دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اولین بار در خوزستان راه اندازی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: با توجه به پیگیری این اداره کل، برای اولین بار در خوزستان دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اهواز، حجت الاسلام رضا کلاه کج  دوشنبه  در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) و رونمایی از کتاب «دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص)» در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: امروز مجلس ما به مناسبت یکی از افتخارات شیعیان برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان عربی برگزار شد و خداوند را شاکر هستیم در خوزستان همچون نعمتی وجود دارد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درمورد شیخ  «دعبل خزاعی»  اظهار کرد: نعمتی که مقام معظم رهبری در مورد دعبل خزاعی فرمودند که شعر دعبل جهاد است و همین موضوع نشان می‌دهد که زبان شعر و ادبیات مطالبات به حق مردم را بیان می‌کند بدون اینکه به گروهی بی‌احترامی کنند  وخوزستان دروازه میراث دار فرهنگ تشیع است.

وی با بیان اینکه به زودی برای اولین بار دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شعرعربی درخوزستان راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: 5 هزار شاعر عرب در خوزستان داریم و این از افتخارات استان خوزستان در حوزه ادبیات ولایی است.  از این به بعد هنرمندان نیاز نیست برای دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تهران مراجعه کننند.  و  چون اولین بار این دفتر و نیز دفتر شعر عربی در خوزستان راه اندازی می‌شود و می‌توانیم با اعزام هنرمندان عرصه‌ی مختلف، به کشورهای عربی،  هنر اصیل اسلامی را به سراسر دنیا صادر کنیم.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت: امسال تلاش کردیم حرکت جدیدی به جشنواره اضافه کنیم. و در بخش جوایز جهش چند برابری را داشته باشیم و نیز بُعد بین المللی جشنواره به معنای واقعی تحقق پیدا کند.

مجید منادی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره امسال شعر رضوی به زبان عربی افزود: مردم فرهنگ دوست ولایی برای این دوره جشنواره پای کار بودند و جشنواره در شهرستان‌های شادگان ، کارون ، ملاثانی ، اهواز ، بهبهان و دزفول برگزار شد و آیین پایانی این جشنواره 13 اردیبهشت ماه در محل آرامگاه دعبل خزاعی شوش برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر گستردگی شعاع جشنواره شعر رضوی به زبان عربی تصریح کرد: امسال 170 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن، چاد، تونس و ساحل عاج و... شرکت کردند و تلاش می‌کنیم که با ضبط شعرخوانی ها در مراسم اختامیه، بتوانیم به عنوان یک محصول فرهنگی شعاع جشنواره رضوی را گسترده‌تر کنیم.

در این نشست نویسنده کتاب دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص)»گفت: 15 سال پیش جشنواره رضوی با عنوان خوزستان دروازه تشیع امام رضا (ع) به ایران آغاز شد و در سال 87 و 88 با همین روند ادامه پیدا کرد.

کاظم علی نژاد افزود: در یکی از دوره‌ها مقاله‌ای با عنوان «سیری در جایگاهی گذرا به تاریخ تشیع در خوزستان » ارائه دادم که مقام دوم جشنواره را کسب کرد و تبدیل به کتاب شد و به پیشنهاد دوستان این جشنواره در دوره‌ای که مسئول انجمن مفاخر استان بودم به شعر عربی رضوی تغییر یافت که تاکنون ادامه دارد.

مدیر انتشارات « مهد تاریخ و تمدن» با توضیح اینکه ارکان ادبیات عرب درخوزستان پایه‌گذاری شده است، گفت: دعبل خزاعی در مقابل ظلم و ستم خلفای عباسی مبارزه کرد و پس از زندانی و تبعید به شهادت رسید و شاعری بود که در زمان امام رضا (ع) حضور داشت و یکی از افتخارات بزرگ ادبیات عرب خوزستان است.

علی نژاد با بیان اینکه خوزستان مهد تاریخ و تمدن است و از سال 64 تاکنون کارتحقیق درخصوص تاریخ خوزستان را برعهده داشته است، اظهار کرد: تا امروز تلاش کردم بدون تعصب در مورد تاریخ و تمدن چند هزار ساله این استان بنویسم و باید بتوانیم ذائقه نسل جوان را بهتر بشناسیم تا از بیگانه‌ها به عنوان الگو استفاده نکنند.

مترجم عربی خوزستانی در این نشست با بیان اینکه علم تاریخ شعر با مسائل تاریخ نگاری ارتباط تنگاتگی دارد، گفت: بسیاری از شعرا در قرن اول و دوم به سمت استفاده از شعر به عنوان یک ابزار جریان ساز حرکت کرند. 

هانی زاده افزود: تاریخ جایگاه مهمی دارد و غربی‌ها از هزاران سال از ما جلوتر هستند چون به اهمیت تاریخ نگاری پی بردند و تلاش می‌کنند از مقوله تاریخ اسلام در حوادث نظامی و امنیتی برای کشورهای خاورمیانه شبیه‌سازی کنند.

در پایان مراسم  از کتاب  «دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص)» نویسنده خوزستانی با حضور مدعوین رونمایی شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها