یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
مجموعه «کتاب آفتاب» با ویراست جدید منتشر شد

انتشارات پیدایش مجموعه «کتاب آفتاب» را با ویراست جدید منتشر و راهی بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه ۶ جلدی «کتاب آفتاب» که شامل داستان‌های قرآنی و مذهبی از امامان و ائمه (ع) است به همت جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان کشور گردآوری شده است. این مجموعه به‌تازگی در قالب و ویراست جدید دوباره منتشر شده‌ است. کتاب‌های این‌مجموعه مناسب برای نوجوانان ۱۲ سال به بالا است.
 
مجموعه «کتاب آفتاب» یکی از مجموعه‌هایی است که به زندگی ائمه معصوم (ع) می‌پردازد و در شکلی فاخر و جذاب منتشر شده است. این مجموعه کتاب در 6 مجلد جداگانه و در قالب چند داستان کوتاه‌کوتاه به معرفی شخصیت و زندگانی هر یک از اهل بیت (ع) پرداخته است. طراحی جذاب و ساده و همچنین جنس متفاوت کاغذهای آن، آثاری شکیل و دل‌نشین را به جای گذاشته است.
 
با توجه به اینکه نویسندگان کتاب‌ها متفاوتند، همه آثار در یک سطح نیست؛ اما کمترین اثری که این مجموعه داشته معرفی کوتاه و جذاب زندگانی اهل بیت (ع) در قالب داستان و آن هم برای تمام سنین است. برای خیلی از نوجوانان که از 14 معصوم و امامان صلوات الله علیهم، فقط اسم‌شان و اینکه امام چندم هستند را می‌دانند، مطالعه سیره و زندگانی اهل بیت امری ضروری است. این مجموعه با جذابیت‌هایی که دارد در عین مختصر بودن می‌تواند به میزان حداقلی، این قشر از آینده‌سازان ایران اسلامی را با چهارده خورشید آشنا کند.
 
عناوین این مجموعه شامل: «قارون و گنج‌هایش (مجموعه داستان‌های قرآنی)»، «خورشیدی بر خاک (مجموعه داستان‌های ادبی، دینی)»، «ماه در چاه (داستان زندگی امام علی)»، «سوار سوم (داستان زندگی امام حسین)»، «سروها ایستاده می‌میرند (داستان زندگی حضرت ابالفضل)» و «داستان ناتمام (روایتی از زندگی امام دوازدهم» است.
 
اولین کتاب از این مجموعه 6 جلدی، «قارون و گنج‌هایش» است که مجموعه‌ای از قصه‌ها و واقعه‌هایی که در قرآن کریم بیان شده با زبانی ساده و داستانی است. این کتاب نوشته جواد نعیمی و با تصویرگری مجتبی طباطبایی است. نکته جالب در این جلد ادبی، ذکر منبع دینی و تاریخی هر داستان در پایان کتاب است. داستان‌های این‌کتاب به‌ترتیب عبارت‌اند از: گل و آتش، قارون ‌و گنج‌هایش، ماهیگیران، گناهکاران، فیل‌سواران، پا به پای تاریخ، بهشت شداد، پایگاه دسیسه‌ها، در دل دریا، جانشین.
کتاب «قارون و گنج‌هایش» در 71 صفحه و به قیمت 45 هزار تومان منتشر شده است.
 
جلد بعدی با عنوان «خورشیدی بر خاک»، داستان‌هایی کوتاه از قلم مژگان کلهر درباره فرازهایی از وقایع تاریخی و دینی که ذهنش را درگیر کرده‌اند. «خورشیدی بر خاک» با تصویرگری محمدعلی بنی‌اسدی و در قالب 9 داستان کوتاه ارائه شده است. عناوین داستان‌های این ‌کتاب از این ‌قرار است: خورشیدی بر خاک، برایتان آب آورده‌ام، زنی ایستاده، او بی‌صدا آمد، حکایت من حکایت شب‌های انتظار، کاش دلوی اینجا بود، اندوه نوح، صدای آشنای یونس، پدر.
کتاب «خورشیدی بر خاک» در 55 صفحه و به قیمت 35 هزار تومان منتشر شده است.
 
جلد سوم «داستان ناتمام» به قلم محمدکاظم مزینانی و تصویرگری مهنوش مشیری است که روایتی از زندگی امام دوازدهم شیعیان را شامل می‌شود. در داستان این‌کتاب، ‌نویسنده جوان و امروزی تلاش می‌کند داستان زندگی حضرت مهدی (عج) را از زمان اسارت مادرش (ملیکه که بعدها نرجس‌خاتون نامیده می‌شود) تا خواستگاری پدرش، امام حسن عسگری(ع) و سپس شهادت و امامت او را بنویسد. اما قهرمان داستانش یعنی حضرت مهدی(عج) در پنج‌سالگی ناپدید می‌شود. نویسنده در کنکاشی عجیب با تجربیاتی در زمان حال و گذشته، راهی بیابانی دور می‌شود تا او را پیدا کند و داستان را به پایان برساند... . این کتاب در ۶ فصل نوشته شده است.
کتاب «داستان ناتمام» در 71 صفحه و به قیمت 40 هزار تومان منتشر شده است.
 
