داوری ارزیابی شدند و ۲۰۰ اثر به مرحله نهایی رسیدند که بعد از برگزاری مرحله منطقهای وارد چرخه ارزیابی نهایی داوری میشوند. برگزیدگان این بخش همزمان با آیین پایانی جشنواره بینالمللی قصهگویی معرفی خواهند شد.
بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی به دبیری محمد گودرزیدهریزی برگزار خواهد شد.
نظر شما