جلد چهارم «سوار سوم»، نوشته محمدکاظم مزینانی و با تصویرگری محمدرضا لواسانی، درباره داستان زندگی امام حسین(ع) است. این داستان به گفته مزینانی، «یک قصه نیست؛ قصه‌ی عشق و وین عجب کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است. در این کتاب با نگاهی دیگر به عاشورا و سرزمین کربلا این بار به روایت دشمن‌ترین دشمنان حسین(ع)، یزید و عبیدالله زیاد و عمربن‌سعد، تا دوست‌ترین دوستان و دو خواهر ایشان: ام کلثوم و زینب(س) است.» این جلد شامل هفت عنوان که به این‌ترتیب‌اند: واگویه اول: پادشاه شراب و سراب، واگویه دوم: جاده‌ای که در آسمان به پایان می‌رسید، واگویه سوم: فرزند آینه‌های شکسته، واگویه چهارم: پرنده‌ها برای چه‌کسی آواز می‌خواندند؟، واگویه پنجم: سردار سپاه سنگدل، واگویه ششم: تنهاترین زن زمین و واگویه هفتم: میوه درخت زندگی.
‌کتاب «سوار سوم» در ۱۸۴ صفحه و به قیمت ۸۵ هزار تومان منتشر شده است.
 
جلد پنجم این مجموعه «سروها ایستاده می‌میرند» نوشته مسلم ناصری با تصویرگر کمال طباطبایی هم دربرگیرنده داستان زندگی حضرت ابالفضل عباس(ع) است. این داستان به گفته ناصری، «ماجرای عاشورای حسینی و سرزمین کربلا از منظر شیعیان هرگز نظیری نداشته و به همین خاطر روایت‌های مکرری داشته، همه خواندنی. سروها ایستاده می‌میرند داستان رشادت و ایستادگی عباس فرزند علی(ع) در روز عاشورا و در زمین کربلا است.»
‌کتاب «سروها ایستاده می‌میرند» در 104 صفحه و به قیمت 52 هزار تومان منتشر شده است.
 
آخرین جلد از این مجموعه «ماه در چاه» است که به‌قلم شهرام شفیعی نوشته شده است. این‌کتاب روایتی از تولد تا شهادت علی‌بن ابی‌طالب (ع)، امام اول و پدر امامان شیعیان است. در این کتاب شفیعی، مسیر علی شدن امام را تا شهادتی که به زعم ایشان آغازی است بر رستگاری، به رشته‌ی تحریر درآورده است. عناوین داستان‌های این‌کتاب از این‌قرار است: فاطمه بنت اسد، خبرهای تازه، پسران کوچک مکه، بیرون از خانه، تاجر عرب، روزهایی همچون تازیانه، قاتلان زرخرید، برق شمشیرها در مهتاب، برادر، شمشیر بدر، پس از جنگ، مِهر، نبرد با افسانه‌ی مرگ، شنوندگان پیام غدیر، تنی خسته روحی در آستانه‌ی پریدن، تلخ و شیرین، به سوی برترین دوست، برکه‌ی گل‌آلود، خار در چشم و استخوان در گلو، آخرین تیر تنهایی، شب و شمع،‌ خشم وفادار، ناشکیبایی، بیعت، زمزمه‌ی جغدان، جمل، نیرنگ‌ها، نامه به معاویه، قولِ یکی از سربازان «صفین»، روباه، قولِ شاهد شهادت عمار، سرپیچی، انتخاب داوران، یادآوری، داوران، وسوسه،‌ سکوت.
 
قسمتی از متن کتاب:
«مروان را دست بسته نزد امام می‌برند.
-یا امیرالمومنین... مروان را زنده گرفتیم. با او چه کنیم؟
مروان به پای امام می‌افتد. اکنون اثری از آن گردن افراشته، آن سینه‌ی پیش‌آمده و آن طعنه‌های پی‌درپی نیست.
-یاعلی تو را به حسن و حسینت از من درگذر. من بیعت می‎‌کنم.
امام به مروان سخن نمی‌گوید و یاران را مورد خطاب قرار می‌دهد.
-مروان پس از کشته شدن عثمان با من بیعت کرد. اما مرا به بیعت او نیازی نیست... با دست خود بیعت می‌کند و چون روی گرداند، آن را می‌شکند. او بر مردم حکومت می‌کند؛ اما کوتاه. همان‌قدر که سگ بینی خود را می‌لیسد. او پدر چهار فرمانروا خواهد بود و به‌زودی امت از اعمال او و فرزندان او روزهای سختی می‌بینند.
یاران امام به‌سرعت گرداگرد مروان را می‌گیرند.
پس اجازه بدهید که قطعه‌قطعه‌اش کنیم.
امام دست بالا می‌برد.
-به گناه انجام نشده، کسی را قصاص نمی‌کنیم. رهایش کنید.»
 
‌کتاب «ماه در چاه» در 119 صفحه و به قیمت 55 هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها